با انواع بند ساعت مچی بیشتر آشنا شوید

طلا و جواهر اقتصاد 100 : ساعت‌های مچی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام سهم ویژه‌ای در طراحی ظاهری آن دارند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساعت مچی که در طراحی ظاهری ساعت نقش مهمی ایفا می‌کند، بند ساعت است.

با انواع بند ساعت مچی بیشتر آشنا شوید

بند ساعت‌های مچی از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند در نوع استایل و سبک ساعت مچی تعیین کننده باشد. اکثر افراد در زمان خرید ساعت مچی به برند ساعت توجه می‌کنند اما نباید از قسمت‌های مختلف ساعت، مانند بند، که در تعیین استایل و سبک آن نقش دارند، غافل شد.

آشنایی با انواع بند ساعت مچی

خرید ساعت مچی با توجه به سبک طراحی و استایل خود از بندهای مختلفی استفاده می‌کنند. به طور کلی بندهای ساعت مچی را می‌توان در سه گروه بندهای چرمی و پارچه‌ای، بندهای فلزی و بندهای پلاستیکی دسته‌بندی کرد که هر کدام مدل‌های مختلف و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

بند ساعت چرمی

بند ساعت چرمی به دلیل راحتی و تنوع در سبک و طرح‌های موجود از محبوب‌ترین و انتخاب‌ها و جزو گزینه‌های بهترین بند ساعت به شمار می‌رود. همانند مورد قبل، در مورد بند ساعت چرمی نیز سبک‌های مختلف، طیف انواع چرم، رنگ چرم و رنگ دوخت بند، سبب ایجاد تنوع بسیار بالایی شده است و با هر سبک و سیاقی یک بندی چرمی مناسب هم وجود دارد. این بند هم برای یک استایل کلاسیک و هم برای استایل‌های مدرن‌تر و روزمره انتخابی عالی محسوب می‌شود. تعدادی از محبوب‌ترین انواع این نوع بند به شرح زیرند:

بند چرمی معمولی

بند چرمی دوخته شده

بند چرم اگزاتیک یا دانه‌دار

بند چرمی دو طرفه

بند چرمی ساعت مچی

بندهای چرمی معمولی کلاسیک‌ترین مدل بند ساعت به حساب می‌آیند که دارای طراحی ساده و سطح کاملا صاف هستند. بندهای چرمی معمولی برای افرادی مناسب هستند که قصد دارند از یک ساعت سبک کلاسیک برای زمانی که در محل کار حضور دارند استفاده کنند. در برخی از مدل‌های بند چرمی معمولی به منظور راحتی بیشتر بدون هیچ زرق و برقی از بالشتک‌های اضافی در قسمت داخلی آن‌ها استفاده می‌شود. برای قفل بند این ساعت‌ها در قسمت سگک توصیه می‌شود که از قلاب‌های مستقر کننده به جای سوزن معمولی استفاده شود. به این دلیل که ساییدگی بند در صورت استفاده از قلاب به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و باعث افزایش طول عمر بند ساعت (نکاتی برای نگه‌داری و عمر طولانی ساعت) خواهد شد.

بند چرمی دوخته شده

بندهای چرمی دوخته شده همان بندهای چرمی معمولی هستند با این تفاوت که دارای بخیه یا دوخت در کناره‌های خود هستند. دوخت متضاد (یعنی دوخت رنگ سفید بر روی چرم قهوه‌ای یا مشکی) ظاهر ناهموار به بند ساعت می‌بخشد و آن را به گزینه مناسبی برای استفاده همراه با شلوار جین تبدیل می‌کند.

چرم اگزاتیک یا دانه‌دار

بندهای چرمی اگزاتیک نیز مانند بند چرمی معمولی هستند با این تفاوت که سطح آن‌ها صاف نبوده و دارای برجستگی‌هایی مانند پوست تمساح هستند. این برجستگی‌ها و برآمدگی‌ها بر روی بند ساعت باعث می‌شود که این نوع بند‌ها برای استفاده در استایل رسمی مناسب باشند. تفاوت دیگر این نوع بندها با بندهای چرمی معمولی این است که هزینه بیشتری برای خرید این نوع بندها باید پرداخت کرد و به طور کلی گران‌قیمت‌تر از سایر بندهای چرمی هستند. اما این مقدار هزینه کردن برای استفاده از این بندها در استایل رسمی، به دلیل ظاهر زیبا و خاص ارزش دارد.

 بند ساعت دو طرفه

بندهای دوبل یا دوطرفه در واقع همان بند چرمی معمولی یا دوخته شده هستند که که دو بالشتک باریک در بین دولایه بند قرار داده می‌شود. استفاده از این بالشتک‌ها باعث می‌شود که بند ساعت ظاهر بیرون زده پیدا کرده و تبدیل به یک بند چرمی با ویژگی منحصر به فرد شود.

 بند باند

در طراحی و تولید بندهای باند از نیروی هوایی آلمان الهام گرفته شده است. در طراحی این مدل از بند ساعت یک لایه اضافی از روکش چرمی در قسمت زیر بند قرار داده می‌شود تا فلز نتواند بر روی بند تأثیر بگذارد. این کار از پوسته پوسته شدن بند در مرور زمان جلوگیری می‌کند. همچنین این لایه اضافی می‌تواند عرق دست در ناحیه ساعت مچی را به خود جذب کند. در واقع یکی از مزیت‌های بند باند برای استفاده در ساعت‌های مچی این است که این بندها برای افرادی که به فلز و بندهای فلزی حساسیت دارند گزینه ایده‌آلی به حساب می‌آیند.

 بند ساعت برزنتی

یکی دیگر از انواع بند ساعت پارچه‌ای است که در ساخت آن‌ها از برزنت، نوعی پارچه با بافت ضخیم، استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم و شاخص بندهای ساعت برزنتی رنگ‌بندی متنوع آن‌ها است که باعث می‌شود ظاهری زیبایی داشته باشند. همچنین این ساعت‌ها وزن مناسب و مقاومت بسیار خوبی دارند که استفاده از آن‌ها در بین نوجوانان و جوانان و برای استفاده همراه با ساعت‌های اسپرت رایج است.

 بند ساعت ناتو

یکی از معروف‌ترین بندهای ساعت هستند که برای استفاده گاه به گاه مناسب به نظر می‌رسند به طوری که می‌توان گفت تقریبا هر شخصی یکبار از این بندها استفاده کرده یا یکی از مدل‌های آن را مشاهده کرده است. در ساخت این نوع بند ساعت معمولا از نایلون استفاده می‌شود اما بندهای ناتو تولید شده با چرم نیز وجود دارند. این بندها دارای وزن سبک، دوام بسیار خوب و قیمت مناسب و مقرون به صرفه هستند که استفاده از آن‌ها توسط عموم افراد را رایج کرده است. یکی از ویژگی‌های شاخص بندهای ناتو این است که به صورت یک تکه ساخته می‌شوند و مانند سایر بندها دو تکه نیستند. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این نوع بند ساعت بسیار ساده باشد.

 بند زولو

بندهای ساعت زولو شباهت بسیار زیادی به بندهای ناتو دارند اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها استفاده از مواد ضخیم‌تر در تولید بندهای زولو است. بندهای زولو در دو نوع وجود دارد؛ بندهای 5 حلقه زولو که فرم مشابه با بندهای ناتو دارند و بندهای 3 حلقه زولو که که فقط از یک بند نایلونی یک تکه بدون هیچ حلقه‌ای ساخته می‌شود که باعث محدودیت حرکت ساعت نمی‌شود.

 بند ساعت پرلون

یکی دیگر از انواع بند ساعت پارچه‌ای است که امروزه از محبوبیت زیادی نسبت به سایر بندهای ساعت برخوردار است. بندهای پرلون در واقع یک نخ پلاستیکی بهم پیوسته است که به یکدیگر بافته شده‌اند. شاخص‌ترین و مهم‌ترین ویژگی بندهای پرلون این است که هیچ سوراخی برای وارد شدن پین به داخل آن وجود ندارد. از این رو برای بستن بند به مچ دست باید پین از میان بندهای یافته شده عبور کند. نکته جذاب و دوست داشتنی در مورد این نوع از بندهای ساعت بافت سه‌بعدی آن‌ها است که ظاهر زیبایی به آن می‌بخشد. این نوع بند ساعت وزن بسیار سبکی دارد که احساس سنگینی در مچ دست به وجود نمی‌آورد. از معایب بند پرلون می‌توان به دوام کم پس از استفاده طولانی مدت اشاره کرد.

 بندهای فلزی

به جرئت می‌توان گفت بهترین بند ساعت مچی از فلز ساخته شده است. بندهای فلزی زودتر از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای بند ساعت هستند و با خرید بند ساعت فلزی به راحتی می‌توانید ساعت خود را با استایل‌های مختلف ست کنید. به جز ظاهر زیبا و جذاب، دوام بسیار بالا در مقابل جنس‌های پارچه‌ای و چرمی باعث محبوبیت بالای بند ساعت فلزی شده است. بند ساعت استیل رایج‌ترین مدل از بندهای فلزی است اما تیتانیوم و طلا یا نقره هم در مواردی استفاده شده‌اند. در کنار همه ویژگی‌های مثبت دیگر، بند ساعت استیل و سایرین از تنوع بسیار خوبی در مدل هم بهره می‌برند که موارد زیر تنها تعدادی از آن‌‌ها هستند:

بند فلزی مدل لینک

بند فلزی مدل link bracelet ساده‌ترین مدل بند فلزی است که می‌توانید پیدا کنید. مدل آن هم از نامش مشخص است، نوعی دستبند که از قطعات یک تکه فلزی به هم پیوسته ساخته شده است. جالب است که این مدل در عین حال که از مدل‌های کلاسیک به شمار می‌رود، حالا جزو انواع محبوب بند ساعت هوشمند هم به شمار می‌رود.

بند ساعت حصیری فلزی

این مدل بند نام‌‌های مختلفی دارد و به نام مش فلزی یا بند میلانس (Milanese) نیز شناخته می‌شود. این مدل از مدل‌های محبوب بند ساعت مچی زنانه است و در بین خانم‌ها طرفدارهای بسیاری دارد زیرا با ساعت‌های با صفحه کوچک‌تر بسیار عالی به نظر می‌رسد. طراحی ظریف حصیر مانند در این مدل با استحکام فلز ترکیب شده و نتیجه بسیار جذابی را به همراه داشته است.

بند ساعت اویستر یا صدف

شاید نام این مدل آشنا به نظر نیاید، اما این مدل، همان طراحی معروف بند ساعت رولکس است. در واقع مدل اویستر (oyster) همان طراحی کلاسیک بند فلزی است، یعنی سه ردیف از بخش‌های کوچک فلزی که به هم متصل شده‌اند. این نوع طراحی سبب مقاومت در برابر فشار می‌شود و به دلیل اندازه بزرگ قطعات درون بند، بیشتر بین انواع بند ساعت مچی مردانه محبوبیت دارد.

بند ساعت جوبیلی

بند ساعت جوبیلی هم از دیگر مدل‌هایی است که بسیار رایج و محبوب است و این محبوبیت را باز هم مدیون رولکس است. این مدل هم شباهت‌هایی به مدل صدفی دارد، اما چند ردیف ریز در قسمت میانی بند قرار می‌گیرد و بسیار از مدل‌‌های بند ساعت دو رنگ فلزی در همین دسته بندی قرار می‌گیرند. خیلی اوقات هم قسمت نیانی براق و دو ردیف بیرونی مات هستند.

انواع استیل مورد استفاده در ساخت بند ساعت

در ساخت بندهای فلزی از نوع استیل انواع ساعت مچی معمولا از 3 نوع استیل مختلف استفاده می‌شود:

استیل 304: این نوع استیل نسبت به دو نوع دیگر از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل در ساخت ساعت‌های ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیل 316L: این نوع استیل از نوع ضد حساسیت بوده و از آن در ساخت ساعت‌های برندهای معروف دنیا استفاده می‌شود.

استیل 904: این نوع استیل که در ساخت بند ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به سایر انواع استیل از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و زیبایی و براقیت بیشتری دارد که از آن در ساخت ساعت‌های لوکس و گران قیمت استفاده می‌شود.

استفاده از بند استیل در روانشناسی ساعت، نشان دهنده اهمیت ویژه‌ای است که به استایل و پوشش خود می‌دهید. بندهای فلزی، مربوط به ساعت‌های رسمی و اداری است و تفاوت زیادی نسبت به ساعت‌های روزمره و اسپرت در شما ایجاد می‌کند. 

 بند تیتانیوم ساعت مچی

یکی دیگر از فلزهایی که در ساخت بند ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد تیتانیوم نام دارد که از درخشندگی بالا، چگالی کم و استحکام بسیار خوبی برخوردار است. این فلز با توجه به نقطه ذوب بالا، شکل‌پذیری سختی دارد که به همین دلیل ساعت‌های ساخته شده با این فلز از قیمت بالاتری برخوردار هستند. این فلز وزن سبکی دارد و به راحتی شکسته نمی‌شود اما در برابر خش بسیار آسیب‌پذیر است.

 بند طلا

طلا یکی از گران‌بهاترین فلزات در دنیا است که در برخی از مدل‌های ساعت مچی برای ساخت بند ساعت یا سایر قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به ارزش بالای فلز طلا از این فلز برای ساخت ساعت و بند ساعت‌های لوکس و گران‌قیمت استفاده می‌شود. تمیز کردن بندهای طلایی هم کار مشکلی است و باید با دقت بالا انجام شود.

بند ساعت سرامیکی

سرامیک یک نوع فلز است که از آن در ساخت بند ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز در برابر خش مقاوم بوده و دارای وزن سبکی است به طوری که کاربر احساس سنگینی بر روی دست خود نخواهد داشت. تنها نکته‌ای که می‌توان به عنوان نقطه ضعف بندهای سرامیکی اشاره کرد، عدم مقاومت آن‌ها در برابر خرد شدن است.

 بندهای ساعت پلاستیکی

پس از بندهای فلزی و چرمی، از رایج‌ترین انواع بند ساعت به حساب می‌آیند که در ساخت آن‌ها از انواع پلاستیک با ویژگی‌های متفاوت استفاده می‌شود. پلاستیک ماده‌ای است که وزن سبکی دارد و مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل از این نوع بندها معولا در طراحی ساعت‌های اسپرت و ساعت ورزشی استفاده می‌شود.

 بند ساعت سیلیکونی

بندهای سیلیکونی یکی از انواع بندهای ساعت پلاستیکی هستند که مقاومت بسیار بالا و وزن بسیار سبکی دارند. به همین دلیل استفاده از این بندها در ساعت‌های اسپرت احساس سبکی و راحتی بر روی دست فرد به وجود می‌آورند. این نوع بندها کاملا سازگار با محیط زیست هستند که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها به حساب می‌آید.

 بند پلاستیک پلی اورتان

این نوع از بندهای ساعت پلاستیکی نسبت به بندهای سیلیکونی دوام و استحکام بالاتری دارند و در عین حال از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند. راحتی و انعطاف‌پذیری بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع بند ساعت به حساب می‌آید که آن‌ها را برای فعالیت‌های ورزشی آبی به بهترین گزینه تبدیل می‌کند.

با دانستن از انواع بند ساعت، می‌توانید ست کردن ساعت مردانه و زنانه را راحت‌تر انجام دهید. 

انواع بند ساعت مچی انواع بند ساعت پارچه‌ای و برزنتی

اگر بخواهید کمی متفاوت‌تر باشید، احتمالا به سراغ انواع بند پارچه‌ای می‌روید. البته این‌جا منظور از پارچه‌ انواع جنس‌های پارچه مانند برزنتی و نایلون و... است و تنوع در این دسته بندی هم بالا است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌‌شویم:

بند ساعت برزنتی

بند ساعت ناتو

بند زولو

بند ساعت پرلون

انواع بند ساعت جدید

در نهایت وارد دسته بندی بند ساعتی‌هایی می‌شویم که کمی جدیدتر هستند و به نوعی نسل مدرن محسوب می‌شوند. ساعت‌های سیلیکونی و پلیمری البته بیشتر برای مدل‌های دیجیتالی استفاده می‌شوند و ارزان بودنشان در کنار دوام بالا و سبکی آن‌ها را به گزینه‌ مناسبی تبدیل کرده است.

بند ساعت پلاستیکی

بند ساعت سیلیکونی

بند پلاستیک پلی اورتان

نکات مهم هنگام خرید بند ساعت مچی

تنوع بسیار بالای انواع بند ساعت ممکن است گیج کننده باشد و نتوانید به راحتی تصمیم گیری کنید. با در نظر گرفتن نکات زیر راحت‌تر می‌توانید بند ساعت مورد علاقه خود را انتخاب کنید:

بودجه خود را تعیین کنید. اگر بودجه زیادی ندارید بهتر است سراغ بندهای چرمی و فلزی نروید زیرا مدل‌های ارزان معمولا کیفیت پایینی دارند. در عوض بندهای پارچه‌ای یا سیلیکونی در رنج قیمت پایین کیفیت خوبی را ارائه می‌کنند.

اندازه بند ساعت اهمیت بسیار بالایی دارد. کافیست یک بند نحیف و نازک را با یک صفحه بسیار بزرگ یا بالعکس تصور کنید. یک قاعده کلی می‌گوید که عرض بند ساعت باید حدودا نصف قطر (یا عرض) ساعت باشد، اما همیشه می‌توانید به ترجیح خود این قانون را زیر پا بگذارید.

استایل خود و ساعت‌تان را در نظر بگیرید. ممکن است یک بند ساعت خیلی شیک و زیبا باشد اما در ترکیب با مدل ساعت شما نتیجه جالب از آب درنیاید. یک بند طرح‌دار و فانتزی برای استایل‌های خاص جذاب است و با بند چرمی یا فلزی ساده می‌توانید سبک کلاسیک و حرفه‌ای داشته باشید.

علاوه بر استایل سبک زندگی خود و موقعیتی که در آن قرار است از ساعت استفاده کنید را هم فراموش نکنید. برای مثال اگر زندگی پر جنب و جوشی دارید یا بیشتر اوقات خود را در باشگاه می‌گذرانید، باید به سراغ انواع بند ساعت ساده و در عین حال بادوام مانند بندهای سیلیکونی بروید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما