عطر و ادکلن های اورجینالی که نه ماندگاری دارند نه پخش بو!

طلا و جواهر اقتصاد 100: بعضی افراد اعتقاد دارند که برخی عطر و ادکلن های اورجینالی که با قیمت بالا تهیه می‌کنند، ماندگاری و پخش بو ندارند! این موضوع واقعیت دارد و می‌پتواند به نحوه استفاده، فصل، غلظت عطرو ادکلن و حتی نوع پوست شما بستگی داشته باشد. مانند هر ابزار بهداشتی، استفاده از عطر نیز قوانینی دارد که می‌بایست به آن دقت کرد.

عطر و ادکلن های اورجینالی که نه ماندگاری دارند نه پخش بو!

تاثیر نوع عطر روی ماندگاری و پخش بو

برای اطلاع از دلیل عدم پراکندگی و دوام بو روی پوست، بهتر است ابتدا با انواع عطرها آشنا شوید. بسیاری از افراد آگاهی ندارند که واژه عطر یک اصطلاح کلی است و عطرها دارای زیرمجموعه‌های مختلفی هستند. اسانس‌های روغنی که در عطر وجود دارند، مبنای دسته‌بندی عطرها از نظر پخش بو(سیاژ عطر) و ماندگاری هستند. به‌طور کلی عطرهایی که ماندگاری بالایی روی پوست دارند، پخش بوی کمی در محیط دارند. این موضوع باعث می‌شود که بوییدن رایحه‌های عطر، منحصر به خود فرد و افراد بسیار نزدیک به شخص باشد و به حریم افراد دیگر وارد نشود. غلظت عطرها تعیین‌کننده میزان ماندگاری و قدرت پخش بوی آن‌ها است که عبارتند از:

پرفیوم (perfume):

عطر خالص یا پرفیوم، دارای حداکثر ۲۰ تا ۳۰٪ از اسانس‌های روغنی معطر است. رایحه پرفیوم می‌تواند تا ۴۸ ساعت روی پوست ماندگار باشد و معمولاً زود در محیط پراکنده نمی‌شود. پرفیوم‌ها گزینه مناسبی برای استفاده در مهمانی‌ها و مراسم‌های رسمی هستند. قیمت پرفیوم، نسبت به غلظت‌های دیگر بیشتر است. درصد کمتر الکل در پرفیوم، مانع از پراکنده شدن اسانس‌های روغنی در هوا می‌شود.

ادوپرفیوم (eau de perfume):

بسیاری از عطرهای موجود در بازار، از این نوع هستند. ادوپرفیوم‌ها دارای ۱۵ تا ۲۰ درصد از اسانس‌های روغنی‌اند و تا ۸ ساعت ماندگاری دارند. این عطرها به‌دلیل میزان الکل بیشتر، پخش بو متوسطی دارند و قیمت آن‌ها نیز مناسب‌تر از پرفیوم‌هاست.

ادوتویلیت (eau de toilette):

این نوع دارای ۵ الی ۱۵ درصد اسانس روغنی است. این عطرها، حدود ۴ ساعت ماندگار هستند و با داشتن بیش از ۸۰٪ الکل، پخش بوی زیادی دارند.

ادکلن (eau de cologne):

اسپری کردن ادوکلن‌ها در همان لحظات اول باعث پراکندگی بو در محیط می‌شود و حدود ۲ ساعت ماندگار است. غلظت ۲ تا ۴ درصد اسانس روغنی در مقابل بیش از ۹۰٪ الکل، باعث شده که استفاده از ادوکلن برای افرادی که به‌ بوهای شدید آلرژی دارند یا دچار سردرد می‌شوند کاملاً مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از خرید ادکلن تقلبی فقط از فروشگاه‌های معتبر نسبت به خرید ادکلن اصل اقدام نمایید تا هزینه‌ای که مد نظر شما در این زمینه است، هدر نرود. همچنین می‌توانید با بررسی مواردی از جمله نداشتن اشتباهات نگارشی روی بسته بندی، شیشه صاف و بدون حباب، برچسب اصالت کالا و… نسبت به خرید ادکلن اورجینال مطمئن شوید.

ادوفرش (eau fraiche):

این عطرها برپایه آب هستند و تنها ۲ الی ۳ درصد اسانس روغنی دارند. ادوفرش بهترین گزینه برای استفاده در هوای تابستان است. ادوفرش برای پوست‌های خشک و دهیدراته مناسب است و عملکردی مشابه بادی اسپلش دارد.

چرا بوی برخی عطر و ادکلن ها پخش نمی‌شود؟

همانطور که گفته شد، عامل پراکنده شدن مولکول‌های بویایی در هوا، الکل است. در برخی مواقع با وجود هزینه زیادی که برای خرید عطر خرج می‌کنیم، محصولی که دریافت می‌کنیم با ویژگی‌‌های دلخواه ما زمین تا آسمان فرق دارد. در این میان آگاهی ما در زمینه دانش نت‌های عطر، ترکیبات آن، نحوه نگهداری و تناسب آن با نوع پوست اهمیت پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال، اسپری کردن عطرهای با غلظت بالای الکل در محیط باعث می‌شود که رایحه آن‌ها تا ساعت‌ها در محیط باقی بماند. البته فارغ از میزان روغن و الکل عوامل دیگری نیز در پخش بو موثرند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نوع پوست: پوست‌‌های چرب، به‌دلیل هیدراته بودن می‌توانند رایحه‌های موجود در اسانس عطر را به‌خوبی در خود حل کنند. افراد دارای پوست خشک می‌توانند با استفاده از لوسیون، وازلین یا کرم‌های مرطوب کننده رطوبت پوست خود را تامین کنند و از این راه میزان ماندگاری عطرها را بیشتر کنند.

آب و هوا: بالا بودن درجه حرارت محیط، باعث تعریق پوست می‌شود. این موضوع با مرطوب کردن پوست باعث افزایش ماندگاری عطرها می‌شود. به‌همین دلیل توصیه می‌شود در فصل‌های گرم از رایحه‌های خنک، گلی و میوه‌ای استفاده شود که ماندگاری نسبتاً پایینی دارند. این موضوع درمورد فصل‌های سرد کاملاً برعکس است. در زمستان به‌دلیل خشک بودن هوا، پوست بدن نیز خشک شده، بنابرین تنها عطرهای با رایحه گرم، شرقی، چوب و مشک می‌توانند ماندگاری بالایی داشته باشند.

مکان استفاده از عطر: استفاده از عطرهای با پخش بو و الکل بالا مانند ادوکلن، برای محیط‌های باز مناسب است. در صورتی که استفاده از عطرهای باغلظت و ماندگاری بالا برای محیط‌های بسته مناسب است.

انواع نت عطر: بهتر است نت عطر را به‌خوبی بشناسید و آن را مطابق با سلیقه و دمای هوا انتخاب کنید. نت‌های آغازی سبک به‌سرعت در محیط پخش می‌شوند. نت‌های آغازین گل، یاسمین و لادن از جمله نت‌های سبک و نت‌های آغازین شکلات، بادام، شیرین، هل، جوز و دارچین برای فصل‌های سرد سال قابل استفاده‌اند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما