کارشناسان صنعت لوازم خانگی تاکید کردند:

واحدهای تولیدی نمی توانند با زیان تولید کنند/ مذاکره واحدهای تولیدکننده و مسوولان وزارت صمت برای تغییر قیمت ها

اقتصاد 100-برخی کارشناسان و تولید کنندگان لوازم خانگی با اشاره به دشواری های تولید از جمله قطعی های برق و گاز در ایام اخیر، گفتند: این قطعی ها و همچنین سایر مشکلات که بر هزینه های تولید می افزاید، هیچ گاه در محاسبه بهای تمام شده کالاها لحاظ نمی شود، این در حالی است که واحدهای تولیدی نمی توانند با زیان تولید کنند.

واحدهای تولیدی نمی توانند با زیان تولید کنند/ 
مذاکره واحدهای تولیدکننده و مسوولان وزارت صمت برای تغییر قیمت ها

به گزارش گروه لوزم خانگی اقتصاد۱۰۰، در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی برندهای لوازم خانگی منتشر شد. این در حالی است که اواخر خرداد امسال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داده بود که از ابتدای تیر اجرایی شد.

امید قالیباف اظهار داشت: از تیرماه تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده و در حال حاضر نیز مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است.

به گفته وی، بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط‌تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریده‌اند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد. با این حال شاهد افزایش خودسرانه قیمت‌ها بدون طی کردن ضابطه‌های سازمان حمایت بودیم.

هرچند این موضوع انتقادات شدیدی را در سطح مسوولان و رسانه‌ها به دنبال داشته، اما برخی کارشناسان صنعتی به ارائه توضیحاتی در این زمینه و زیان تولیدکنندگان پرداختند.

در این زمینه یک کارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد100 افزود: افزایش قیمتی که در هفته های اخیر از سوی برخی تولیدکنندگان داخلی شاهد بودیم، ناشی از رشد قیمت مواد اولیه به از جمله ورق، فولاد، محصولات پتروشیمی و غیره اتفاق افتاد که کنترل قیمت بسیاری از آنها در اختیار شرکت های دولتی است.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: هرچند از اقدام خودسرانه این واحدها انتقادات شدید شد، اما حقیقت این است که واحدهای صنعتی چاره ای جز افزایش قیمت برای تداوم فعالیت هایشان ندارند.

وی ادامه‌داد: اکنون واحدهای تولیدکننده و مسوولان وزارت صمت در حال رایزنی و مذاکره هستند و اگر می‌خواهیم صنعت بزرگ لوازم خانگی که سهم خوبی در اشتغالزایی کشور دارد آسیب نبیند، باید مجوزهای افزایش قیمت داده شود.

تولیدکننده یکی از کارخانه های بزرگ لوازم خانگی در کشور تاکید کرد: هرچند تولیدکننده باید برای تغییر قیمت ها شرایط سازمان حمایت را لحاظ کند و با ارائه مدارک و مستندات به انجام آن بپردازد، اما در همین شرایط سخت و دشوار تولید که در روزهای اخیر نیز شاهد قطعی برق و گاز واحدها هستیم، تولیدکننده در حال ضرر کردن است،؛ در حالی که این مسائل در بهای تمام شده لحاظ نمی شود!

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار و در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت‌ها سبب تعمیق این رکود نمی‌شود، خاطرنشان‌کرد: تولیدکننده می تواند به انواع و اقسام شیوه ها از جمله فروش اقساطی، راه حلی برای رکود بیابد، اما در عین حال واحدها نمی توانند با زیان تولید کنند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی اضافه‌کرد: ‌به طور مثال واحدهای بزرگی داریم که فقط یک هزار میلیارد تومان  سرمایه در گردش دارند، چنین واحدی باید دست کم 2 درصد سود حاصل از فعالیت هایش باشد و اگر دولت بخواهد سختگیری کند با مشکلات متعدد مواجه خواهد شد.

وی، سود بادآورده در سایر بازارهای غیرمولد از جمله سکه، طلا، ارز و خودرو را مثال زد و گفت:‌ نباید اجازه دهیم بنگاه ها سرمایه خود را از فعالیت های تولیدی خارج و به فعالیت های سوداگرانه منحرف کنند. بلکه باید تولیدکنندگان را دلگرم کرد تا چرخ صنعت بچرخد.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما