آتش‌بس در بازار طلا

طلا و جواهر اقتصاد 100 : احتمال آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی افزایش محسوسی یافته است.

آتش‌بس در بازار طلا

 همین خبر در کنار انتظارات از تصمیم فدرال رزرو، اونس جهانی طلا را نزولی کرد. در طرف دیگر و در ایران نیز بهانه التهابات بازار ارز که مدتی تحت تأثیر افزایش تنش‌های ژئوپلتیک منطقه‌ای بود با این خبر از دست می‌رود، به همین خاطر آتش بس در روز جاری از کانال اونس و دلار به بازار طلا رسید.

در روز جاری دلار و درهم ترمز بازار ارز را کشیدند و دلار تهران پیش از تتر در سراشیبی اصلاح قیمت قرار گرفت. در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار تهران در نزدیکی محدوده ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته است و دلار دیجیتال حمایت ۶۲ هزار تومانی مطرح شده در گزارش دیدبان قبل را از دست داده و پایین‌تر از سطح فوق معامله می‌شود.

پس از اصلاح تند و تیز ابتدای هفته تحلیل دیدبان از سربالایی پرشتاب قیمت ارز در روز قبل به واقعیت پیوست در افزایش قیمت دو روز گذشته احتمالا برخی از فروشندگان برای فروش در قیمت‌های بالا فرصت خروج یافتند. پس از سقوط پرشتاب ابتدای هفته صاحبان سرمایه جرأت ورود به بازار ارز در مقاومت محدوده ۶۳ هزار تومان را نیافتند و بازار ارز و طلا در روز جاری نزولی شد.

خبر از سرگیری مذاکرات میان ایران و غرب و بازدید رافائل گروسی در هفته بعد از ایران، سیگنال کاهشی قیمت ارز در روز گذشته بود. بیش از یکسال بود غربی‌ها می‌گفتند پروند مذاکرات و برجام بسته شده است. حالا با گذشت بیش از یک سال، بازگشایی دوباره این پرونده بازار ارز را از ادامه افزایش قیمت منصرف کرد.

از طرفی خبر احتمال برقراری آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی موردی است که همانطور که بازار جهانی طلا را تحت تاثیر قرار داده است، بازار ارز ایران را هم آرام‌تر کرده است. تشدید تنش‌ها در خاورمیانه موردی بود که با افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک، باعث افزایش قیمت ارز شده بود. آتش‌بس نیز نشان‌دهنده کاهش دست‌کم موقت التهابات است و بهانه افزایش قیمت را از بازار ارز گرفته است.

اگر نرخ نیما رشد کند بازار سرمایه چه واکنشی خواهد داشت؟

حال ناخوش پورتفوی سهامداران هنوز پایان نیافته است. امروز هم مانند روز قبل ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کاهش یافت و وضعیت شاخص کل بازار سرمایه همچنان منفی ماند. بررسی‌ها از میزان ورود و خروج پول حقیقی در بازار ارز نشان می‌دهد که میزان خروج پول از بازار سهام همچنان ادامه دارد. برای دومین روز متوالی میزان خروج پول حقیقی از بازار سهام در کانال ۲۰۰ میلیارد تومانی بود.

اما خبری که در روز جاری جلب توجه کرد نامه انجمن‌های تولیدی کشور به رهبر معظم انقلاب در انتقاد به سرکوب نرخ نیمایی ارز بود. ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی کشور در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه سرکوب نرخ ارز صادرات و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی انتقاد کردند و خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز در سامانه نیما مبتنی بر نرخ شناور مدیریت شده نص صریح قانون شدند.

این اقدام انجمن‌های تولیدی اگر باعث تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی شود و نرخ ارز نیمایی رشد محسوسی را تجربه کند، همان اتفاقی خواهد بود که بازار سرمایه مدت‌هاست که انتظار آن را می‌کشد. افزایش نرخ ارز نیما میزان درآمد حاصل از صادرات شرکت‌های صادراتی را افزایش می‌دهد، چون قیمت کالاها به ریال افزایش می‌یابد می‌تواند بر افزایش عرضه و تولید کالاها اثر مثبت بگذارد‌ که بر افزایش سودآوری شرکت‌های صادراتی موثر خواهد بود. در نقطه مقابل افزایش نرخ ارز نیمایی مطلوب شرکت‌های واردکننده نیست و باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید برای صادرکنندگان خواهد شد.

به همین خاطر در صورت افزایش نرخ ارز نیما پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های دلاری و صادرات‌محور مانند شرکت‌های پتروپالایشی و فولادی و معدنی با افزایش تقاضا مواجه شوند ولی سهام ریالی از رالی افزایشی جا بمانند.

طوفان ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت

اونس جهانی طلا در واکنش به خبر احتمال آتش‌بس و در آستانه تصمیم فدرال رزرو نزولی شد. آتش‌بس از سطح التهابات خاورمیانه که اهرم افزایش اونس طلا بوده می‌کاهد از طرفی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو هم‌چنان نرخ‌های بهره را بالا نگه دارد که هر دوی این موارد باعث افزایش فشار فروش در اونس جهانی طلا شد.

همزمان با سقوط اونس جهانی طلا و کاهش قیمت دلار، استقبال از صندوق‌های طلا کاهش یافت. بررسی اکوایران از صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که افزایش دو روز قبل صندوق‌های طلا پولبک به حمایت‌های از دست رفته بوده است‌. بررسی‌ها از ارزش معاملات صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که ارزش معاملات در صندوق‌های طلا به شدت کاهش یافته و همزمان ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا نیز کاهش قابل‌توجهی داشته است‌. نمودار اکوایران از ورود پول حقیقی به صندوق های طلا در سه روز گذشته روند نزولی محسوس ورود پولی حقیقی به صندوق‌های طلا را به خوبی نشان می‌دهد.

بررسی‌های روز جاری اکوایران از کف بازار هم که در ساعات پایانی روز جاری منتشر می‌شود تایید می‌کند که معامله‌گران بازار طلا و سکه نیز پیش‌‌بینی می‌کنند که در صورت نبود اخبار خاص قیمت‌ها تا روز دوشنبه و سه‌شنبه بیشتر اصلاحی باشند و با افزایش قیمت‌ها خروج از بازار افزایش خواهد یافت.

در حالیکه تحرکات در بازار سهام طلا مثبت نبود، استقبال سرمایه از صندوق‌های درآمد ثابت در روز جاری بسیار افزایش یافت بررسی روند ورود پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت در سه روز متوالی صعودی بوده و در روز جاری میزان ورود پولی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در تمام روزهای معاملاتی هفته جاری ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بوده و ارزش ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت در طول هفته جاری هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان بوده است.

بررسی تکنیکی سکه امامی

افزایش محسوس نرخ ارز نیمایی اگرچه بر بازار سرمایه اثر مثبت دارد و در بلندمدت با افزایش صادرات درآمدهای ارزی و کاهش واردات به کنترل بازار ارز کمک می‌کند ولی در کوتاه مدت ممکن است موجب ایجاد نوسانات قیمت در بازار ارز شود. به عنوان مثال افزایش نرخ ارز ترجیحی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ منجر به رشد ۱۹ درصدی قیمت دلار در بازه یک ماهه شد ولی پس از آن قیمت دلار تا مردادماه نزولی شد.

بررسی اکوایران از حباب درهم نشان می‌دهد که حباب درهم در محدوده ۱۴۴ تومان قرار دارد که نشان دهنده رفتار نرمال در معاملات درهم است.

در روز جاری حباب سکه امامی در محدوده ۱۹ درصد قرار گرفت‌. بررسی اکوایران نشان می‌دهد کف حباب سکه از ابتدای سال جاری ۱۶ درصد بوده است و بیشترین میزان حباب سکه هم در محدوده ۲۶ درصد قرار داشته است.

بررسی تکنیکی دیدبان نشان می‌دهد که سکه از مقاومت محدوده ۴۲ میلیون و۲۰۰ هزار تومان عقب نشسته است و اولین حمایت پیش روی آن محدوده ۴۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است که اگر از دست برود محدوده حمایتی ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سطح حمایتی ۳۸ درصدی فیبوناچی در دسترس خواهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما