آیا وزن طلا کم می‌شود؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا، به عنوان با ارزش‌ترین فلزی که در صنایع زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و از رنگ و جلای جذابی برخوردار است، طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است و همواره از آن برای تولید انواع زیورآلات استفاده می‌شود.

آیا وزن طلا کم می‌شود؟

یکی از مواردی که معمولا در تست طلا کاربرد زیادی دارد، سنجیدن وزن قطعه طلا است. این مورد خصوصا در خرید طلای دست دوم بسیار حائز اهمیت است. ممکن است شما هم شنیده باشید که وزن طلا کم می‌شود.

کم شدن وزن طلا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز طلا که استفاده از آن را در زیورآلات به شکل قابل توجهی افزایش داده است، خنثی بودن این فلز است. خنثی بودن طلا، به معنی این است که به سادگی و در شرایط معمولی با مواد دیگر واکنش نشان نمی‌دهد. جرم همواره ثابت است و برای کم شدن وزن طلا، نیاز است که بخشی از طلا از آن جدا شود.

هنگامی که طلا با چیزی واکنش ندهد، وزن آن در طول زمان ثابت می‌ماند و نیازی نیست که نگران از دست رفتن وزن آن باشید. البته لازم به ذکر است که عوامل دیگری می‌توانند سبب کاسته شدن وزن طلا بشوند و این عوامل فیزیکی هستند. همانطور که می‌دانید، طلا به شکل کاملا خالص در صنعت جواهر‌سازی استفاده نمی‌شود و عیاربندی دارد. اگر می‌خواهید که وزن طلا را بسنجید، باید بدانید که عیارسنجی طلا چیست.

علت کم شدن وزن طلا

همانطور که کمی قبل‌تر به آن اشاره کردیم، طلا یک فلز خنثی است و وزن آن طی واکنش‌های شیمیایی و در طول زمان کاسته نخواهد شد؛ زیرا میزان واکنش پذیری آن در شرایط طبیعی صفر است. اما برخی از عوامل فیزیکی می‌توانند سبب کاسته شدن وزن طلا شوند. به عنوان مثال، ایجاد خراشیدگی به نسبت عمیق بر روی سطح زیورآلات طلایی، می‌تواند مقداری از طلای به کار گرفته شده در تولید زیورآلات را کم کند. با این وجود که مقدار از دست رفته در یک خراشیدگی ناچیز است، اما با ارزشی که طلا در بازار دارد این مقدار کم هم ارزشمند است.

به این دلیل است که باید هنگام خرید طلا آنلاین به محصولی که انتخاب کردید بسیار دقت کنید؛ زیرا اگر دست دوم باشد ممکن است که دچار چنین آسیب‌های فیزیکی شده باشد.

از علت‌های دیگر کم شدن وزن طلا، ساخت طلا به صورت مجدد است. در برخی از اوقات، مشتریان می‌خواهند که طلای خود را به جواهر دیگری تبدیل کنند. در این فرایند، ممکن است که در مراحل مختلف ساخت جواهرات جدید، مقداری از طلای اولیه از دست برود.

به میزان طلایی که در تولید جواهر جدید از دست رفته است، طلای ریزشیمی‌ گویند.

هنگام تولید جواهر جدید از طلای اولیه، به ویژه در مرحله سوهان زدن به طلا، برای جلا دادن جواهر در حال ساخت، قسمتی از وزن طلا از دست خواهد رفت. لازم به ذکر است که هر چه جواهرساز تجربه و مهارت بیشتری داشته باشد، وزن از دست رفته طلا پس از ساخت جواهر جدید کمتر خواهد بود.

باید به این نکته توجه کنید که در فرایند ساخت جواهر همواره ریزش طلا وجود دارد و طلاساز هر چقدر هم که حرفه‌ای و با تجربه باشد، مقداری طلای ریزشی را به جای خواهد گذاشت. 

باور غلط در مورد کم شدن وزن طلا

برخی از افراد، تصور می‌کنند که اگر از جواهرات بدلی و انواع بدلیجات در کنار طلا استفاده کنند، از وزن طلا به مرور زمان کاسته می‌شود و به اصطلاح، بدلیجات طلا را می‌خورند. در مواردی ممکن است که شخصی بخواهد در کنار جواهرات طلای خود از بدلیجات دیگری نیز استفاده کند، اما هنگامی که به او می‌گویند بدلیجات طلا را می‌خورد، از انجام این کار صرف نظر می‌کند.

همانطور که کمی پیش‌تر به آن اشاره کردیم، طلا از نظر شیمیایی کاملا خنثی است و نیازی نیست که از استفاده جواهرات طلایی در کنار زیورآلات بدلی بترسید. طلا در شرایط طبیعی با هیچ ماده‌ای واکنش نمی‌دهد و فلزات به کار گرفته شده در بدلیجات نیز در میان همین مواد هستند. در نتیجه، باید باور غلط خورده شدن طلا توسط بدلیجات را کنار بگذارید.همین ویژگی خاص طلا است که سبب کاربرد گسترده آن در جواهرسازی شده است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما