برنج ایرانی را این افراد خاکسترنشین کردند

پیشه‌ور گفت: واردات بی رویه برنج در سال گذشته به بهانه کاهش قدرت خرید خانوارها موجب شد تا مقادیری برنج مربوط به تولید سال گذشته در انبار‌ها بماند.

برنج ایرانی را این افراد خاکسترنشین کردند

به گزارش اقتصاد100، قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج و با احتساب کشت رتون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برنج در سه استان شمالی وجود دارد.

به گفته او، با احتساب سرانه مصرف و ذخایر استراتژیک، سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن برنج باید وارد کشور شود و این درحالی است که سال گذشته بنابر آمار رسمی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن و با احتساب واردات غیررسمی ۲ میلیون تن وارد کشور شد که همین امر موجب شد تا برنج زیادی در انبارها باقی بماند.

پیشه‌ور ادامه داد: علی رغم آنکه معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه اعلام کرد تا یک گرم برنج در کشور داریم، از کشاورزان داخل خرید انجام دهیم و به هیچ عنوان حق ورود برای واردات نداریم، درحالیکه طبق آمارهای اعلامی از ابتدای سال ۷۰۰ هزارتن برنج وارد شده است و طبق گزارش‌های اعلامی به دنبال واردات ۳۰۰ هزارتن تا پایان سال هستند که این خلاف آیین نامه و قوانین و مقررات است که تجار بدون هیچ برنامه‌ای برنج وارد می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه واردات بی رویه برنج، تولید داخل را دچار چالش کرده است، افزود: اگر دولت ۵۰ درصد منابعی را که در اختیار تجار خارجی قرار می‌دهد، به بخش حمایت از کشاورزان داخلی تخصیص دهد، بدون افزایش سطح زیرکشت با ارتقاء عملکرد در واحد سطح امکان خودکفایی برنج وجود دارد.

به گفته او، دلالان و بازرگانان غیرمجاز بدون توجه به نیاز کشور واردات انجام می‌دهند و به رغم تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل و خوداتکایی ۵ محصول استراتژیک، اما مسئولان متاسفانه توجهی به این موضوع نکردند.

پیشه‌ور گفت: دلالان به بهانه کاهش قدرت خرید مردم با واردات بی رویه آسیب جدی به تولید داخل وارد کردند، درحالیکه پتانسیل تولید و خودکفایی در استان‌های شمالی به سهولت وجود دارد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما