جنگ قیمت گذاری در بازار لوازم خانگی / مجوز گرانی صادر شده؟

اقتصاد 100 - دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلام اینکه کاهش توبسد برخی از اقلام لوازم خانکی محصول تاخیر در تخصیص ارز بوده است، تاکید کرد هنوز برای افزایش قیمت محصولات روازن خانکی مجوی صادر نشده است.

جنگ قیمت گذاری در بازار لوازم خانگی / مجوز گرانی صادر شده؟
عباس هاشمی در نشست خبری با اعلام اینکه هنوز در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی تصمیمی گرفته نشده است، گفت: با توجه به نظرات وزیر صمت به نظر می‌رسد اعتقاد به مکانیزم عرضه و تقاضا دارند و فکر می‌کنم حاکمیت در حال پذیرفتن این مکانیزم است و کم کم به آن سمت و سو می‌رویم.

وی افزود: بنابراین از تیر ماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند. پس مجبورند برای بقای بنگاه تولیدی به شکل‌های مختلف به قول آقای وزیر حتی در مواردی التماسی، مدارک خود را ارائه می‌دهند و ریسک تعزیرات را هم قبول می‌کنند. 

هاشمی در ادامه با بیان اینکه جلسات متوالی در حوزه قاچاق برگزار شد و شناسه کالا و کد رهگیری هم کمک کننده است، گفت: اما با توجه به هزینه‌های تولید، قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود. حدود 30 درصد هزینه‌های تولید داخل مربوط به عوارض و مالیات است. بنابراین با در نظر گرفتن همین فاکتور، قاچاق 30 درصد زیر قیمت تولید داخل است. تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ سهم بازار در حوزه خدمات پس از فروش و قیمت دقت لازم را داشته باشند.

سهم 25 تا 30 درصدی کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی

وی در ادامه با بیان اینکه آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد، تصریح کرد: برآوردهایی که مطرح می‌شود این است که سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی 30 تا 35 درصد است، اما این رقم قطعی نیست. بخشی از مبادی ورودی قاچاق هم قانونی است. برای مثال سهمیه‌های پیله وری سقف و محدوده داره و نباید از استان خارج شود، اما در مواردی نظارت کافی نیست و ممکن است بازرگانی از تهران برود و چند هزار کارت پیله وری بگیرد و لوازم خانگی وارد کند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه ممنوعیت واردات نمی‌تواند دائمی باشد، گفت: حتی تولیدکنندگان هم نمی‌خواهند این ممنوعیت همیشگی باشد. ممنوعیت ابدی نیست مقطعی است و تولیدکنندگان هم قائل به این نیستند که ابدی باشد. البته ممنوعیت واردات صرفا بحث حمایتی نبوده و مسئله اصلی مشکل تامین منابع ارزی بود.

وی افزود: با بهتر شدن وضعیت ارزی، تولیدکنندگان باید بدانند این ممنویت تا ابد ادامه نخواهد داشت و باید از این مدت به عنوان فرصتی برای ارتقا استاندارد و کیفیت استفاده کنند. نظر ما حمایت منطقی از تولید با تغییر تعرفه‌ها است. البته محدودیت واردات لوازم خانگی هر سال تمدید می‌شود و فعلا تا پایان 1402 تمدید شده است.

هاشمی در ادامه درباره وضعیت تولید نیز گفت: تولید برخی اقلام افرایشی و برخی کاهشی بوده است. البته آمار رسمی دست وزارت صمت است. علت کاهش تولید برخی اقلام، طولانی بودن زمان تخصیص ارز است که به 75 تا 90 روز هم رسیده است.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت اخیرا اعلام کرده که بازرگانان معادل 85 درصد میانگین دو سال گذشته و تولیدکنندگان معادل 125 درصد میانگین دو سال گذشته مجاز به واردات هستند. این موضوع باعث شده بانک مرکزی بخشی از پرونده‌ها را برای گرفتن تایید مجدد به وزارت صمت برگرداند. واقعیت این است که باید مرکز فرماندهی واحد تولید در کشور شکل بگیرد و اداره کردن جزیره‌ای بخش تولید غلط است.

هاشمی همچنین با بیان اینکه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی سوم تا ششم آبان در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: تاکنون 309 واحد صنعتی در این رویداد مشارکت کردند که 207 واحد داخلی است و 12 نمایندگی خارجی شرکت‌ها و 17 شرکت خارجی به طور مستقیم، عمدتا از چین و ترکیه و بیشتر در حوزه قطعات مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه سال گذشته 65 میلیون دلار قرارداد صادراتی با عراق بسته شد، گفت: با اعلام پلیس در 10 روز اول مهر به خاطر بحث ترافیک، امکان برگزاری نمایشگاه نبود و در نتیجه نمایشگاه لوازم خانگی با برخی نمایشگاه‌های دیگر هم زمان و متراژ آن نسبت به پارسال نصف شد.

منبع : تسنیم

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما