پایداری قیمت طلا در قله!

طلا و جواهر اقتصاد 100 : با پذیرش فراینده مبنی بر کاهش نرخ بهره در سال جاری، طلا امروز در بالاترین سطح دو ماهه‌ی خود باقی ماند.

پایداری قیمت طلا در قله!

 

گرچه طلا در معاملات آسیایی روز دوشنبه با کاهشی جزئی مواجه شد، اما پس از اینکه باور به کاهش نرخ بهره آمریکا در سال جاری در بین فعالان بازار قوت گرفت، همچنان در چشم‌انداز بالاترین رقم دو ماهه باقی ماند. گفتنی است هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش، به 2080.86 دلار رسید. و اما قیمت طلای منقضی‌شده در ماه آوریل با 0.3 درصد کاهش، به 2089.25 دلار در هر اونس رسید. هر دو شاخص در هفته‌ی گذشته، بیش از 2 درصد افزایش را تجربه کردند و به بالاترین سطح خود در سال 2024 رسیدند و به این ترتیب، از محدوده معاملاتی که در بخش اعظم سال تاکنون ایجاد شده بود، خارج شدند.

البته پیش از انتشار داده‌های مربوط به نیروی کار در اواخر هفته و قبل از ارائه‌ی سیگنال‌های کلیدی مقامات فدرال رزرو، طلا هم‌اکنون ممکن است بار دیگر در بازه‌ی کوتاه‌مدت به درجازدن ادامه دهد.  

با مرور نوسانات قیمت می‌توان دریافت که افزایش بهای طلا به دلیل انتشار برخی داده‌های اقتصادی ضعیف ایالات متحده بود که مقامات فدرال رزرو را بر آن داشت که نرخ بهره را تا ماه ژوئن کاهش دهد. با این حال، معامله‌گران ترجیح می‌دهند برای حصول به سیگنال‌های بیشتر در مورد سیاستگذاری‌های آتی در انتظار بمانند و از شرط‌بندی‌های بزرگ روی فلز زرد خودداری کنند. 

در هفته‌ی پیش رو، فعالان بازار برای حصول به سیگنال‌های بیشتر در مورد مسیر نرخ بهره، بر شهادت دو روزه‌ی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تمرکز کرده‌اند. البته انتظار تحلیلگران آن است که نه‌تنها پاول همچنان بر موضع قبلی خود پایبند می‌ماند، بلکه فدرال رزرو برای متقاعدشدن در مورد تغییر نحوه‌ی سیاستگذاری خود، به شواهد بیشتری از رسیدن تورم به هدف 2 درصدی بانک نیاز دارد.

پس از آن، داده‌های کلیدی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه فوریه که قرار است در روز جمعه ارائه شود، در کانون توجه خواهد بود. چرا که مقامات در مسیر تغییر نرخ بهره، به بازار کار و سردی آن، توجهی ویژه دارند. 

و اما مطابق با ابزار نظارت بر نرخ CME فدرال رزرو، معامله‌گران در مورد کاهش 25 واحدی نرخ در ماه ژوئن، احتمال قوی‌تری را در نظر می‌گیرند. 

در میان فلزات صنعتی، معاملات آتی مس منقضی‌شده در ماه مه، با 0.4 درصد کاهش به 3.8443 دلار در هر پوند رسید و علت این کاهش به رویکرد محتاطانه‌ی فعالان بازار نسبت به فلز قرمز برمی‌گردد که پیش از سیگنال‌های کلیدی از سوی چین به عنوان واردکننده‌ی بزرگ چین، از اقدام خطیر پیرامون مس خودداری می‌کنند.

چین قرار است در روز سه‌شنبه، کنگره ملی خلق 2024 خود را برگزار کند که در این همایش، علاوه بر پیش‌بینی اقتصادی برای سال 2024، احتمالاً اقدامات محرک بیشتری را اجرا خواهد کرد.

گفتنی است در دو سال اخیر، با توجه به اینکه بهبود اقتصادی پساکوویدی آنطور که باید در این کشور محقق نشده است، نگرانی‌ها پیرامون کندی تقاضای چین، قیمت مس را تحت تاثیر قرار داد. با این حال، تحلیلگران ANZ بر این باورند که رشد فزاینده در هند می‌تواند کندی تقاضا در چین را جبران کند. چرا که براساس داده‌های اخیر، هزینه‌های زیرساختی پایدار در هند احتمالاً تقاضای مس را افزایش می‌دهد و این کشور همچنان حائز سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان در سال 2023 باقی مانده است.

و در نهایت، سایر فلزات گرانبها در روز دوشنبه مجبور به عقب‌نشینی شدند. معاملات آتی نقره با 0.5 درصد کاهش به 23.240 دلار در هر اونس رسید و معاملات آتی پلاتین با 0.4 درصد کاهش، سطح 888.70 دلار در هر اونس را ثبت کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما