سبد معیشت کارگران معطل تصمیم دولت

یک کارشناس حوزه کار بر لزوم تعیین هرچه سریع‌تر رقم سبد معیشت کارگران تاکید کرد و گفت: مشخص شدن رقم سبد معیشت به تعیین مزد شایسته برای کارگران کمک می‌کند و موجب حفظ قدرت خرید خانوارهای کارگری در سال آینده می شود.

سبد معیشت کارگران معطل تصمیم دولت

به گزارش اقتصاد100، حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با تعیین رقم سبد معیشت کارگران به عنوان مبنای مزد ۱۴۰۳ اظهار کرد: در خصوص سبد معیشت کارگران از گذشته تورمی که روی کالاهای مصرفی خانوار اعم از هزینه مسکن و اجاره بها، هزینه های بهداشتی و درمانی و سایر هزینه های خوراکی و مواد غذایی وجود داشت ملاک و مدنظر بود و این مسأله به این دلیل اهمیت داشت که اطلاعات دقیقی را در اختیار کارشناسان مربوطه و نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت قرار می داد و کمک می کرد تا تصمیم گیری صحیحی در خصوص دستمزد داشته باشیم.

وی ادامه داد: طی سال های مختلف همواره شاهد این موضوع بودیم که در بعضی دوره ها تفکر این بود که با حذف و اضافه یکسری از کالاها رقم تورم سالانه سبد معیشت پایین آوردن شود و بر اساس آن در خصوص مزد کارگران، تصمیمات مصلحتی گرفته شود اما این رویه صحیح نیست زیرا وقتی اطلاعات درستی در اختیار نداشته باشیم، طبیعتاً تصمیمات درستی هم نمی توانیم در مورد رقم دقیق سبد داشته باشیم و دستمزد واقع بینامه برای جامعه کارگری تعیین کنیم.

نجف تصریح کرد: کمترین انتظار این است که تورم سالانه کالاهای اساسی و مصرفی و هزینه کارگران حداقل بگیر لحاظ و مشخص شود دقیقاً چه عددی است و آن عدد به تناسب روی حقوق و دستمزد برود.

به گفته این کارشناس حوزه کار وقتی قدرت خرید کاهش می یابد، افراد ناچار به شغل های کاذب روی می آورند تا بتوانند امرار معاش کنند و به دنبال آن ناهنجاری اجتماعی و معضلات اجتماعی به وجود می آید.

وی بر لزوم تعیین هرچه سریع تر رقم سبد معیشت کارگران تاکید کرد و گفت: تعیین دقیق رقم سبد معیشت به تعیین مزد شایسته برای خانوارهای کارگری کمک می کند و موجب حفظ قدرت خرید کارگران در سال آینده می شود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما