چرا همه جای ایران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند؟

اقتصاد 100 - جدا از اصفهان، تهران و تبریز بیشتر شهرهای کشور دچار آلودگی هوا شدند.

چرا همه جای ایران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند؟

به گزارش گروه مدیریت شهری اقتصاد 100،  به طوریکه این شدت آلودگی به حدی است که مدارس برخی از شهرهای ایران تعطیل شده است.

در جدول زیر میزان آلودگی هوا در شهر های کشور به نمایش گذاشته شده است:

12121

هرچند به گفته کارشناسان امر، اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا در ایران وارونگی دما است اما این در حالی است که تردد خودروها در شهرها از مهم‌ترین علت آلایندگی هوای شهرها شناخته می‌شود از سوی دیگر کیفیت پایین خودروها، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، پدیده وارونگی دما و کیفیت پایین سوخت‌ها همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا هوای ایران سالم نباشد

کار کار مازوتِ؟

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود که گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متأثر از منبع اصلی آن است.

اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به SOx منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌را SO۲ تشکیل می‌دهد. SO۲ گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ‎۵۰۰ ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده است.

این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد. به طور کلی، غلظت معمول این گاز در اتمسفر کمتر از ۱۰pbb ذکر می‌شود که در این غلظت اثر مخربی بر سلامتی نخواهد داشت.

بنابراین مازوت سوختی است که سوزاندن آن اثرات ناخوشایندی بر محیط زیست دارد و همانطور که می‌دانیم سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بحث‌های بسیاری بر سر استفاده از این سوخت شد و سرانجام به نتیجه رسیدند که این سوخت به جز مواقع ضروری نباید مصرف شود اما اکنون شاهد سوزاندن این سوخت در نیروگاه‌های کشور چون نیروگاه تبریز هستیم البته طبق گفته‌ی کارشناسان امر امسال در مصرف این سوخت محدودیت‌هایی لحاظ شده است اما در روزهای آینده بیش از پیش باید شاهد آلودگی هوا در تبریز باشیم.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما