سخنگو کمیسیون تلفیق بودجه درگفتگو با اقتصاد 100

تخلیه کالای خطرناک کنار مواد غذایی یعنی فاجعه مدیریتی/ مدیریت سنتی بنادر سالانه ۱.۲ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند

سخنگو کمیسیون تلفیق بودجه به اقتصاد 100 گفت:به‌عنوان نماینده مردم، لازم می‌دانم نگرانی عمیق خود را از وضعیت اسفناک موجود در بنادر جنوبی کشور ابراز کنم. امروز نه‌تنها با یک حادثه یا بحران مقطعی روبه‌رو نیستیم، بلکه با یک مدیریت سنتی ناکارآمد مواجه هستیم که سالانه بیش از ۱.۲ میلیارد دلار به اقتصاد کشور زیان وارد می‌کند.

تخلیه کالای خطرناک کنار مواد غذایی یعنی فاجعه مدیریتی/ مدیریت سنتی بنادر سالانه ۱.۲ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند

به گزارش اقتصاد 100،رحیم زارع نماینده آباده افزود: مشکل اصلی، سیستم‌های ناقص دیجیتال و هوشمند گمرکی است. امروز ما هنوز با همان جرثقیل‌های قدیمی و زیرساخت‌های فرسوده، در حال تخلیه و جابجایی روزانه هزاران کانتینر هستیم.

کالای خطرناک در انبار عادی؟ فاجعه مدیریتی!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تصریح کرد:در برخی از بنادر جنوبی، که ۸۵ درصد عملیات تخلیه و نگهداری کالاهای تجاری کشور در آن انجام می‌شود، کالاهای خطرناک به‌صورت غیرایمن در کنار کالاهای عادی انبار شده‌اند. این موضوع علاوه‌بر تهدید جانی و ایمنی، هزینه بارگیری را تا پنج برابر افزایش داده است.

اعتماد از بین رفته؛ تجارت خارجی ما قربانی شده

وی تاکید کرد:روش‌های ناکارآمد و سنتی باعث شده‌اند اعتماد شرکای تجاری خارجی به تجارت ایران از بین برود. ما زمانی در چشم‌انداز تجارت خارجی، هدف دستیابی به یک درصد از تجارت جهانی را داشتیم. اما اکنون حتی به ۲۰ صدم درصد نیز نرسیده‌ایم.

بندر شهید رجایی جا مانده، امارات جلو زده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:در حالی‌که ظرفیت بندر شهید رجایی ۶ میلیون کانتینر است، امارات با ۱۴ میلیون کانتینر ظرفیت، صدرنشین منطقه شده است. کشورهایی مانند مراکش، عربستان و عمان نیز گوی سبقت را ربوده‌اند و ما هنوز درگیر سیستم‌هایی هستیم که حتی اظهارنامه گمرکی هم در آن ثبت نمی‌شود.

تحریم، نبود پول، و مشکل جابجایی ارز

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور تصریح کرد:شرایط تحریم، عدم دسترسی به شبکه بانکی جهانی و ناتوانی در جابجایی ارز، بازسازی زیرساخت‌های بندری را غیرممکن کرده است. در حالی‌که بازسازی کامل بنادر می‌تواند ظرف ۶ ماه تا یک سال انجام شود، نبود منابع مالی و ارتباطات بین‌المللی مانع اجرای آن شده است.

بازسازی با چند برابر زیان فعلی!

نماینده آباده گفت:در حال حاضر، هزینه بازسازی بنادر چند برابر زیان ۱.۲ میلیارد دلاری فعلی است. این در حالی است که ما ۱۳ میلیارد دلار از درآمد نفت را برای کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم و هیچ سرمایه‌گذاری جدی در زیرساخت‌های بندری نمی‌شود.

هشدار جدی: تجارت خارجی ایران در لبه پرتگاه

این نماینده مجلس تاکید کرد:۹۰ درصد تجارت کانتینری کشور در یک بندر انجام می‌شود. اگر امروز اقدام نکنیم، سال‌ها زمان خواهد برد تا اعتماد بین‌المللی و جریان عادی تجارت را بازگردانیم. هر روز تأخیر، یعنی فرصت‌سوزی برای اقتصاد، یعنی انتقال قدرت تجاری به کشورهای رقیب، یعنی تحمیل گرانی و فشار بیشتر به مردم.

وبگردی
    ارسال نظر