پشت پرده اعتصاب رانندگان کامیون/ رازهایی از سلاطین جاده‌ها فاش شد

اقتصاد 100- رانندگان کامیون در ایران به دلیل گرانی بی‌سابقه لاستیک، روغن و قطعات یدکی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، در حالی که درآمدشان ثابت مانده است. اعتراضات سراسری آن‌ها در خردادماه، زنگ هشدار جدی برای مسئولان به منظور توجه به مطالبات این قشر زحمتکش بود.

پشت پرده اعتصاب رانندگان کامیون/ رازهایی از سلاطین جاده‌ها فاش شد

اعتصاب رانندگان کامیون در روزهای اخیر به یکی از موضوعات داغ خبری تبدیل شده و دلیل اصلی آن، مشکلات فراوانی است که کامیون‌داران با آن روبرو هستند. این مشکلات، از گرانی قطعات و تجهیزات گرفته تا درآمدهای پایین، باعث شده اعتراضات آن‌ها به تیتر اول خبرها تبدیل شود. در ادامه به بررسی این معضلات و پشت پرده این اعتصابات می‌پردازیم.

چالش‌های رانندگان کامیون؛ از گرانی تا نبود نظارت

رانندگان کامیون در شرایط دشواری فعالیت می‌کنند. افزایش قیمت تجهیزات اساسی مانند لاستیک و روغن در حالی رخ داده که درآمد این افراد ثابت مانده و توان مقابله با افزایش هزینه‌ها را از آن‌ها گرفته است. این موارد شامل:

سه نرخی شدن گازوئیل

گرانی بیمه تأمین اجتماعی

نبود نظارت بر هزینه‌های تعمیر کامیون و قطعات یدکی

افزایش قیمت روغن و لاستیک

فشارهای سنگین معیشتی و کرایه‌های پایین

نمونه‌ای از این گرانی‌ها، افزایش قیمت لاستیک خودرو است که از ۱۵ میلیون تومان در سال گذشته به ۳۰ میلیون تومان رسیده و این افزایش همچنان ادامه دارد.

مشکلات معیشتی و بیمه‌ای کامیون‌داران

یکی دیگر از مطالبات رانندگان کامیون، بهبود شرایط بیمه‌ای و معیشتی است. رانندگان معتقدند که سهم زیادی از درآمد آن‌ها صرف پرداخت حق بیمه می‌شود اما خدمات کافی از بیمه دریافت نمی‌کنند. در زمان بازنشستگی نیز مستمری فعلی برای تأمین هزینه‌های زندگی کافی نیست.

این رانندگان تقاضای بازنشستگی پیش از موعد و پذیرش سختی کار را دارند تا بتوانند زودتر از خدمات بازنشستگی بهره‌مند شوند، اما تاکنون این درخواست‌ها توسط مجلس رد شده است.

هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیر خودرو

همچنین، نگهداری خودروهای فرسوده و قدیمی برای رانندگان بسیار هزینه‌بر است. تعمیرات مکرر و استهلاک زیاد باعث شده تا بخش زیادی از درآمد رانندگان صرف این موارد شود. از طرفی، خرید خودروهای جدید هزینه‌های سنگینی را به همراه دارد. به طور میانگین قیمت یک خودرو نو بین ۸ تا ۱۲ میلیارد تومان است. این مسئله، فشار مالی بسیار زیادی به کامیون‌داران وارد می‌کند.

در حالی که بسیاری از خودروها خارجی هستند، افزایش نرخ دلار نیز هزینه‌های مربوط به خرید قطعات و تجهیزات را بالا برده و شرایط را برای رانندگان دشوارتر کرده است.

جدول هزینه‌های حمل‌ونقل رانندگان کامیون

نوع هزینه قیمت (میلیون تومان) توضیحات
 
لاستیک ۳۰ افزایش دو برابر قیمت نسبت به سال گذشته
بیمه تأمین اجتماعی متغیر عدم ارائه خدمات کافی
روغن و قطعات یدکی بسیار گران اثر مستقیم افزایش نرخ دلار
خرید خودرو نو ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ وابستگی به شرایط بازارهای خارجی

مطالبات جامعه کامیون‌داران

رانندگان کامیون خواستار حمایت بیشتر از سوی مسئولان هستند. آن‌ها معتقدند که نیازهای اساسی‌شان مورد توجه قرار نگرفته و مشکلاتشان هر ساله بدون رفع باقی مانده است. سخنگوی دولت اعلام کرده که دولت به تلاش برای پاسخ‌گویی به این مطالبات ادامه خواهد داد، اما رانندگان معتقدند تا اجرای آن وعده‌ها، اعتراضاتشان ادامه خواهد داشت.
وبگردی
    ارسال نظر