انتقاد جدی لایحه حجاب و اقدامات نیروی انتظامی

با اجرای طرح برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب از سوی نیروی انتظامی، برای حراست از سرمایه اجتماعی و حفظ ارتباط مردم و پلیس نیازمند تدبیر بیشتری در سیاست‌گذاری هستیم.

انتقاد جدی لایحه حجاب و اقدامات نیروی انتظامی

به گزارش اقتصاد100، فرهیختگان در شماره امروز خود نوشت: در روزهای اخیر در حالی طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری های اجتماعی در حوزه حجاب از سوی نیروی انتظامی اجرا شده که همچنان مهم ترین بحث، مسأله قانون گذاری است؛ لایحه عفاف و حجاب، که با گذشت بیش از یک سال همچنان سرگردان بین مجلس و شورای نگهبان است و در سطح جامعه نیز موافقان و مخالفان بسیاری دارد. هر چند برخورد سطحی با این پدیده و اتخاذ تصمیم های عجولانه و غیرکارشناسی، می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و تنها به از دست رفتن سرمایه اجتماعی و تخریب چهره پلیس بیافزاید.

چهره پلیس و اختلال در ارتباط با مردم

نیروی انتظامی امنیت ساز و مقتدر است؛ این دو شاخصه، وجهه مردمی پلیس را می سازد و نباید چالش موجود در موضوع حجاب، خدشه ای به اعتبار آن وارد کند. در سال گذشته نیروی انتظامی ۹۰ شهید را تقدیم امنیت جامعه کرد. از همین ابتدای سال نیز چند نیروی پلیس را در سراسر کشور از دست دادیم. اما جدا از این جان فشانی ها بخشی از فرآیند تأمین امنیت، محصول «تدبیر» است که در حوزه برخورد با بی حجابی نیز به آن نیازمندیم. اگرچه اتفاقی که امروز در سطح جامعه رخ می دهد، در صورت عدم مدیریت و تداوم سیاست گذاری های نادرست، تنها به اختلال رابطه میان پلیس و جامعه ختم می شود و از حافظ شریف مال و جان و ناموس مردم، تصویری مغایر با حقیقت درونی آن عرضه می کند.

از سرمایه اجتماعی حراست کنید

بامداد یکشنبه، ۲۶ فروردین ماه بود که عملیات انتقامی نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی انجام شد. اما جدا از چند و چون این اقدام تنبیهی و دستیابی کشور به اهداف خود، یکی از مهم ترین دستاوردهای «وعده صادق» همدلی و همراهی دوباره مردم زیر پرچم ایران بود. این حمله پهپادی غرور، اقتدار و انسجام ملی را در تمام سطوح ارتقاء داد و از کف خیابان تا صفحه های مجازی شاهد همدلی و اتحاد ملت ایران بودیم. این وحدت یکی از شاخص های احراز سرمایه اجتماعی است و باید به مثابه ثروت ملی از آن حراست کرد. این همگرایی ملی نشان داد تصمیم های اعتمادزا، بستر را برای تقویت سرمایه اجتماعی فراهم می کند. در این بین هرگونه اقدامی که به هر نحو این اعتماد را مخدوش کند، همگرایی را تبدیل به شکاف اجتماعی می کند.

تعیین تکلیف هر چه سریع تر لایحه عفاف و حجاب، با در نظر گرفتن واقعیت های اجتماعی جامعه، می تواند در سامان دادن وضع موجود موثر باشد، هرچند لایحه فعلی ایرادات مهمی دارد که در صورت رفع نشدن جامعه را با چالش های جدی تری نیز روبه رو می کند. لایحه حجاب در وهله نخست باید در راه فرهنگ سازی گام بردارد و سپس با الزام ضمانت اجرایی، به تأثیر و بازدارندگی برسد. در راه آگاهی بخشی و فهم درست جامعه از اهمیت اجرای قانون حجاب، مهم ترین اصل باید اقناع مردم برای مسدود کردن دریچه های بحران زا باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما