دولت چطور بانک ها را نقره داغ می کند؟ / جزئیات اعتبار سنجی جدید

وزیر اقتصاد گفت: مالیات بر سوداگری تنها مشمول یکی دو درصد آن هم سفته بازان و سوداگران می‌شود.

دولت چطور بانک ها را نقره داغ می کند؟ / جزئیات اعتبار سنجی جدید

به گزارش اقتصاد100، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در رسانه ملی درباره اصلاح نظام بانکی نیز اظهار کرد: سال گذشته با تدابیر بانک مرکزی ترمز هزینه‌های مازاد بانک‌های غیر دولتی زده شد؛ اتفاقی که درباره کنترل نقدینگی از اوایل سال گذشته رخ داد و موجب شد نرخ رشد ۳۹ درصدی تا آخراسفند به ۳۱ درصد کاهش پیدا کند و امسال نیز این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اعمال سختگیری درباره ترازنامه بانک‌ها به خصوص بانک‌های غیردولتی، افزود: البته بدهی بانک‌های دولتی هم افزایش پیدا کرده اما به دلایلی از جمله  اینکه ۵ بانک را در بانک سپه ادغام کردیم که موجب اضافه برداشت وهمچنین مشکلاتی شد که وضعیت اکنون رو به بهبود است و یا اصلاحات اقتصادی در حذف ارزی ترجیحی که به دنبال آم تقاضا در حوزه تسهیلات کشاورزی و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

خاندوزی گفت: درباره بانک‌های غیردولتی هم با ترمزی از اواسط سال گذشته توسط بانک مرکزی کشیده شد امروز با اتفاق کم سابقه‌ای مواجه هستیم. 

وی گفت: دولت در زمینه اصلاح ناترازی شبکه بانکی جدی است و در این زمینه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همراه هستند .

خاندوزی ادامه داد:  برای اولین بار مدیران بانک‌های متخلف خصوصی فراخوانده می‌شوند و به آنها برنامه اصلاح ظرف ۶ ماه داده می‌شود و شرط گذاشته می‌شود که اگر ظرف ۶ ماه انجام نشود در حد تعیین تکلیف یک بانک و نه صرفاً برداشتن مدیر اقدام خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با تشدید نظارتی که از سال گذشته آغاز شد، شاهد خاتمه بی‌انضباطی‌ها و بی‌نظارتی‌ها باشیم و امیدواریم قوه قضاییه هم در این زمینه همراهی کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همراهی بین دولت و قوه قضاییه درباره اصلاحات بانکی امید فعالان اقتصادی و کارشناسی‌هایی که سال‌های سال این ناترازی‌ها را می‌دیدند را زنده کرد؛ ناترازی‌هایی که حاصل سوء مدیریت و فسادها است.

نمی‌خواهیم تقابل بانک خصوصی و دولتی ایجاد کنیم

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در بین بانک‌های غیردولتی هم تعداد انگشت شماری بانک‌هایی داریم که تخلفات بی‌محابا، نرخ شکنی و قانون شکنی دارند و دنبال این نیستیم که تقابل ایجاد کنیم که بانک خصوصی به معنای تخلف یا بانک دولتی نیست.

وزیر اقتصاد درباره موضوع اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها تاکید کرد: از همان ابتدا رئیس جمهورشمولیت، فراگیری و دسترسی همه مردم به منابع بانکی را مطرح کردند در این مورد صحبت کردیم کسانی که درآمد و سرمایه بالا ندارند اما خوش حساب و منظم و معتبر هستند آن خوش حسابی برای آنها اعتبار شود تا تسهیلات بالاتر و با نرخ‌های بهتری دریافت کنند.

وی گفت: کار خوبی در حوزه اعتبارسنجی آماده شده که شهریور ماه یا نهایتاً مهر ماه رونمایی می‌شود و برای اولین بار میلیون‌ها نفرمی‌توانند از سامانه اعتبارسنجی استفاده کنند و به این شکل اعتماد به روابط و دسترسی به منابع بانک‌ها اتفاق بیفتد. 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما