سرمایه گذاری طلای جهانی چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: آیا با سرمایه گذاری طلای جهانی آشنایی دارید؟ نوسانات اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری‌های کم‌خطر برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود مشتاق کرده است. بازار طلا یکی از این سرمایه‌گذاری‌های مناسب است که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

سرمایه گذاری طلای جهانی چیست؟

 طلا به‌عنوان پوششی مناسب و پناهگاهی امن، سال‌های درازی است که مورد توجه مردم تمام جهان بوده و هنوز هم این‌چنین است. در ایران نیز افراد زیادی اقدام به خرید طلا و ذخیره‌سازی آن می‌کنند تا هم از نوسانات بازار در امان باشند و هم سرمایه خود را افزایش دهند. روش‌های متنوعی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. برای ذخیره‌سازی و نگهداری از طلا نیز راهکارهای گوناگونی به وجود آمده تا معایب روش‌های دیگر را برطرف سازد. در این نوشته که به بررسی انواع سرمایه‌گذاری در طلا می‌پردازد، بر راه‌های سرمایه گذاری طلای جهانی تمرکز خواهیم کرد تا آشنایی نسبی‌ای با این بازار و طلای جهانی پیدا کنیم.

در اقتصاد کنونی ما دارایی‌ها متفاوتی وجود دارند که ارزش آنها هم به یکدیگر وابسته است و هم می‌توانند نسبت به تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی واکنش‌های متفاوتی نشان دهند؛ این به این معنی است که ارزش این دارایی‌ها می‌تواند در شرایط گوناگون سعود و نزول داشته باشند. در نتیجه، بسیاری از افراد تمایل دارند تا با سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی خاص، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. یکی از محبوب‌ترین این راه‌ها سرمایه گذاری در طلا است. فلزی باارزش که قدمت بسیار زیادی دارد و از دیرباز جایگاهی ویژه در ذهن مردم سراسر جهان داشته است. در حال حاضر اشکال مختلفی از طلا برای سرمایه‌گذاری در دسترس است. از سکه بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه، سکه های گرمی، تا طلاهای ساخته شده و طلاهای دست دوم. همچنین می‌توان به اشکالی از سرمایه گذاری در طلا مثل خرید سهم معادن طلا، بورس طلا و حتی سرمایه گذاری طلای جهانی نیز اشاره کرد.

در این میان، اشکال سنتی‌تر سرمایه‌گذاری، یعنی خرید فیزیکی طلا و نگهداری از آنها می‌تواند معایب خاص خود را داشته باشد. به‌عنوان مثال مسئولیت نگهداری از طلای فیزیکی، می‌تواند ریسک‌هایی مثل گم‌شدن و مورد سرقت قرار گرفتن را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، بسیاری تمایل دارند تا به سرمایه خود به چشم اندوخته‌ای با ارزش جهانی نگاه کنند. در نتیجه ترجیح خواهند داد که به بازار جهانی طلا وارد شوند و با سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا، ارزش سرمایه طلا خود را همگام با ارزش جهانی آن بسنجند.

روش‌های متععدی برای سرمایه‌گذاری غیرفیزیکی در طلا وجود دارد. راه‌هایی مثل گواهی سپرده سکه، گواهی سپرده شمش طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا و ورود به بازار بورس جهانی که در ادامه به سراغ آنها خواهیم رفت. از آنجا که این متن درباره سرمایه گذاری در طلای جهانی است، اشکال سرمایه‌گذاری غیرفیزیکی برای ما اهمیتی دوچندان خواهد داشت.

سرمایه گذاری در طلای جهانی

در جهانی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم، بازاری نیست که بازارهای دیگر را متأثر نسازد. طلا نیز یکی از دارایی‌ها است که نه تنها برای جهانیان پراهمیت تلقی می‌شود بلکه ارزش و قیمت آن نیز منطقی جهانی پیدا کرده است. قیمت امروزی طلا تابعی از قیمت ارز و انس جهانی طلا است. در نتیجه می‌توان مدعی شد که هر شکلی از خرید و سرمایه‌گذاری در طلا، سرمایه گذاری در طلای جهانی است. اما زمانی که از سرمایه گذاری طلای جهانی به صورت خاص صحبت می‌کنیم، مقصود بازارهایی بین‌المللی هستند که دارایی ما در آنها معامله می‌شوند و قدرت تبادل دارد. اما چگونه به سراغ این بازارها برویم؟‌ سرمایه گذاری در طلای جهانی چگونه ممکن است؟‌

سرمایه گذاری بازار جهانی طلا

برای سرمایه‌ گذاری در طلای جهانی چه باید کرد؟ چگونه طلای جهانی بخریم؟ همانطور که اشاره شد جدا از خرید فیزیکی طلا که در همه جای دنیا مرسوم است، روش دیگر سرمایه‌گذاری در طلای جهانی، بورس کالا است که  به چند روش امکان پذیر است؛ از جمله قراردادهای آتی، گواهی سپرده طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، معامله در فارکس، خرید سهام شرکت‌های معدنی و خرید رمزارزهای مبتنی بر طلا است.

رمزارزهای مبتنی بر طلا

در سال‌های اخیر و با ورود رمزارزها، بسیاری از مردم جذب این پدیده شده‌اند. در میان انواع و اقسام این رمزارزها، رمزارزهایی با پشتوانه طلا نیز ظهور کرده است. این رمزارزها که به استیبل کوین‌های طلا مشهورند به یکی از راه‌های سرمایه گذاری در طلای جهانی تبدیل شده‌اند.

از مزایای سرمایه‌گذاری در این رمزارزها می‌توان به نقدشوندگی سریع، امکان تبادل آن با دیگر رمزارزها و عدم نیاز به نگهداری فیزیکی اشاره کرد. از معایب این سرمایه‌گذاری می‌توان به پیچیدگی دنیای رمزارزها و نوسانات آن و همچنین نیاز به پسوردهای متعدد برای حفظ دارایی اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای جهانی

دیگر روش سرمایه ‌گذاری در طلای جهانی استفاده از صندوق‌های ETF طلا است که در بورس کشورهای خارجی ارائه می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که در سطح بازارهای مالی جهان با نام Gold Funds شناخته می‌شوند، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله در بورس کالا بشمار می‌آیند. در واقع، مخفف ETF نیز به همین قابل معامله بودن در بورس اشاره دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای جهانی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای جهانی

صندوق‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که امکان سرمایه‌گذاری غیرفیزیکی طلا را به سرمایه‌گذار می‌دهند. از مزایای سرمایه‌گذاری روی این صندوق‌ها این است که سرمایه‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود تا حتی‌المقدور، ارزش دارایی‌ها از نوسانات ناگهانی سرمایه‌گذاری در امان باشد. این مزیت زمانی پررنگ‌تر خواهد شد که بدانیم در مقابل، سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس نیاز به دانش و درک پیچیدگی‌های زیادی برای سرمایه‌گذار خواهد داشت. مزایای سرمایه‌گذاری در طلا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور خلاصه عبارت‌اند از:

       کسر کارمزد کم

       ریسک کم

       نقدشوندگی بالا

       امکان معامله سریع در بورس

       نگهداری آسان

معامله طلای جهانی در فارکس

یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا، ورود به فارکس است. در واقع طلا در بازار فارکس نوعی ارز است که با کد بین المللی XAU شناخته می‌شود. فارکس یکی از محبوب‌ترین راه‌های سرمایه گذاری طلای جهانی است. در این روش، افراد می‌توانند با استفاده از تحلیل بازار طلای جهانی، از تغییرات قیمت طلا، چه با شیب منفی و چه با شیب مثبت سود ببرند. درنتیجه یکی از روش‌های محبوب و مناسب برای خرید و فروش طلا، معامله و سرمایه گذاری طلا در فارکس است. معاملات طلا در فارکس، در محیطی بسیار ساده انجام می‌شود. یکی از مزایای این معاملات مشخص بودن قیمت‌ها است. در این بازار قیمت‌ها مشخص‌اند و چانه‌زنی برای کاهش یا افزایش قیمت وجود ندارد. در این شرایط، بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند برای سرمایه گذاری طلای جهانی از بازاری اینچنینی استفاده کنند.

 معامله طلا در بازار معاملات آتی

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌ گذاری طلای جهانی، ورود به معاملات آتی یا فیوچرز است. معاملات آنلاین طلای جهانی از طریق بازار معاملات آتی، نیاز به خرید حداقل یک مقدار خاص طلا بر اساس قراردادهای آتی موجود دارد. برای مثال هر قرارداد آتی طلا می‌تواند ۱۰۰ اونس طلا را شامل شود. در این حالت ارزش کل هر قرارداد آتی برابر با ۱۰۰ اونس ضرب در قیمت طلا در هر اونس خواهد بود. قراردادهای آتی به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا از اهرم یا لوریج استفاده کنند. لذا سرمایه‌گذار فقط بخش کوچکی از پول مورد نیاز برای خرید طلا را پرداخت می‌کند. از مزایای سرمایه گذاری طلای جهانی با قراردادهای آتی می‌توان به قیمت‌گذاری مرتب و متعادل بازار، استفاده از اهرم معاملاتی در صورت کسب سودآوری بدون خروج ارز از بازار و رفع مشکلات و نگرانی‌های خرید فیزیکی طلا اشاره کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما