صدا و سیما متروکه‌ای تارعنکبوت بسته

صدا و سیما متروکه‌ای تارعنکبوت بسته

احتمالا صدا و سیما برای جذب مخاطب و کسب درآمد روی پخش مسابقات و برنامه های مرتبط به آن حساب زیادی باز کرده بود اما اتفاقات اجتماعی اخیر خیلی زود به میادین ورزشی کشیده شد و به نظر پخش زنده مسابقات جام جهانی هم آنطور که مسئولان صدا و سیما تصورش را می کردند برای این سازمان عریض و طویل و در آستانه برشکستگی نخواهد بود.

نگاهی گذرا به وضعیت اینروزهای صدا و سیما به ساده گی عمق بغرنج شرایط را نشان می دهد. سریال ها در حال حاضر چه از نظر کیفیت و چه از نظر مخاطب در ضعیف ترین شرایط تمام سالهای گذشته قرار دارند. شبکه 1 و دو شبیه خانه های بزرگ و متروکه ای هستند که همه جایش تارعنکبوت بسته است.

شبکه 3 که به لطف بازی های بدون پرداخت حق پخش لیگ برتر( و حتی لیگ های خارجی) بیشترین مخاطبان را برای صدا و سیما جذب می کرد با توجه به اتفاقات اجتماعی اخیر که خیلی زود به زمین مسابقات ورزشی کشیده شد عملا یک کولاژ از بازی هایی که واقعا زنده نیستند و با وجود چند ثانیه تاخیر به اسم زنده به خورد مخاطب داده می شوند  را پخش می کند. موضوعی که باعث شده مخاطبان ترجیح بدهند همان تکه های سانسور شده در شبکه های مجازی ببینند. کار به جایی رسیده که این شبکه برای جلب مخاطب مسابقه ای چندش آور را با حضور بشیرحسینی روی آنتن برده که به نظر می رسد اندک مخاطبانی که به هر دلیل هنوز تلویزیون می بینند را فراری بدهد.

از شبکه های خنثی و غیر موثری مثل تهران و امید و تماشا و نمایش که بگذریم احتمالا شبکه خبر اکنون قلب صدا و سیما به حساب بیاید. اما جالب است که بخش زیادی از زمان این برنامه به پخش آگهی های بازرگانی اختصاص دارد. بله درست شنیدید شبکه خبر رسانه ملی آگهی تبلیغاتی پخش می کند. این اتفاق در سازمانی رخ می دهد که بیش از پنج هزارمیلیاردتومان بودجه مصوب دارد. چرا باید شبکه خبر که متعلق به صدا و سیما و ملی است و بودجه مصوب دارد آگهی تبلیغاتی بگیرد. معنای این آگهی ها فراتر از آنچیزی است که دیده می شود چرا که وقتی شبکه تبلیغات می گیرد درواقع هزینه هایش را از این راه و فروش زمان پخش تامین می کند و حتما مسئولان شبکه خبر می دانند که در عالم رسانه ، آن کس یا مجموعه ای که پول رسانه را می دهد عملا توان اعمال نظر در سیاست ها و تولید اخبار خواهد داشت. آیا این اتفاق موضوع استقلال شبکه خبر نه فقط نسبت به نهادهای سیاسی که نسبت به شرکت های تجاری زیر سوال نمی برد؟

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما