راه نجات آب تهران به ۷۰ درصد رسید

مدیرعامل هلدینگ نیرو گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه رینگ آب تهران که در تامین آب شرب پایتخت نقش موثری دارد به ۷۰ درصد رسیده است.

راه نجات آب تهران به ۷۰ درصد رسید

به گزارش اقتصاد100، رستمی مدیر عامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست خبری امروز خود در حاشیه بازدید از پروژه سد لار گفت: هلدینگ نیرو در بخش‌های آب، برق، محیط زیست و کشاورزی فعالیت می‌کند و بیش از ۸۰ پروژه آب، برق، کشاورزی و محیط زیست در دست اجرا دارد.

به گفته وی ماموریت اصلی این هلدینگ در حوزه آب است که در سه زنجیره ذخیره آب، انتقال آب و مصرف آب ورود کرده و بخشی از مشکلات را برطرف کرده است‌.

او می‌گوید: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با احداث سد کرخه نماد خودباوری را ایجاد کرد و بعد از آن شرکت‌های دیگر در عرصه سد سازی ورود کردند.

رستمی بیان کرد: قرارگاه سازندگی ۶۲ سد بزرگ ساخته است و این ۶۲ سد، ۵۰ درصد مخازن سد‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

او اظهار کرد: دهه ۸۰ مشکل اصلی انتقال آب بود و این قرارگاه با ورود دستگاه تی‌بی‌ام در کشور توانست نقش آفرینی کند و ۴۰۰ کیلومتر تونل انتقال آب را ایجاد کند.

وی یادآور شد: قرارگاه پروژه‌های مهمی انجام داده و از ثمرات آن استفاده می‌کند؛ مانند پروژه قم رود که کیفیت آب را بالا برد.

او بیان کرد: تونل زال جزء تونل‌های آبرسانی خاص به شمار می‌رود؛ و عملیات پیچیده فنی از جمله حفر ۴۰۰ کیلومتر تونل انجام شده است.

 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 

رستمی اظهار کرد: موضوعی که بسیار حائز اهمیت است مدیریت مصرف آب بوده و قرارگاه سازندگی خاتم با استفاده از دانش خود توانست، ظرفیت در حوزه مدیریت مصرف را افزایش دهد‌.

او گفت: بیش از ۹۰ درصد کانال‌های  آب به  روش سنتی حفاری شده‌اند که زمینه ساز تبخیر بالای آب می‌شوند و حجم قابل توجهی دارند. رول بتن و یا بتن پارچه‌ای که پیش از این تنها کشور انگلستان آن را ساخته و آن را صادر نمی‌کرد، اما در حال حاضر  برای اولین بار توانستیم در خاورمیانه آن را انجام دهیم  و بسیاری از کشور‌های همسایه از ما درخواست کرده‌اند که این محصول را صادر کنیم.

او گفت: دهه فجر امسال بتن پارچه‌ای که طول عمر آن ۵۰ سال است را در تهران رونمایی خواهیم کرد.

مدیر هلدینگ نیرو افزود: این هلدینگ  تنها ۶۲ سد احداث کرده و ۷ هزار ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب را انجام داده است.

او بیان کرد: در راستای رفع تنش آبی، پروژه غدیر در خوزستان افتتاح شد، پروژه انتقال آب به سنندج که بیش از ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، پروژه انتقال آب به شهر همدان که فاز اول آن را انجام داده‌ایم و همچنین  انتقال آب به تبریز که بسیار مهم  بود که در مجموع بیش از  ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال آب انجام داده‌ایم‌.

وی  تاکید کرد: سامانه مهار آب نشتی سد لار با حداقل ظرفیت انتقال آب سالانه ۱۶۲ میلیون متر مکعب کیلومتر درحال احداث است که یک تونل آن به متراژ ۷ کیلومتر به اتمام رسید و تونل بعدی به متراژ ۲۰ کیلومتر در حال احداث است که ۱۵۰۰ متر آن ساخته شده و در صورت تامین منابع به میزان ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان، احداث آن تا سال ۱۴۰۴ تمام می‌شود و هم اکنون پیشرفت آن به ۳۸ درصد رسیده است.

وی افزود: در بخش امنیت غذایی و پرورش ماهی در قفس برای اولین بار در قشم ورود کرده‌ایم.

رستمی به ورود پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت: در دهه ۸۰ چینی‌ها با وجود آنکه منابع مالی آن از بانک جهانی تامین شد، اما نتوانستند این پروژه را انجام دهند، اما پس از  سیل سال ۹۸ قرارگاه با سرمایه گذاری ۲۵ درصدی به این پروژه ورود و آن را اجرا کرد و به مرحله خوبی رساند؛ به طوری که در طول یک سال ۴۰ کیلومتر تونل سازی کردیم.  

او اظهار کرد: رینگ تهران بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از نظر اجرایی کار زیادی ندارد.

وی بیان کرد: در حوزه سد سازی قرارگاه صاحب سبک است و در این حوزه تا به امروز با کشور‌های خارجی همکاری نداشته‌ایم و از گذشته پیگیر موضوع سد سازی بوده‌ایم.

 مدیر عامل  هلدینگ نیرو  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص  ورود قرارگاه به حوزه محیط زیست گفت: در حوزه پسماند‌های خانگی یک پروژه محیط زیستی و کارخانه پسماند در منطقه تبریز - مرند احداث شده است.

او درباره همکاری این هلدینگ با کشور‌های همسایه از جمله تاجیکستان برای ساخت سد تاکید کرد: هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بحث ساخت سد صاحب سبکی خاص است و در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد. در سال ٩٠ این هلدینگ در مناقصه ساخت سد در تاجیکستان برنده شد، اما این کشور با تخلف و با لابی این پروژه را به یک شرکت آلمانی واگذار کرد و نتوانستیم وارد این پروژه شویم. موضوع مهم در همکاری در پروژه‌های خارجی حمایت ملی است.  

مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ با اشاره به پروژه رینگ آبرسانی تهران اظهار کرد: تامین آب شرب شهر تهران پروژه بسیار مهم است و پروژه انتقال آب در رینگ کمربندی از شرق به غرب و شمال و جنوب به طور یکپارچه توسط قرارگاه آغاز شده است و با اجرای این پروژه تامین آب در هر نقطه از تهران دچار مشکل شود آب مورد نیاز از این شبکه به آن نقطه منتقل خواهد شد و این پروژه در حال حاضر ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما