گلوگاههای آبی اقتصاد ایران را می شناسید؟

اقتصاد 100 - در ایران بنادر مهمی از جمله بندر چابهار، بندر امام خمینی، بندر لنگه، بندر شهید رجایی و همچنین بندر شهید باهنر وجود دارند.

گلوگاههای آبی اقتصاد ایران را می شناسید؟

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100،  در ایران بنادر مهمی از جمله بندر چابهار، بندر امام خمینی، بندر لنگه، بندر شهید رجایی و همچنین بندر شهید باهنر وجود دارند.

بندر چابهار در مجاورت دریای عمان واقع شده و به علت بهره وری از موقعیت جغرافیایی عالی که دارد، گزینه‌ای بسیار مناسبی جهت ترانشیپ و همچنین ترانزیت کالا‌ها در حوزه خلیج فارس، افغانستان و همچنین آسیای میانه است و نقش مهمی را در این مناطق ایفا می‌کند.

بنابراین این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران است که  به دلیل موقعیت استراتژیک و همچنین دست یابی به آب های آزاد بین المللی دارای جایگاه بسیار خاص و ویژه‌ای در مبادلات کشور ما یعنی ایران با دیگر کشور‌های منطقه است.

به گفته کارشناسان چنانچه در آینده‌ای نزدیک  شبکه ریلی به این بندر متصل شود ، ترانزیت کالا‌ها در این بندر افزایش خواهد یافت .

بندر امام خمینی است که دارای وسعت ۱۱۰۴۴ هکتار در ناحیه شمال غربی خلیج فارس می‌باشد و در انتهای آبراه خور موسی واقع شده است . این بستری مطمئن و آرام جهت تردد انواع مختلف کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و همچنین نفتکش است، که این کشتی‌ها از مسیر خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و همچنین اقیانوس هند می توانند به اقصی نقاط جهان بروند.

می توان گفت حدود ۷۰ درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور در آن جا واقع شده‌اند.

از جمله این مراکز می‌توان به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، مسیر کریدور بین المللی حمل و نقل شمال - جنوب و همچنین شرق غرب اشاره کرد. علاوه بر این، بندر امام خمینی در مسیر کوتاه ترین و همچنین مطمئن ترین مسیر زمینی حمل و نقل کالا از کشور هایی از جمله عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای مرکزی واقع شده که همین امر آن را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.

بندر شهید رجایی ۷۰ درصد ترانزیت بندرهای کشور را تامین می کند و  علاوه بر آن تخلیه‌ی ۹۰ درصد از بارگیری‌های کالاهای ترانزیتی کانتینری کشور در این مجموعه به انجام می‌رسد. موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی موقعیت بسیار ممتازی محسوب می شود؛ به این صورت که با دسترسی به آب‌های آزاد جهان از راه‎های خلیج، پتانسیل ارتباطی زیادی با شبکه بین المللی راه آهن و همچنین جاده ابریشم را دارا است.

علاوه بر این موارد، این بندر با برخورداری از تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته و امکانات جدید، نزدیکی مکانی با منطقه‌های آزاد کیش، قشم و سایر بنادر در حوزه های خلیج فارس به یکی از پایگاه های راهبردی و ویژه تبدیل شده است و بسیار مورد توجه می‌باشد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما