کارشناس صنعت لوازم خانگی و پژوهشگر حوزه انرژی عنوان کرد:

افزایش قیمت مواد اولیه و قیمتگذاری دستوری؛ دو چالش بزرگ صنایع

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی و پژوهشگر حوزه انرژی، افزایش قیمت مواد اولیه و قیمتگذاری دستوری را دو چالش بزرگ صنایع در شرایط فعلی برشمرد که در کنار محدودیت های تامین برق و گاز، به مشکلات تولیدکنندگان دامن زده است.

افزایش قیمت مواد اولیه و قیمتگذاری دستوری؛ دو چالش بزرگ صنایع

«جواد نوفرستی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد 100 افزود: چند سالی است که به دلیل مقررات جدید ساختمان در کشور، بازار از بخاری به سمت پکیج شیفت کرده است.

وی گفت: امروز بخاری ها به دلیل مصرف بالا و همچنین موضوع ایمنی در ساختمان ها تایید نمی شوند.

این کارشناس انرژی بیان داشت: بخاری هایی که امروز در کشور تولید می شوند، اساسا یا برچسب انرژی ندارند و یا آنهایی که برچسب انرژی دارند با راندمان 50 درصدی در رده های F یا G قرار می گیرند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته شاهد تاسیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و برخی اقدامات ابتدایی از سوی این سازمان بودیم، اما در ادامه به بوته فراموشی سپرده شد که بحران هایی که امروز شاهد آنها هستیم حاصل همین کم کاری هاست.

نوفرستی خاطرنشان کرد: امروز با وجود بحران گاز و برق، اما تولید پکیج و رادیاتور در کشور با ظرفیت کامل در حال انجام است.

وی به دو چالش اصلی صنایع در شرایط فعلی اشاره کرد و ادامه داد: چالش نخست، تغییر لحظه ای قیمت مواد اولیه تولید است که به خصوص برای فلزات و مواد پلیمری و پتروشیمی که در بورس حاضرند این مشکل حادتر است.

این کارشناس صنعت اظهار داشت: این مشکل به حدی است که امروز وقتی تولیدکننده ای ماده اولیه مورد نیازش را خریداری می کند، نمی تواند قیمت تمام شده آن را متصور باشد. به طور مثال امروز فصل جدید کولر است، یعنی تولید این محصول به منظور عرضه به بازار برای سال آینده آغاز شده است، اما تولیدکنندگان سردرگمند که قیمت تمام شده این محصولات در سال آینده چقدر خواهد بود؟

وی تصریح کرد: همه اجزای قیمت تمام شده تجهیزات و تولید اعم از فلزات (مس، فولاد، آلومینیوم و غیره) در اختیار شرکت های مادرتخصصی دولتی است و قیمت همه آنها به صورت لحظه ای تغییر می کند.

نوفرستی بیان داشت: با این وجود، در زمان تعیین قیمت های نهایی محصولات، دولت با افزایش قیمت ها مخالفت می کند و تولیدکنندگان با سازمان هایی نظیر سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی با چالش مواجه می شوند و در مجموع این شرایط یک کلاف سردرگمی ایجاد کرده است.

وی افزود: این در حالی است که بیش از همه، این تولیدکننده است که دغدغه افزایش نیافتن کالاهای خود را دارد، زیرا به قیمت کوچک شدن بازارش تمام می شود.

این کارشناس صنعتی تصریح کرد: با وجود افزایش نرخ همه عوامل قیمت تمام شده، همچنین قیمت ارز مواد اولیه، شاید تولید برای بسیاری تولیدکنندگان و حتی تولیدکنندگان بزرگ به صرفه نباشد.

** کمبود تولید لوازم گرمایشی در کشور وجود ندارد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز در تولید لوازم گرمایشی اعم از بخاری، پکیج، رادیاتور و اقلام موتورخانه ای، هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و تولیدات به میزان تقاضای موجود است.

نوفرستی اظهار داشت: حتی در برخی محصولات تولید فراتر از ظرفیت وجود دارد و برخی واحدها به صادرات کالاهای خود می پردازند.

وی یادآور شد: البته در پی چند سال رکود بی سابقه صنعت ساختمان در کشور، همه این صنایع نیز با رکود مواجه شدند، زیرا تقاضای جدیدی برای آنها وجود نداشت و اغلب تقاضاها برای جایگزینی لوازم فرسوده بود.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: حتی اگر نهضت ملی ساختمان که در دولت سیزدهم دنبال می شود به سرانجام برسد و شاهد ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه واحد مسکونی باشیم، باز هم این صنایع توان تامین نیاز داخل را دارند؛ با این حال باید مشکلات تولید کاهش یابد و به ویژه بنگاه ها از شرایط سردرگمی کنونی رهایی یابند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع سالیانه بین 600 تا 700 هزار دستگاه پکیج، یک میلیون دستگاه بخاری، 1.5 میلیون متر مربع رادیاتور پانلی و 10 میلیون پره رادیاتور پره ای در کشور تولید می شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما