آیا مروارید پرورشی اصل است یا بدل ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: به علت کمیابی و گران بودن مرواریدهای طبیعی, باز هم دست بشر در کار آمد و شروع به تولید مروارید پرورشی نمود. مروارید پرورشی, بدل نیست و استفاده از واژه بدل برای مرواریدهای پرورشی درست نمیباشد و تنها فرآیند تولید طبیعی مروارید, در شرایطی کنترل شده توسط انسان انجام میگیرد.

آیا مروارید پرورشی اصل است یا بدل ؟

بنابر تحقیقات به عمل آمده, حدود ۸ هزار گونه متفاوت صدف کشف شده است, اما تنها ۲۰ گونه از آن‌ها میتوانند مروارید تولید کنند.وقتی جسمی مانند ذره‌ای شن, وارد صدف شود, این جانور دریایی, آنرا به عنوان جسمی خارجی شناسایی کرده و در محافظت از خود, ماده ای ترشح میکند تا دور آنرا بگیرد.

این ترشحات مرکب از ماده آلی شاخی کونچیولین و بلورهای کلسیت یا آراگونیت بوده که کم کم بصورت لایه ای و حول یک مرکز دور شیء را پوشانده, و فرم شبیه کره بوجود می آید که همان مروارید طبیعی است.

این فرم کروی شکل که گاه بصورت بیضی و اشک نیز وجود دارد, از جنس دیواره داخلی صدف بوده و جنسی از کربنات کلسیم دارد. این مرواریدها بطور طبیعی و بدون دخالت انسان, رشد کرده و به وجود می‌آیند, که امروزه به دلیل آلودگی آب اقیانوس‌ها و صید بیش از حد صدف‌ها، کمیاب بوده و در نتیجه بسیار گرانبها هستند.

به علت کمیابی و گران بودن مرواریدهای طبیعی, باز هم دست بشر در کار آمد و شروع به تولید مروارید پرورشی نمود. استفاده از واژه بدل برای مرواریدهای پرورشی درست نمیباشد و تنها فرآیند تولید طبیعی مروارید, در شرایطی کنترل شده توسط انسان انجام میگیرد.

مروارید های پرورشی بواسطه آنکه زمان بسیار کوتاه‌تری صرف تولید و پرورش آن‌ها توسط صدف شده است، از قیمت‌های بسیار کمتری نسبت به مرواریدهای طبیعی برخوردار هستند.

 

مرواریدهای پرورشی, تماماً از جنس Nacre نبوده و تنها لایه نازکی از این ماده روی مرواریدها وجود دارد. هرچه میزان Nacre  در مروارید بیشتر بوده و لایه ضخیم تری بر روی آن ایجاد شده باشد, مرواریدی با جلای بیشتر خواهیم داشت.

رنگ مروارید اغلب سفید بوده, اما گاه به رنگ‌های صورتی و زرد و سبز و آبی و قهوه‌ای و سیاه نیز دیده میشود. در آبهای بسیار شور مرواریدهای دارای رنگ کرم بسیار فراوان‌تر از سایر رنگها دیده می‌شوند, و مرواریدهای آبهای شیرین, تیره‌تر میباشند.

با توجه به توضیحات مذکور, برای شناسایی و تشخیص مروارید های طبیعی از پرورشی, وزن آنها میتواند راهنما باشد, بطوریکه مرواریدهای پرورشی وزن بیشتری به نسبت مرواریدهای طبیعی دارند و معمولا درشتر از انواع طبیعی ان میباشد. مرواریدهای پرورشی بر حسب میلی‌متر و مرواریدهای طبیعی بر حسب Grain اندازه‌گیری می‌شوند. یک قیراط برابر ۴Grain است.

روش دیگر, ساختار داخلی مرواریدها میباشد, و برای تشخیص دو نوع مروارید طبیعی و پرورشی بایستی به ساختار لایه ای و موازی مروارید پرورشی, و ساختار لایه ای دوار و متحدالمرکز مرواریدهای طبیعی دقت نمود. 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما