قالیباف از کیفیت پایین آموزش در مدارس ابتدایی پرده برداشت: دانشآموزانی که حتی اسم خود را نمینویسند!
سیاسی : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار با معلمان نمونه کشوری با انتقاد از وضعیت آموزش و امکانات مدارس گفت: خجالت میکشم از وضعیت کیفیت و عدالت آموزشی بگویم؛ دانشآموزان حتی از امکانات اولیه مثل دستشویی جدا و کلاس مجهز بیبهرهاند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه) در دیداری صمیمانه با جمعی از معلمان نمونه کشوری و استادان دانشگاه فرهنگیان به بحث و گفتوگو پیرامون مسائل مهم آموزش و پرورش پرداخت.
نگرانی رئیس مجلس از سطح کیفیت آموزشی
قالیباف با ابراز نگرانی از کیفیت آموزش و عدالت آموزشی در کشور، عنوان کرد: «خجالت میکشم بگویم کیفیت آموزش و عدالت آموزشی کجا قرار دارد.»
مشاهدات تکاندهنده از وضعیت مدارس در مناطق محروم
رئیس مجلس ادامه داد: «در فعالیتهای جهادی مشاهده کردم که در برخی از مدارس ابتدایی هنوز محیط مدرسه گِل و خاک است و حتی محدوده مدرسه مشخص نیست. دانشآموزان مجبورند در را با طناب ببندند، کلاسها فاقد شیشه هست و همه از یک دستشویی مشترک استفاده میکنند.»
وی اظهار داشت: «وقتی دوره ابتدایی تمام میشود، برخی دانشآموزان هنوز نمیتوانند نام خود را بنویسند. اگر این موارد را شخصاً ندیده بودم، شاید باور نمیکردم که چنین شرایطی وجود دارد.»
تأکید بر پایان دادن به مشکلات آموزش و پرورش
قالیباف با اشاره به مشکلات مزمن آموزش و پرورش اضافه کرد: «این مسائل باید در این دوره از مجلس و دولت به طور جدی حل و فصل شوند.»
تغییرات متعدد در وزارت آموزش و پرورش
رئیس مجلس به تغییرات مداوم در وزارت آموزش و پرورش طی دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت: «در طول این سالها، ۱۶ یا ۱۷ نفر در وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزیر یا سرپرست جابجا شدند. اگر این وزارتخانه برای کشور اهمیت داشت، شاهد چنین تعدد تغییراتی نبودیم.»
ضرورت بازنگری در سند تحول بنیادین
وی همچنین از نیاز به بازنگری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که طی سالها از اجرایی شدن آن گذشته است، سخن گفت.
لزوم ارتباط مستمر معلمان با مرکز پژوهشهای مجلس
قالیباف تصریح کرد: «معلمان باید ارتباط مستقیمی با مرکز پژوهشهای مجلس داشته باشند تا نظرات آنان در تدوین طرحها و لوایح مرتبط با آموزش و پرورش منعکس شود. ما به یک ارتباط مستمر میان معلمان و این مرکز نیاز داریم.»
برنامههای مجلس برای حل مشکلات آموزشی
وی با اشاره به وضعیت پایین متوسط معدلها در نظام آموزشی کشور، تأکید کرد: «در این دوره از مجلس و دولت باید به صورت جدی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم.»
اصلاح ساختارهای آموزش و پرورش در برنامه هفتم
رئیس مجلس بیان کرد: «در قانون برنامه هفتم، شاخصهای نظام مدیریتی مشخص شده است و از جمله اصلاح ساختارهای آموزش و پرورش به طور جدی در نظر گرفته شده. ستادهای متعدد باید جمع شوند و نظام مدیریتی مدرسهها بهبود یابد.»
توجه به کیفیت و عدالت آموزشی در مدارس
قالیباف افزود: «منزلت معلم، ایمنی مدارس و توجه به دانشآموزان باید اولویت قرار گیرد. باید رابطهای مؤثر بین مجلس، محله، مدرسه و فضای مجازی برقرار شود که آموزش و پرورش نقشی کلیدی در این زمینه دارد.»
اهمیت مشارکت مردم در ساخت مدارس باکیفیت
وی با اشاره به نقش مردم در بهبود کیفیت مدارس، اظهار کرد: «مشارکت معنیدار مردم در ساخت مدارس بسیار اهمیت دارد. اگر مدرسه را در جایگاه واقعی خودش قرار ندهیم و از ظرفیت مردم برای اوقات فراغت دانش آموزان و افزایش کیفیت مدارس استفاده نکنیم، کار ما بیفایده خواهد بود.»
ضرورت تعیین سرانه دانشآموز و مدارس
قالیباف ادامه داد: «ما باید به سمتی برویم که سرانه دانشآموز و هر مدرسه مشخص شود. در برنامه هفتم تأکید کردهایم که هر طرح یا برنامهای که مشارکت مردم در آن معنا نداشته باشد، محکوم به شکست است.»
تکمیل میشود...