کشف سنگهای قیمتی 2هزار ساله درحمام رومی

اقتصاد 100 - بتازگی باستان شناسان بیش از 30 عدد سنگ قیمتی 2هزار ساله را در زهکش یک حمام رومی کشف کرده اند.

کشف سنگهای قیمتی 2هزار ساله درحمام رومی

به گزارش گروه طلا و جواهر، محققان معتقدند این سنگ‌ها که به نام intaglios شناخته می‌شوند، احتمالاً از حلقه‌ افراد ثروتمندی که از این حمام‌ استفاده می کردند، جدا شده و در زهکش حمام سقوط کرده‌اند.

باستان شناسان، این سنگهای قیمتی که 2هزار سال پیش در زهکش یک حمام رومی باستانی در کارلایل، (شهری در کامبریا انگلستان) نزدیک دیوار هادریان گم شده بود کشف کردند.

حمام قدیمی

دیوار هادریان، دیواری باستانی از جنس سنگ و کلوخ است که به دستور هادریان، امپراتور روم در سدهٔ دوم میلادی در شمال انگلستان امروزی ساخته شد تا مرزهای شمالی امپراتوری روم را در برابر حملات قبایل سلتی محافظت کند.

طی حفاری در این سایت، تاکنون بیش از 30 عد سنگ قیمتی ازجمله آمیتیست، جاسپر(یشم) و کارنلین پیدا شده است. 

سنگ قیمتی 1

فرانک گیکو، باستان‌شناس می‌گوید: رومیان باستان این سنگها را با یک چسب گیاهی به حلقه ها و ا نگشترهای خود می چسباندند. این چسب در حمام داغ به علت عرق کردن از حلقه جدا و گم می شد.

این سنگها با نام خدایان روم باستان نامگذاری شده اند و از آنها می توان به جنگ، خورشید، تجارت، شانس و باروری اشاره کرد.این قطعات به خدایان اختصاص داده شده به جنگ، خورشید، تجارت، شانس و باروری است. بزرگترین این سنگهای قیمتی کشف شده، حدود 0.6 اینچ و کوچکترین آنها کمی کمتر از 0.2 اینچ بودند.  البته اندازه کوچک این سنگها حکاکی‌ها را برای جواهرسازان آن زمان  بسیار دشوار می‌کرد و قطعا به تخصص یک صنعتگر پیشرفته نیاز داشته است.

گیکو افزود: این جواهرات، چیزی نیستند که توسط فقرا مورد استفاده قرار بگیرند و در زمان روم باستان هم شرایط بر همین منوال بوده است. همین موضوع نشان می دهد که این حمام محلی ویژه افراد ثروتمند و طبقه بالای اجتماعی بوده است.

جی. مکس برنهایمر، رئیس بین‌المللی آثار باستانی خانه حراج کریستیز هم در وب‌سایت این خانه حراج نوشت: جنس، اندازه و رنگ سنگهای قیمتی یافت شده، نشان دهنده ثروت و سلیقه مشتری است. علاوه بر سنگ های قیمتی، تیم  کاوشگر حمام کارلایل بیش از 40 سنجاق سر زنانه و 35 مهره شیشه ای در زهکش این حمام پیدا کردند.

با توجه به این که تاکنون صدها شی دیگر ازجمله سفال، سلاح و سکه در شهر کارلایل پیدا شده، محققان در حال برنامه ریزی برای حفاری جدید در این سایت در اواخر سال جاری میلادی هستند. در نهایت، این اکتشافات در موزه و گالری هنر Tullie House به نمایش گذاشته خواهند شد.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما