خرید طلا فقط با کد ملی؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مطابق قوانین جاری هیچ الزامی برای درج مشخصات و کدملی خریداران نهایی طلا در سامانه مؤدیان مالیاتی نیست.

خرید طلا فقط با کد ملی؟

به گزارش اقتصاد100، مهدی موحدی‌بک‌نظر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه امروز سازمان امور مالیاتی با رئیس و اعضای اتحادیه طلافروشان اظهار داشت: یکی از مهمترین نگرانی‌های این صنف درج کد ملی خریدار و میزان سرمایه فعالان طلا در سامانه جامع تجارت بر اساس الزامات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود، در حالی که بر اساس قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، چنین الزامی برای درج در صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد.

وی اضافه کرد‌:‌ فعالان صنف طلا سالیان متمادی بود خواستار این بودند که مالیات ارزش افزوده از اصل طلا گرفته نشود و فقط نسبت به سود، اجرت و  حق‌العمل طلا مالیات ارزش افزوده گرفته شود که در قانون ارزش افزوده مصوب 1400 این خواسته فعالان صنف طلا به رسمیت شناخته شد و مالیات ارزش افزود فقط از سود و اجرت و حق‌العمل طلا گرفته می‌شود، اما لازمه تحقق این امر ثبت میزان ارزش طلای فروش رفته، اجرت و سود به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ‌گفت: بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی فعالان صنف طلا از اول دی ماه موظف به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان هستند و در حال حاضر ، مهلت یک ماهه برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان در نظر گرفته شده است، اما پیرو جلسه امروز با فعالان صنف طلا و به واسطه فاصله زمانی کم بین ابلاغ قانون و آغاز موعد اجرای قانون مقرر شد با تصویب در کارگروه راهبری سامانه مودیان، صرفا برای فصل زمستان سال جاری مهلت ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان از 30 روز  به 90 روز افزایش یابد تا اعضای صنف طلا بتوانند به صورت کامل نسبت به این وظیفه قانونی و ثبت صورت‌حساب الکترونیکی اقدام نمایند.

وی افزود: بنابراین اعضای صنف طلا با هر میزان از فروش از اول دی ماه سال جاری موظف هستند، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 حسب مورد اقدام کنند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: همچنین مقرر شد کارگروهی تشکیل شود که در جهت تقویت ارائه آموزش و اطلاع رسانی به اعضای صنف طلا و جواهر اقدام کنند تا آخر فصل زمستان رفع تمامی ابهامات و سوالات تمامی اعضای صنف طلافروش در جهت انجام بهتر تکالیف قانونی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام شود.

وی افزود: در مورد فاکتور فروش طلا دو نوع فاکتور وجود دارد که نوع یک برای فعالان صنف طلا است که مشخصات خریدار و فروشنده باید در سامانه مؤدیان ثبت شود، اما فاکتور نوع 2 در مورد فروش طلا به خریدار مصرف کننده نهایی است که بر اساس خوداظهاری فرد فاکتور نوع 2 صادر می‌شود و دیگر نیازی به درج هویت و کدملی خریدار نهایی طلا و  جواهر در سامانه مؤدیان نیست.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد شایعه اخیر مبنی بر اخذ مالیات از عایدی طلا گفت: طبق اصل 51 قانون اساسی هیچ نوع مالیات و یا معافیتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون و تا کنون هیچ قانون لازم‌الاجرایی در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: اگر خریدار نهایی طلا مثلا 10 گرم از طلافروشی خریداری کند، الزامی نیست کدملی خریدار در فاکتور و یا سامانه مؤدیان درج شود و فقط طلافروش نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع 2 باید اقدام کند.

پایان پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما