صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: صندوق سرمایه گذاری طلا، در واقع روشی برای خرید طلا در بورس است.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

خرید و فروش یا نگهداری طلا ، همیشه مورد توجه بوده است. طلا کالای امنی برای سرمایه‌گذاری است و در دراز مدت، همواره سوددهی دارد. البته خرید طلا به صورت فیزیکی، با چالش‌هایی روبرو خواهد بود که صندوق های سرمایه گذاری طلا، تا حد خوبی این چالش‌ها را حل کرده‌اند.

این صندوق‌ها مزایای زیادی دارند از جمله امکان معامله آنلاین طلا، امکان خرید طلا با سرمایه کم، امنیت بالای سرمایه و موارد فراوانی از این قبیل. اگر شما هم درباره این روش از سرمایه گذاری و این که صندوق طلا چیست، کنجکاو هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا (Gold investment fund): . صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بورس شامل حدود ۷۰ درصد سپرده کالایی طلا، ۲۰ درصد اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و ۱۰ درصد اوراق با درآمد ثابت می‌شوند و مثل صندوق سرمایه، مجموعه‌ای از دارایی‌ها است که سود و زیان سرمایه‌‌گذاران، تحت تأثیر همه این دارایی‌ها خواهد بود. پس سود یا زیان شما، از سود یا زیان همه این زیرمجموعه‌ها حاصل خواهد شد.

صندوق سرمایه گذاری طلا یکی از روش‌های سرمایه گذاری در بازار بورس و طلا است. صندوق سرمایه‌گذاری طلا یک ابزار سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به طور غیرمستقیم در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه نیاز به مستقیم خرید و نگهداری فیزیکی طلا داشته باشند.

صندوق سرمایه گذاری طلا، ابزاری برای خرید و معامله طلا به صورت غیر فیزیکی است. در واقع با خرید سهام از صندوق های سرمایه گذاری طلا، بر روی طلا به عنوان یک کالا سرمایه‌گذاری کرده‌اید. با رشد قیمت این فلز گرانبها و همچنین نوسانات بورس، سود یا زیان سهام‌داران رقم می‌خورد.

صندوق سرمایه گذاری طلا چگونه کار می‌کند؟

صندوق‌های طلای متعددی در بورس فعالیت می‌کنند؛ اما باید گفت نحوه‌ی سرمایه گذاری همه‌ی آنها به این ترتیب است که میزان سرمایه‌ای که از صندوق به سکه یا طلا اختصاص داده شده را از بانک کارگشایی یا بازار خریداری کرده و در یک بانک عامل سپرده گذاری می‌کند.

صندوق‌های طلا حداقل هفتاد و حداکثر نود درصد از سرمایه صندوق را بر روی طلا و سکه سرمایه گذاری کرده و باقیمانده سرمایه را بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند. هر سهام در صندوق طلا، شامل سه بخش است: 

۷۰ درصد سپرده کالایی طلا (شامل سکه و شمش طلا)

 ۲۰ درصد اوراق مبتنی بر طلا 

 ۱۰ درصد اوراق با درآمد ثابت.

 سود یا زیانی که از مجموع این سه قسمت سهام حاصل شود، سود یا زیان خالص سرمایه‌گذار خواهد بود. کارشناسان بازارهای مالی معتقدند صندوق ‌های سرمایه گذاری طلا، انتخابی خوب با ریسک پایین برای افراد کم‌تجربه است.

اگر می‌خواهید با صندوق‌های طلای موجود در ایران آشنا شوید، این نوشته را بخوانید: لیست صندوق سرمایه گذاری طلا

سود صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

همانطور که گفتیم بیشتر سرمایه‌ی صندوق‌های طلا صرف سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه می‌شود و از آنجا که قیمت گذاری طلا وابسته به دو مورد یعنی دلار و قیمت هر اونس طلای جهانی است؛ بنابراین میزان سود صندوق‌های طلا هم به میزان رشد این دو مورد بستگی دارد. همچنین می‌توان گفت که با سپردن سرمایه خود به این نوع صندوق‌ها، به‌طور غیر مستقیم بر روی نرخ ارز و طلای جهانی سرمایه گذاری کرده‌اید که به‌طور معمول روندی صعودی دارند.

از آنجا که این صندوق‌ها توسط یک سبدگردان و مجموعه‌ای از متخصصان حوزه‌ی سرمایه گذاری اداره می‌شود، سبب می‌شود سرمایه شما از نوسانات ناگهانی بازار در امان باشد. اما باید توجه داشت که همین ویژگی هم سبب می‌شود میزان سوددهی این صندوق‌ها دقیقاً مطابق با میزان سود سکه و طلا در بازار نباشد ولی در عین حال متناسب با میزان سوددهی آن در بازار هست.

ویژگی‌های صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

کم‌کم بازارهای سنتی و سرمایه‌های فیزیکی، جای خود را به بازارهای مدرن می‌دهند. مزایای فراوانی که در بازارهای آنلاین و پویا مثل بورس وجود دارد، باعث این محبوبیت در میان سرمایه‌گذاران شده است. به چند مورد از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا اشاره کردیم ولی در ادامه، دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

امنیت بالا

نگهداری سرمایه‌ای مثل طلا به صورت فیزیکی، ریسک زیادی دارد. مراقبت از شمش، سکه یا حتی قطعات طلا، مسئله حساسی است. سرمایه شما در صندوق‌ سرمایه گذاری طلا، به صورت غیرفیزیکی ولی معتبر است. شما می‌توانید با خیال راحت سهام این صندوق‌ها را بخرید و نگران سرقت یا آسیب به سرمایه نباشید. 

سرمایه‌گذاری با مبالغ مختلف

یکی دیگر از مزایای جذاب این صندوق‌ها، امکان خرید سهام طلا با هر میزان از سرمایه است‌. حتی اگر سرمایه بسیار کمی داشته باشید که به اندازه خرید سکه یا قطعه‌ای طلا کافی نباشد، امکان خرید سهام از این صندوق‌ها با حداقل ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد. در زمان فروش هم می‌توانید بخش‌های کوچک‌تری از دارایی‌تان را بفروشید. همچنین سرمایه‌گذاران بزرگتر، بدون محدودیت می‌توانند سهام این فلز گرانبها را از صندوق‌ها خریداری کنند.

حذف اجرت و سود فروشنده

اگر تجربه خرید طلا را داشته باشید، می‌دانید که علاوه بر قیمت خام قطعه طلا، اجرت ساخت، مالیات و سود فروشنده هم به آن افزوده می‌شود. هنگام فروش طلا، هزینه اجرت و سودی که پرداخت کرده‌اید به شما برنمی‌گردد و این باعث یک اختلاف قیمت در زمان خرید و فروش می‌شود. در خرید طلا از صندوق سرمایه گذاری طلا، همه این موارد حذف شده است و فقط ۰.۲ درصد کارمزد به قیمت تمام‌شده سهام اضافه می‌شود. در واقع شما پولی بابت اجرت یا سود فروشنده پرداخت نمی‌کنید و معامله خالص‌تری را تجربه خواهید کرد.

ریسک پایین سرمایه‌گذاری 

سهام‌ها اغلب بازه محدود منفی ۵ تا مثبت ۵ درصدی برای سود یا زیان دارند ولی دامنه تغییر در صندوق‌ها، از این هم متعادل‌تر است. همانطور که دیدید، هر سهام شامل دو یا سه بخش است و محدود به قیمت خالص طلا یا شرکت خاصی نیست. از طرفی، صندوق‌ها توسط افراد کاربلد در زمینه بازارهای مالی اداره می‌شوند. همه این‌ها باعث می‌شود تا زیان هر بخش توسط بخش‌های دیگر جبران شود و در مجموع سود بهتری به سرمایه‌گذاران برسد.

معامله آنلاین 

یکی دیگر از مزایای سهامداری در صندوق های سرمایه گذاری طلا، امکان معامله آنلاین و غیرحضوری طلا است. در واقع شما هر زمانی که تصمیم به خرید طلا یا فروش سهام طلای خود بگیرید، به سادگی و از طریق موبایل یا لپ‌تاپ این امکان را خواهید داشت. این ویژگی باعث می‌شود تا دقیق و حرفه‌ای با سرمایه‌تان کار کنید.

حذف ریسک تقلبی بودن

یکی از مشکلات بزرگ در زمان خرید طلا، امکان تقلبی یا عیارپایین بودن قطعه طلا است. در خرید طلا از طریق صندوق سرمایه گذاری طلا، این چالش حذف می‌شود. صندوق‌های طلای بورس، به صورت معتبر در بازار فلزات گرانبها فعالیت می‌کنند و هیچ جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

بازدهی متناسب 

صندوق‌ های سرمایه گذاری طلا، توسط افراد متخصص و حرفه‌ای مدیریت می‌شوند‌. این مدیران، سعی می‌کنند صندوق را در متعادل‌ترین و سودآورترین حالت حفظ کنند. در واقع حتی اگر دانش بالایی در زمینه بازارهای مالی و بورس ندارید، تا حد خوبی از صندوق‌های طلا به سود می‌رسید زیرا یک مدیریت پیش‌فرض برای سرمایه شما وجود دارد. 

چالش‌های سرمایه گذاری در صندوق طلا چیست؟

ویژگی‌های مثبت صندوق های طلا باعث شده تا استقبال از آن‌ها روز به روز زیاد شود. با این حال بهتر است با چالش‌ها یا معایب صندوق سرمایه گذاری طلا آشنا باشید:

محدودیت نوسان

این محدودیت در دامنه سود و زیان، می‌تواند جنبه منفی هم داشته باشد. در واقع زمانی که نوسان در بازه محدودی کنترل می‌شود، امکان رسیدن به سودهای بزرگ هم وجود نخواهد داشت. با پذیرش این مزیت که زیان‌ بزرگی متوجه سرمایه شما نخواهد بود، می‌پذیرید که سودتان هم محدودتر و تدریجی باشد‌. حداکثر سود روزانه صندوق های سرمایه گذاری طلا، ۱۰ درصد است.

وابستگی‌های متعدد

ارزش سهام شما در صندوق‌‌های طلا، به عوامل مختلفی وابسته است. همین باعث می‌شود تا تحلیل و پیشبینی این سهام دشوار باشد و موارد مختلفی بر دارایی شما اثر بگذارند. از قیمت جهانی طلا و قیمت ارز تا وقایع سیاسی و اقتصادی، همه و همه تا حد زیادی بر سرمایه شما مؤثر خواهند بود.

عدم امکان سرمایه‌گذاری مستقیم 

برای سهامی که از صندوق‌های طلا خریداری می‌کنید، امکان چینش پرتفو وجود ندارد. در واقع همانطور که عهده‌دار بودن اداره سهام شما توسط صندوق یک مزیت بود، این مسئله را یک عیب هم محسوب می‌کنیم. شما در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، سهامدار مستقیم نیستید و فقط به صورت غیرمستقیم از تصمیمات صندوق‌‌داران دچار سود یا زیان می‌شوید.

انتخاب صندوق سرمایه گذاری طلا

این که کدام صندوق، صندوق خوبی باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد‌. سابقه صندوق، ضامن نقدشوندگی، دقت به‌روزرسانی قیمت‌ها و میزان بازدهی از مهم‌ترین موارد برای قضاوت در این باره هستند. یکی دیگر از این موارد، کل خالص ارزش دارایی یا NAV است. با در نظر داشتن همه این موارد، می‌توان یک صندوق سرمایه گذاری مناسب برای خرید سهام طلا انتخاب کرد.

اصطلاح NAV بیان‌کننده بزرگ بودن یک صندوق است و بالا بودنش نشان‌دهنده پویایی صندوق و حجم‌های بالای معاملاتی است. همچنین هر چه تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده در یک صندوق بیشتر باشد، نشان‌دهنده بیشتر بودن تعداد سهام‌داران و اعتبار آن صندوق طلا است. سعی کنید صندوقی را انتخاب کنید که ضمانت نقدشوندگی داشته باشد و در زمان‌های سیل خرید یا فروش، بدون محدودیت نقدشوندگی خود را حفظ کند.

اگر می‌خواهید با دیگر معیار‌های بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا آشنا شوید، به مقاله آن در سایت طلاین مراجعه کنید.

چه‌طور در صندوق سرمایه گذاری طلا ثبت نام کنیم؟

حال که با معنای دقیق صندوق سرمایه گذاری چیست، آشنا شدید خوب است نحوه‌ی سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را هم بیاموزید. برای این امر باید کد بورسی داشته باشید و عضو یکی از چند کارگزاری فعال در بورس نظیر کارگزاری مفید یا لوتوس و امثال آن باشید؛ در این صورت به‌عنوان یک شخص حقیقی که دارای کد بورسی است، شناخته می‌شوید و می‌توانید به‌صورت آنلاین اوراق صندوق طلا را خرید و فروش کنید.

نگاهی به صندوق‌های سرمایه گذاری طلا 

خرید طلا در بورس به صورت سهام و از طریق صندوق‌ها خرید و فروش می‌شود. صندوق های سرمایه گذاری طلا شامل سپرده کالایی، اوراق و درآمد ثابت هستند. سود سهام‌داران از برآیند نوسان ارزش این موارد به دست می‌آید. سرمایه‌گذاری طلا از طریق این صندوق‌ها باعث امنیت سرمایه، ریسک کم، سود معقول و معامله آسان می‌شود. شما هم می‌توانید با حداقل ۵۰۰ هزار تومان سرمایه، سهام خود را خریداری کنید و در سود قیمتی طلا شریک باشید. البته راه‌های دیگری مثل سرمایه گذاری در طلای آب شده نیز در بازار ایران وجود دارند که می‌توانند چالش‌های این روش را پاسخ دهند و سود بیشتری برای شما به ارمغان بیاورند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما