ضربه به اپل در بازار چین/ فروش آیفون ۹ درصد کاهش یافت!
اقتصاد100- بر اساس گزارش مؤسسه IDC، اپل با کاهش ۹ درصدی فروش در بازار چین، تنها برند بزرگ با افت عملکرد در سهماهه اول ۲۰۲۵ بود.

آمارهای جدید منتشرشده از سوی مؤسسه IDC نشان میدهد که فروش آیفون در چین طی سهماههی نخست سال ۲۰۲۵ با افت ۹ درصدی مواجه شده است. اپل حالا برای هفتمین فصل متوالی با کاهش فروش روبهرو است.
به گزارش بخش فناوری، حجم عرضه آیفون در این بازه به ۹.۸ میلیون دستگاه رسید و سهم بازار اپل را از ۱۷.۴ درصد به ۱۳.۷ درصد کاهش داد. نکته قابلتوجه اینکه اپل تنها برند بزرگ در بازار چین بوده که در این فصل با کاهش فروش روبهرو شده است.
در مقابل، برندهای بومی چین مانند شیائومی با رشد چشمگیر همراه بودند. شیائومی موفق شد عرضه خود را ۴۰ درصد افزایش دهد و به ۱۳.۳ میلیون دستگاه برساند. مجموع بازار گوشیهای هوشمند در چین نیز رشد ملایم ۳.۳ درصدی را تجربه کرد.
IDC در گزارش خود اشاره کرده که سیاست قیمتگذاری اپل مانع از بهرهمندی این شرکت از طرحهای تشویقی دولت چین شده است. طبق این طرح، خریداران کالاهای الکترونیکی میتوانند تا سقف ۶۰۰۰ یوان (حدود ۸۲۰ دلار) از بازپرداخت ۱۵ درصدی بهرهمند شوند؛ اما قیمت پایه آیفون ۱۶ در حدود ۵۹۹۹ یوان است که عملاً مشمول این تخفیف نمیشود.
این موضوع باعث شده تا بسیاری از خریداران به سمت برندهای دیگر با قیمت پایینتر و مشمول طرحهای حمایتی گرایش پیدا کنند.