چالش بزرگ تهران معرفی شد / باور نمی کنید!

رئیس اداره پایش و آزمایشگاه های محیط زیست استان تهران، گفت: عدم وجود مراکز دفن نخاله های ساختمانی یک چالش بزرگ در استان تهران است.

چالش بزرگ تهران معرفی شد / باور نمی کنید!

به گزارش اقتصاد100 به نقل از فارس، الهه بیگی رئیس اداره پایش و آزمایشگاه های محیط زیست استان تهران، در حاشیه برگزاری پویش جمع آوری نخاله های ساختمانی در شهرستان اسلامشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از بزرگترین چالش های موجود در استان تهران نبود مراکز دفن نخاله های ساختمانی در شهرستان های استان تهران است.

وی افزود: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند کنترل، مدیریت و جمع آوری پسماند در شهر بر عهده شهرداری ها و در روستاها و خارج از حریم شهرها بر عهده دهیاری ها و بخشداری ها بوده و سازمان محیط زیست فقط ناظر بر اجرای صحیح قانون است.

رئیس اداره پایش و نظارت سازمان محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پسماند نخاله های ساختمانی جزء پسماندهای عادی تلقی می شوند، بیان کرد: اگر دستگاه‌های مسئول و متولی امر در حوزه جمع آوری و مدیریت پسماند به وظایف قانونی خود به خوبی عمل می کردند، امروز شاهد وضعیت اسفناک، نازیبا و نامطلوب در مسیرهای دسترسی به روستا ها و جاده های اصلی و فرعی در شهرها نبودیم و حاشیه محور های مواصلاتی وضعیت بهتری داشتند.

بیگی تاکید کرد: متاسفانه عدم وجود مراکز دفن نخاله های ساختمانی در شهرستانهای استان تهران باعث شده با توجه به ساخت و سازهایی که انجام می شود، افراد فرصت طلب و سودجو با نقض قوانین، پسماندها و نخاله های ساختمانی خود را در حاشیه جاده ها و راه های مواصلاتی اصلی و فرعی تخلیه و از محل متواری شوند، که باید دستگاه های مسئول نسبت به کنترل و نظارت بر اینگونه تخلفات و اقدامات اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی گفت: اولویت نخست محیط زیست بازیافت نخاله بوده و بعد از آن دفن نخاله، اگر مراکز مناسبی از سوی شهرداری ها و دهیاری ها معرفی شوند، در صورت مناسب بودن و با استعلام از آب منطقه‌ای و در صورت عدم ایجاد آلودگی برای سطح آب های زیرزمینی، مجوز لازم از سوی محیط زیست برای دفن نخاله های ساختمانی صادر می شود.

رئیس اداره پایش و نظارت سازمان محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اگر محل دفن نخاله های ساختمانی در هر شهرستان تعریف شود به طور قطع مشکل ساماندهی برطرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: پویش جمع آوری نخاله های ساختمانی همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست امروز در چهار شهرستان اسلامشهر، بهارستان، شهریار و قدس با همکاری و همراهی شهرداری ها برگزار شده تا علاوه بر پاکسازی نقاط آلوده، برای دستگاه هایی که متولی امر هستند و به وظایف قانونی خود عمل نمیکنند تلنگر و یادآوری شود. 

 

جمع آوری ۱۴هزار تن نخاله ساختمانی در اسلامشهر

حمیده خدنگی رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسلامشهر نیز در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: در طی دو ماه گذشته با همکاری و همراهی شهرداری های اسلامشهر، چهاردانگه و احمدآبادمستوفی بالغ بر۱۴هزار تن نخاله های   ساختمانی از نقاط مختلف شهرستان جمع آوری و به مراکز دفن نخاله مانند گود شهید بروجردی و خارج از منطقه منتقل شده است.

وی افزود: در هفتمین پویش اجتماعی و محیط زیست که همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست برگزار شده با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر در محور ارتباطی میدان قائم به روستای چیچکلو و حاشیه رودخانه سالور بالغ بر ۴۰۰ تن ازپسماند نخاله‌های ساختمانی که توسط افراد فرصت طلب و سودجو در حاشیه مسیر ریخته شده است، جمع آوری و پاکسازی شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسلامشهر با تاکید بر ضرورت تداوم بخشی به طرح های جمع آوری نخاله های ساختمانی، خاطرنشان کرد: برای کنترل و مدیریت برپسماند نخاله های ساختمانی باید همه مسئولین پایه کار بیایند و محیط زیست به عنوان ناظر است، اگر کنترل در این مسیر ها نباشد و دوباره افراد فرصت طلب اقدام به تخلیه نخاله کنند، اجرای این طرح ها هیچ فایده ای ندارد.

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما