شانه سازتاکید کرد:

کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم / تعویض یا نو کردن لوازم خانگی جزو اولویت های مردم نیست

اقتصاد100- دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک گفت: پایین آمدن قدرت خرید مردم سبب شده تا کمتر شاهد خرید و فروش لوازم خانگی باشیم و فعلا تعویض یا نو کردن لوازم خانگی جزو اولویت هایشان نیست.

کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم / تعویض یا نو کردن لوازم خانگی جزو اولویت های مردم نیست

به گزارش گروه لوازم خانگی «ابوالقاسم شانه ساز» در گفت وگو با خبرنگار ما  افزود: وضعیت صنایع لوازم خانگی از سایر صنایع کشور جدا نیست و مشکلاتی که در صنایع شاهدیم از جمله محدودیت های تامین برق و گاز، تامین ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و غیره، دامنگیر این صنعت نیز شده است.وی گفت: این روزها رکودی سنگین بر بازار محصولات لوازم خانگی سایه انداخته و هرچند به ایام پایانی سال نزدیک می شویم و به روال سال های گذشته انتظار رونق بیشتری می رود، اما به نظر می رسد نباید زیاد خوشبین بود چرا که مردم از لحاظ مالی در تنگنا هستند و فعلا تعویض یا نو کردن لوازم خانگی جزو اولویت هایشان نیست.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کالا به اندازه کافی در بازار موجود است، اما پایین آمدن قدرت خرید مردم سبب شده تا کمتر شاهد خرید و فروش لوازم خانگی باشیم.

 انتقاد از قیمت گذاری دستوری

وی همچنین از تداوم قیمتگذاری دستوری در صنعت و تولید کشور انتقاد کرد و ادامه داد: امروز تولیدکنندگان و صاحبان صنایع با کمترین میزان سود در حال تولید محصول هستند.

شانه ساز تصریح کرد: قیمت های فعلی لوازم خانگی در بازار واقعی نیست، چرا که به دلایل مختلف شاهد اضافه شدن هزینه های سربار بر تولیدکنندگان هستیم.

وی اضافه کرد: با برودت شدید هوا و قطعی های پی در پی گاز صنایع، لطمات زیادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی وارد شد. همچنین بالا رفتن نرخ ارز نیمایی و در دسترس نبودن این ارز، به مشکلی دیگر فراروی تولیدکنندگان تبدیل شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک اظهار داشت: همچنین واردات بسیاری مواد اولیه خارجی مورد نیاز این صنعت را وابسته به نرخ ارز «صادرات خود آن واحد یا دیگران» کرده اند که نرخ آنها از نرخ ارز نیمایی بیشتر است و همه اینها به معنای تحمیل هزینه های بیشتر بر تولید است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل یاد شده تا یکی دو ماه آینده آثار سوء خود را بر تولید خواهد گذاشت.

 صادرات لوازم خانگی:

شانه ساز در ادامه به متوسط صادرات سالیانه 250 تا 300 میلیون دلاری لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد تا پایان امسال به همین ارقام برسیم.وی گفت: عراق، اقلیم کردستان و کشورهای آسیای میانه، بیشترین متقاضیان محصولات لوازم خانگی ایرانی هستند.

این مقام صنفی همچنین سهم لوازم خانگی کوچک از صادرات را اندک برشمرد که بیشتر شامل جاروبرقی، پلوپز و اتو می شود.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما