به لطف تدبیر مسئولان کشور

بدهی‌های تحمیل شده به باشگاه بی‌پول استقلال!

اقتصاد 100- قصور مدیریتی در فوتبال ایران چیز جدیدی نیست و همه فوتبال‌دوستان با ابعاد مختلف آن آشنایی دارند. در این دسته‌بندی اما اتفاقاتی هم رخ می‌دهد که واقعا گردن مدیران فوتبالی هم نیست و منشأ آن را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. مقصود چیز دیگری است و قصد ورود به جزئیات را نداریم بلکه می‌خواهیم به سوژه‌ای بپردازیم که حداقل در سال جاری دیگر نخ‌نما شده ولی نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. نوسانات عجیب و غریب بازار ارز سبب شده تا هر روز حداقل در ابعاد فوتبال، تاثیرات زیادی گذاشته شود. دیگر به همین راحتی نمی‌توان به استخدام سرمربی و بازیکنان خارجی فکر کرد و هر روز کابوس‌های جدید به سراغ مدیران می‌آید. آیا با این وضعیت فوتبال ایران روی خوش خواهد دید؟

بدهی‌های تحمیل شده به باشگاه بی‌پول استقلال!

به گزارش گروه اقتصاد ورزش، یک مثال کافی است تا متوجه تاثیر عظیم بی‌ثباتی بازار ارز بر وضعیت باشگاه‌های ایرانی شوید. کمتر از ۲۰ روز دیگر تا مهلت پایانی صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌های ایرانی زمان باقی مانده است. سال گذشته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم توانایی در پاس کردن استانداردهای ‌ای‌اف‌سی، از رقابت‌های آسیایی حذف شدند تا یک فاجعه بزرگ رخ دهد. در این شرایط انتظار می‌رود با توجه به مصاحبه‌های متعدد وزیر ورزش و رئیس فدراسیون و مدیران دو باشگاه، این مشکل تکرار نشود. اما مساله اینجاست که اکنون استقلال مانده و یک کوه عظیم از بدهی که باید تنها به یک شخص پرداخت شود. دوم آبان ماه سال جاری بود که علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال اعلام کرد حکم نهایی پرونده آندره‌آ استراماچونی اعلام شده و باشگاه استقلال باید چیزی در حدود ۵۴ میلیارد تومان به سرمربی سابق این تیم بپردازد.

آن زمان قیمت روز دلار، ۲۸۷۹۹ تومان بود و عدد اعلامی فتح‌الله‌زاده، بر اساس قیمت آن زمان ارز محاسبه شده بود. پس حالا می‌توان گفت که بیش از ۵/ ۱ برابر بر طلب استراماچونی افزوده شده و مدیرعامل آبی‌پوشان که در تلاش برای اخذ وام از بانک است، زمان زیادی برای تسویه ندارد. البته روز گذشته اعلام شد که شیخ دیاباته مهاجم فعلی پرسپولیس و سابق استقلال هم به جمع طلبکاران این تیم اضافه شده و تقاضای طلب ۷۹ هزار دلاری کرده چراکه قرارداد ۱۲ ماهه داشته و مهم نیست که در این دو ماه اضافه‌تر اصلا لیگی برگزار نشده، مهم این است که قراردادش تا آن زمان بسته شده است! این یعنی همان بی‌کفایتی در مدیریت قراردادها که به همین راحتی یک بار سنگین ۴۰۰ میلیون تومانی در این مقطع به باشگاه بی‌پول استقلال تحمیل کرده است.

حالا که پرداختن به تاثیر منفی نوسانات بازار ارز بر وضعیت فوتبال ایران موضوع تکراری‌ای شده و مشخص نیست چه زمانی می‌شود از این سوژه گذر کرد، به این مثال هم توجه کنید و تمام. ژانویه امسال روبرتو تورس، کاپیتان تیم اوساسونا در انتقالی جذاب راهی فولاد خوزستان شد. هرچند در روزگاری که سعودی‌ها کریستیانو رونالدو را از منچستریونایتد به لیگ کشورشان می‌آورند، شادی برای حضور امثال تورس چیز مهمی نیست، ولی همین انتقال هم قطعا از روابط خوب جواد نکونام موجب شده و نه چیز دیگری. یک ماه پیش رسانه‌ها از رقم ۲۰۰ هزار دلار برای قرارداد تورس با فولاد تا پایان فصل نوشتند که کمتر از ۸ میلیارد تومان بود. حالا اما قرارداد تورس بدون اینکه خودش بداند، به ۱۰ میلیارد رسیده و شاید تا پایان لیگ یک عدد نجومی‌تر را تجربه کند! در این شرایط آیا می‌توان به حضور خارجی‌ها برای پیشرفت فوتبال ایران فکر کرد؟ وقتی پاسخ خیر است، پس ناراحت نشوید اگر مربیان ایرانی روی نیمکت تیم ملی نشستند.

انتهای پیام/
منبع : دنیای اقتصاد

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما