انتخب شما کدام برند است ؟ / ساعت کاسیو یا رولکس

طلا و جواهر اقتصاد 100: اما شاید برای شما هم سوال باشد که فرق این دو برند ساعت کاسیو و ساعت رولکس در چه میباشد؟ آیا واقعا ساعت کاسیو طبق آهنگی که شکیرا خواند در سطح بسیار پایینتری از ساعت رولکس قرار دارد؟ آیا ساعت رولکس امکانات و قدمتی بالاتر از کاسیو دارد؟ در این مقاله میخواهیم به مقایسه ساعت کاسیو با ساعت رولکس بپردازیم. اگر مشتاق هستید که درباره این دو برند بدانید

انتخب شما کدام برند است ؟ / ساعت کاسیو یا رولکس

اگر اهل دنیای هنر باشید، احتمالا با اخبار شکیرا خواننده اسپانیایی الاصل و جرارد پیکه بازیکن تیم ملی اسپانیا آشنایی دارید. شکیرا در آهنگی که بعد از خیانت پیکه به او خواند، خود را به ساعت رولکس و کلارا چیا (پارتنر جدید پیکه) را به ساعت کاسیو تشبیه کرد. در ۱۱ ژانویه، این خواننده ۴۵ ساله احساسات خود نسبت به این خیانت را در BZRP MUSIC Sessions در یوتیوب با دی جی آرژانتینی بیان کرد. او در این آهنگ خود خواند: (از متن اسپانیایی ترجمه شده است) : من ارزش دو جوان بیست و دو ساله را دارم، شما یک فراری را با رنو تویینگو (Twingo)عوض کردید، شما یک ساعت رولکس را با یک ساعت کاسیو عوض کردید.کاربران بسیاری به این آهنگ واکنش نشان دادند و عکس های طنز بسیاری مانند عکس پایین نیز ساختند.

مقایسه فناوری های ساعت کاسیو با رولکس

هر برندی دارای تاریخچه فناوری منحصر به فرد خودش میباشد. در این قسمت میخواهیم بدانیم که هر برند چگونه و از چه زمانی دست به فناوری های نوین زمان خود زده است.

در اروپای دهه ۱۹۶۰، ساعت سازان شروع به آزمایش و تولید ساعت های فنری کوچک و قابل حمل کردند. این ساعت ها اگرچه قابلیت حمل آسانی داشتند، اما به دلیل بالابودن قیمت آن در بین مردم رایج نبودند. ساعت های قابل حمل به شکل ساعت مچی که به صورت جیبی بودند در قرن نوزدهم محبوب شدند. جهش بزرگ بعدی اختراع ساعت کوارتز بود که امروزه ساعت های کاسیو از آن استفاده میکنند. این ساعت ها برای اولین بار در اوایل قرن بیستم تولید شدند اما تا دهه۱۹۸۰ به تولید انبوه نرسید. کاسیو در واقع یکی از اولین شرکت هایی بود که بازاریابی ساعت کوارتز را با موفقیت آغاز کرد.

در سال ۱۹۴۶: کاسیو در ژاپن به وجود آمد. کاسیو در سال ۱۹۴۶ پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن تاسیس شد. بنیانگذار این برند، تادائو کاشیو بود که کار خود را با تولید قطعات مکانیکی آغاز کرد. در دهه ۱۹۵۰، کاشیو و برادرانش با موفقیت اولین ماشین حساب الکترونیکی ژاپنی را تولید کردند. این ماشین حساب به اندازه کافی کوچک بود و قابل حمل و اندازه میز بود.

در سال ۱۹۷۴، کاسیو، محبوب ترین محصول خود یعنی ساعت های کاسیو را وارد بازار کرد و به سرعت محبوبیت بالایی در بین مردم به دست آورد. ساعت کاسیو در تولید انبوه ساعت های کوارتز جزو پیشگامان زمان خود بود. این ساعت ها در آن زمان به عنوان یکی ازپیشرفته ترین و مد روز ترین ساعت ها به شمار میرفتند. نام این ساعت های کاسیوترون (CasioTron) بود و به سرعت به فروش رفت. از ویژگی های این ساعت میتوان به صفحه نمایش کوچک کامپیوتری اشاره کرد که به کاربر این امکان را میداد که نه تنها زمان را به دقت بگوید، بلکه تاریخ را نیز اعلام بکند.

در سال ۱۹۸۴، G-Shock‌ به بازار عرضه شد. باموفقیت ساعت های کوارتز، کاسیو فناوری خود را به فراتر از ساعت های دیجیتالی برد. کاسیو در این زمان شروع به توسعه طیف مشهور برند خودش یعنی G-Shock کرد که هنوز هم به عنوان پیشرو برای ساعت های دیجیتالی هستند. G-Shock دیگر مانند ساعت های نسل قدیم ظریف و شکننده نبود. این محصول، ساعتی مقاوم و در عین حال پیشرفته از نظر تکنولوژی بود که تقریبا میتوانستند از هر نوع آسیبی در امان بمانند. کاسیو برای صنعت ساعت کاری کرد که GoPro بعدا برای صنعت دوربین انجام داد. G-Shock ساعت هایی ضدآب، ضد ضربه و دارای قابلیت اعلام زمان دقیق هستند.

G-Shock در دهه ۱۹۹۰ توسط Baby-G که یک نسخه شیک تر، سبک تر و انعطاف پذیرتر بود دنبال شد. Baby-G در آن زمان تبدیل به نماد مد شد. در حالی که G-Shock انتخابی مناسب برای ماجراجویان و کسانی که کارشان در فضای باز است. در این سال کاسیو حتی شروع به ایجاد انقلابی در بازاریابی نیز کرد. ساعت های نماد آنها در سال ۱۹۸۵ در فیلم ها ظاهر شدند.

در حالی که توجه تمام دنیا به ساعت های کاسیو معطوف شده بود، شهرت سایر محصولات دیگر این شرکت بیشتر شد و کاسیو امروزه بیشتر توجه خود را به تولید ماشین حساب وسایل الکترونیکی معطوف کرده است. ساعت های کاسیو امروزه نیز در حال پیشرفت بوده و از تکنولوژی های به روز برای رقابت با سایر رقبای موجود در بازار نیز استفاده میکند.

تاریخچه فناوری های ساعت رولکس

ساعت های مدل Oyster ، اولین ساعت های ضد آب با پایه تاج پیچی در سال ۱۹۲۶ تولید شد.ساعت رولکس مخصوص ویلسدورف در این سال تا اعماق گودال ماریانا که عمقش یازده هزار متر بود هم میرفت. این ساعت آزمایش شد و این موفقیت را به دست آورد که در طول فرود و صعود خود زمان مناسب را حفظ کرده است.

در سال ۱۹۳۱، رولکس یک مکانیزم سیم پیچی تغذیه کننده را در ساعت های خود به کار برد و هنگامی که فرد بازوی خود را تکان میداد، روتور ساعت شارژ میشد. این تکنولوژی زمان سنجی مطمئن تری هم دارد. از آن زمان تاکنون نیز این فناوری به عنوان یکی از ویژگی های استاندارد تمام ساعت های مچی به شمار میرود.

در سال ‍۱۹۵۴، رولکس یک ساعت مچی با قابلیت تشخیص همزمان دو منطقه زمانی را تولید کرد. اما باید دانست که رولکس اولین شرکتی نبود که ساعتی با این قابلیت را عرضه کرد و شرکت Longines DualTime یک ربع قرن قبل از رولکس این نوع ساعت را تولید کرده بود.

مقایسه تجهیزات ساعت کاسیو با ساعت رولکس

شرکت های ساعت سازی از برخی تجهیزات در تولید ساعت های خودشان استفاده میکنند. در این قسمت شما با تجهیزاتی که شرکت ساعت سازی رولکس و شرکت ساعت سازی کاسیو در تولید مدل های مختلف ساعت های خود استفاده میکنند، آشنایی پیدا خواهید کرد.

تجهیزات موجود در ساعت کاسیو

از جمله کالکشن های ساعت کاسیو میتوان به سه کالکشن Pro Treks, G-Shock و Edifice اشاره کرد. ساعت های مدل Pro treks برند کاسیو دارای ویژگی بیشتری نسبت به مدلG-Shock هستند. از امکانات این ساعت ها میتوان به :

۱-Triple Sensor: همانطور که از نام آن پیداست، این مدل از ساعت ها با حسگرهای سه گانه شناخته میشوند که شامل موارد زیر است: الف) قطب نمای دیجیتال که با استفاده از شتاب دهنده، مغناطیس سنج، ژیروسکوپ و دستگاه گرانش ساخته میشود. ب) ارتفاع سنج/ فشار سنج: که ارتفاع را اندازه گیری میکند. پ) دماسنج که میتواند دمای هوای اطراف شما را اندازه گیری کند.

۲- GPS: ساعت های مدل Pro Treks‌ دارای قابلیت وصل شدن به GPS میباشند. اگر میخواهید یک G-Shock مجهر به GPS داشته باشید، باید به سراغ GW-9400-1DR که قیمتی دوبرابر مدل های دیگر دارد بروید.

۳- قابلیت کوهنوری Pro Trek: یک ویژگی که در اکثر ساعت های مدل Pro Trek وجود دارد، قابلیت به روز رسانی ارزش گزارش Trek است. وقتی این ویژگی فعال باشد، ساعت شما ارتفاع هایی را که اندازه میگیرد، به صورت خودکار ذخیره و به روز رسانی میکند.

۴- علاوه بر این موارد، میتوان به قابلیت های دارا بودن چند بند ۶اتمی برای همگام سازی زمان، نمودار جزر و مد ماه، مقاومت در برابر دمای پایین، زنگ هشدار با قابلیت چرت(Snooze) و نور پس زمینه Led اشاره کرد.

۵- سری ساعت های Edifice کاسیو، شامل ساعت هایی با قیمت های مقرون به صرفه ای هستند که یک کورنوگراف در بدنه ای از جنس استینلس استیل قرار گرفته است. یکی از زیرمجموعه های خط کاسیو ادیفایس، خط کاسیو ادیفایس سولار بود. کاسیو این فناوری را در دیگر محصولات خود گنجانده است. اکنون این برند اتصال بلوتوثی را معرفی کرده است که به شما این امکان را میدهد که ساعت را از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید. این را میتوان یک راه خوب برای تنظیم زمان و پیگیری وضعیت تناسب اندام خودتان بدانید

تجهیزات موجود در ساعت کاسیو. ساعت ادیفایس کاسیو

۶- چند کاربردی بودن: بسیاری از ساعت های کاسیو دارای عملکرد های متعددی مانند کرونومتر، زنگ هشدار و تایمر شمارش معکوس هستند

۷- زمان سنجی اتمی: بسیاری از ساعت های کاسیو، مجهز به زمان سنجی رادیویی هستند که به طور خودکار ساعت را با زمان استاندارد محل شما تنظیم میکنند.

تجهیزات موجود در ساعت رولکس

هر برندی برای تولید ساعت های خود از یک سری تجهیزات و امکانات خاص خود استفاده میکند. کمپانی ساعت رولکس که یکی از پیشگامان صنعت ساعت سازی است نیز از این قائده مستثنی نمیباشد. از سری تجهیزات ساعت های رولکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

Paraflex:

paraflex کمک فنری است که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این یک عنصر کاملا حیاتی است که از حرکات ساعت محافظت میکند. paraflex را فقط خود کمپانی رولکس تولید میکند. هدف اصلی آن خنثی کردن اثرات ناشی از ضربات واردشده به ساعت میباشد.

روتور دائمی:

روتور مکانیزم سیم پیچی خودکار ساعت های رولکس است. این ویژگی باتری ساعت را قادر میسازد که دائما با حرکات مچ دست تغذیه شود.

Saros:

توالی سالانه ماه ها از آن چیزی که به نظر میرسد پیچیده تر است. این ویژگی مانند همه تقویم های سالانه، به طور مستقل ماه های ۳۰ و ۳۱ روزه را متمایز میکند و فقط باید هر سال یکبار،زمانی که فوریه به مارس تبدیل میشود، تنظیم شود.

chromalight:

این دستگاه که در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد با ماده درخشانی که توسط شرکت رولکس توسعه یافته بود، باعث خوانا شدن صفحه نمایش حتی در تاریک ترین محیط ها میشود. این دستگاه متشکل از آلومینیوم، استرانسیوم و دیسپروزیوم است و این توانایی را دارد که انرژی نور محیط را هر زمان که ممکن است نور کمتر شود، ذخیره کند.

Evorse:

طلای Evorse ، یک آلیاژانحصاری طلای صورتی منحصر به فرد است. این محصول حاوی ۷۵٪ طلا، ۲۰٪ مس و همچنین پالادیوم و ایندیم است.

اما واکنش شرکت ساعت کاسیو به آهنگ شکیرا چه بود؟

پس از آنکه شکیرا آهنگ جدید خود درباره پیکه، که ساعت رولکس را با کاسیو مقایسه کرده بود را منتشر کرد، کاسیو در حساب فیسبوک خود از خودش دفاع کرد. شکیرا با گفتن اینکه پارتنر سابقش (پیکه) یک ساعت رولکس ( شکیرا) را با یک ساعت کاسیو ( کلارا چیا) عوض کرده است، این برند را کنار گذاشت. در متنی که شرکت ساعت سازی کاسیو در فیسبوک خود منتشر کرد گفت: معلوم است که هیچکس کاسیو را عوض نمیکند، چرا که محصولات شرکت ما مادام العمر هستند. این واکنش باعث جنگ در بین مردم و دوستداران این دو برند شد.

بدیهی است که شکیرا این مقایسه را به دلیل اینکه رولکس یک برند محبوب و بسیار لوکس و گرانقیمت در کل دنیا است انجام داده است. اما بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که این آهنگ فقط برای تبلیغ برند رولکس است . حتی یکی از این افراد توییت کرد که من فردا ساعت کاسیو برای خودم و خانواده ام میخرم. چرا که این ساعت ها خیلی باحال هستند. شخص دیگری نیز در جواب به شکیرا توییت کرد که من ماشین حساب Casio Royal FX 85 را از دوران دبیرستان تا الان دارم و فقط باطری آن را عوض کرده ام. این ماشین حساب از بعضی از عشق های معروف بیشتر عمر کرده است.

اگر شما هم تا به حال آهنگ شکیرا درباره خیانت پیکه را گوش نداده اید، میتوانید از طریق لینک روبرو ویدئوی آن را تماشا کنید و اخبار مربوط به این ویدیو را بخوانید: کاسیو و پیکه به آهنگ جدید شکیرا واکنش نشان دادند

شرکت ساعت سازی رولکس و ساعت سازی کاسیو را میتوان دوتا از ابر قدرت ترین شرکت های ساعت سازی در دنیا دانست. از آنجاییکه کاسیو بازار هدف مختلفی مانند لوازم الکتریکی، ماشین حساب و آلات موسیقی دارد، رولکس تمام تمرکز خودش تنها بر روی تولید ساعت است و سعی دارد تا جایگاه لوکس ترین برند ساعت سازی را در بازار حفظ کند. هر دو شرکت از تکنولوژی های پیشرفته ای که در بالا نام برده شد، در ساعت های خود استفاده میکنند و به طور دائم در حال ارتقای فناوری های خود هستند. در نظر عموم مردم، ساعت های رولکس برای مراسمات خاص استفاده میشود ولی از کاسیو میتوان به عنوان ساعتی برای استایل روزانه و رسمی نام برد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما