طلا با رکورد اخیر خود خداحافظی کرد!

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا در معاملات آسیایی روز چهارشنبه کاهش یافت و از بالاترین رکورد خود عقب نشینی کرد.

طلا با رکورد اخیر خود خداحافظی کرد!

به گزارش اینوستینگ، طلا در معاملات آسیایی روز چهارشنبه کاهش یافت و از بالاترین رکورد خود عقب نشینی کرد؛ هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش، به 2415 دلار و 61 سنت رسید، در حالی که قرارداد طلای منقضی‌شده در ژوئن با 0.3 درصد کاهش، به 2418 دلار و 75 سنت در هر اونس رسید.

بررسی نوسانات حاکی از آن است که با تشدید نگرانی‌ها پیرامون افزایش نرخ‌های بهره آمریکا پیش از ارائه‌ی سیگنال‌های بیشتر از سوی فدرال رزرو، قیمت‌های نقطه‌ای همچنان در قله‌ی اخیر خود یعنی 2450.06 دلار در هر اونس باقی مانده است. 

ثابت‌ماندن دلار بر قیمت فلزات نیز تأثیر داشت. گذشته از آن، در چشم‌انداز رویدادهای کلیدی، پیرو شهادت رئیس جمهور ایران در سقوط هلیکوپتر، با وجود بدترشدن شرایط ژئوپلیتیک، از میزان تقاضا برای پناهگاه امن طلا کاسته شد.

گرچه فدرال رزرو در طول جلسه، از ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره خبر داد، اما جروم پاول، همچنان احتمال کاهش نرخ بهره را در سال 2024 عنوان کرده است. معامله‌گران در حال حاضر با توجه به ثبات تورم، در انتظار خواهند ماند تا مشاهده کنند که آیا این دیدگاه در بین همه‌ی مقامات فدرال رزرو پایدار خواهد بود.

البته برخی مقامات فدرال رزرو در این هفته اعلام کردند که بانک مرکزی قبل از اقدام به کاهش نرخ بهره، به اطمینان بیشتری در زمینه‌ی کاهش تورم نیاز دارد. بدیهی است که این اظهارنظرها علاوه بر حمایت از دلار، بیشتر دارایی‌های پرریسک و بدون‌بازده را تحت فشار قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه نرخ‌های بالاتر، بر هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در فلز زرد می‌افزاید، این نرخ‌ها حامل خبر بدی برای طلا خواهند بود. گرچه در ابتدای هفته، افزایش تقاضای پناهگاه امن، طلا را به بالاترین حد خود سوق داده بود، اما با فروکش‌کردن تنش‌ها در خاورمیانه، فلز زرد در برابر فشارهای نرخی آسیب‌پذیر شد.

و اما طلا از جهت‌های دیگر نیز منشأ اثر قرار می‌گیرد. از جمله در آستانه‌ی انتشار صورتجلسه‌ی نشست فدرال رزرو، قیمت این فلز زرد تحت تاثیر قرار گرفت.

صورتجلسه‌ی اواخر آوریل فدرال رزرو، که قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود، هم‌اکنون برای حصول به سرنخ‌های بیشتر از سوی بانک مرکزی در کانون توجه قرار گرفته است.

جریان ضرر و زیان‌ها به بازار فلزات صنعتی نیز کشیده شده و قیمت‌های مس نیز از رکوردهای اخیر خود عقب‌‌نشینی کرد، و علت آن بود که اشتیاق سوداگرانه پیرامون فلز قرمز قبل از ارائه‌ی نشانه‌های بیشتر در مورد عرضه‌ی فیزیکی و تقاضای کلی، کمرنگ شد.

معاملات آتی مس در بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه با 0.9 درصد کاهش، به 10730 دلار در هر تن رسید، در حالی که معاملات آتی مس یک ماهه‌ی آمریکا با 0.8 درصد کاهش، سطح 5.0595 دلار در هر پوند را ثبت کرد. هر دو قرارداد از بالاترین رکورد ابتدای هفته‌ی خود عقب‌نشینی کردند.

اکثر معامله‌گران، در صدد پیگیری عرضه‌ی فیزیکی مس بودند تا بدانند آیا می‌تواند نیازها را برآورده کند.

گذشته از آن، در حالی که معامله‌گران در انتظار اجرایی‌شدن اقدامات محرک اخیر پکن بودند، سرد شدن خوش‌بینی نسبت به چین، به عنوان بزرگترین واردکننده‌ی مس جهان، منجر به کاهش قیمت‌ها شد.

سایر فلزات گرانبها نیز روز چهارشنبه عقب‌نشینی کردند. معاملات آتی پلاتین با 0.4 درصد کاهش به 1058.35 دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی نقره با 0.4 درصد کاهش، سطح 31.950 دلار در هر اونس را به ثبت رساند.

با بررسی روندهای اخیر بازار می‌توان مشاهده کرد که جنون سوداگرانه در بازارهای فلزات در اوایل این هفته، نقره را به بالاترین حد در 12 سال گذشته رساند، گرچه به نظر می‌رسید که این رشد قیمت دوام چندانی ندارد و رو به کاهش است. از سوی دیگر، پلاتین نیز در حوالی بالاترین سطح یک سال اخیر قرار گرفت.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما