از امروز 14 فوریه آغاز شد؛

نمایش گلدان های سلطنتی کاخ ورسای

اقتصاد100- دو مجموعه گلدان زیتنی بسیار گرانبها در مرکز گتی، موزه ای در لس آنجلس به نمایش درمی آید و این گلدان های خارق العاده تا مارس 2024 در معرض دید بازدیدکنندگان از این موزه قرار خواهد داشت.

نمایش گلدان های سلطنتی کاخ ورسای

به گزارش گروه لوازم خانگی، این دو مجموعه گلدان زینتی متعلق به لویی شانزدهم و ماری آنتوانت فرانسوی است که نمونه‌های بارز تولید در کارخانه چینی‌سازی Sèvres قبل از انقلاب فرانسه محسوب می شوند.درواقع این گلدانها گنجینه‌های شخصی خانواده سلطنتی در کاخ ورسای بوده اند.

گلدان تزئین

در آغاز سال 1778، کارخانه Sèvres تزئینات و گلدان هایی به طراحی های خاص به نام vases des age (گلدان های اعصار) تولید کرد. این گلدانها معمولاً در سه اندازه یعنی یک گلدان مرکزی بزرگ و دو جفت گلدان کوچکتر ساخته می شدند و البته گلدانی که برای خاندان سلطنتی ساخته شد، ویژگی های خاص خود را داشت. لویی شانزدهم این تزئینات بسیار خاص را برای کتابخانه خود در کاخ ورسای خرید.

صحنه های نقاشی شده در قسمت جلو، اپیزودهایی از ماجراهای کتاب «تلماک» اثر فرانسوا فنلون، یکی از کتاب های مورد علاقه پادشاه را نشان می دهد. پایه‌های برنزی طلایی مجموعه دیگری از گلدان‌های چینی که در گتی به نمایش گذاشته شده، به ژان کلود دوپلسیس نسبت داده می‌شود که طرح‌های بسیاری را برای کارخانه Sèvres تولید کرد.

معماری بنای موزه گتی هم به نوبه خود بسیار زیباست و بازدیدکنندگان علاوه بر آثار هنری، می توانند از ساختمان خود این موزه هم به عنوان یک شاهکار بازدید کنند. این موزه که در سال 1997 در 750 هکتار زمین در دامنه کوه سانتا مونیکا تاسیس شده، یکی از مراکز مهم هنری و فرهنگی جهان به شمار می رود و میزبان کلکسیون عکس بی نظیری است.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما