پیشنهاد ایجاد یک معاونت جدید رئیس جمهور با افق بخاری سازی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طراحی پیشنهادی برای ایجاد اضافه کردن معاون جدیدی برای رئیس جمهو خبر داد.

پیشنهاد ایجاد یک معاونت جدید رئیس جمهور با افق بخاری سازی

به گزارش اقتصاد100، مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در خانه ملت در مصاحبه با فارس به ناهماهنگی در میان وزارتخانه ها در موضوع مصرف بهینه انرژی اشاره کرد و گفت: در ارتباط با بهینه‌سازی مصرف سوخت هم وزارت نیرو بهینه‌سازی مصرف دارد هم خود شرکت نفت و هم یک شورای انرژی در خود برنامه و بودجه. واقعا قدرت لازم تکلیف‌کننده را دارد که برخی اقدامات در وزارت صمت و جهاد کشاورزی رخ دهد.

وی گفت: سازوکارهایی که تعریف شده و اداراتی که در مجموعه‌ها تعریف شده‌اند مطمئنا نمی‌توانند نقش حاکمیتی داشته باشند؛ دو وزارتخانه نفت و نیرو که متولیان انرژِی هستند تمام تمرکزشان بر مسئله تولید است و در بحث مدیریت مصرف چندان اقدام خاصی انجام نمی‌دهند، گرچه تکالیف قانونی دارند.

نخعی با اشاره به اینکه در قانون اختیارات وزارت نفت صراحتا به مدیریت مصرف اشاره شده اما اینقدر چالش در حوزه تولید بوده که اینها روی بحث مدیریت مصرف نتوانستند اقدامی انجام دهندف افزود:  قانونگذار در سال‌های گذشته سازوکار شورای عالی انرژی را پیش‌بینی کرده است یعنی شورای عالی انرژی به مدیریت ریاست جمهوری و عضویت یکی از نمایندگان کمیسیون انرژی و سایر ارکان دولت؛ اما متاسفانه نه در دولت قبل و نه در دولت فعلی شورای عالی انرژی نتوانست عملا نقشی ایفا کند، در دولت گذشته حداکثر دو جلسه  طی هشت سال برگزار شد و انگار این شورا موضوعیتی برای دولت نداشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهارداشت: علت اصلی این است که دبیرخانه را در سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کردند، اتفاقا یکی از گره‌های کاری و چالش‌ها خود سازمان برنامه و بودجه است که خیلی دغدغه‌ای برای این موضوعات ندارد، بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور با اصرار مجلس و استفاده از سازوکار ماده 12 قانون تولید رقابت‌پذیر راه‌اندازی شد اما عملا اجرایی نمی‌شود.

نخعی افزود: طرحی را در مجلس دنبال می‌کنیم با عنوان شکل‌گیری معاونت انرژی که زیرمجموعه خود رئیس جمهور است، در این طرح قرار است مسئول دبیرخانه خود این معاونت باشد و بتواند بین دستگاه‌ها هماهنگی ایجاد کند، ما ظرفیت بهینه‌سازی در کشور داریم، بخش خصوصی ظرفیت بسیار جدی دارد که اگر حمایت کنیم موفق می‌شویم، نمونه آن همین بخاری‌هایی است که در خانه‌ها استفاده میشود، بخش خصوصی اراده و توان آن را دارد به شرط آن که حمایت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه "یکی از دلایل افزایش مصرف می‌تواند بخاری‌های با راندمان پایین باشد برنامه‌ای برای این موضوع نداریم؟" اظهارداشت: ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه جدی است ما تقریبا حدود ۲۱ میلیون وسیله گرمایشی در منازل مردم داریم که عمدتا مصرف بالایی دارند اما با راندمان خیلی پایین. این ۲۱ میلیون بخاری اگر با بخاری‌های با راندمان بالا تعویض شوند که بخش خصوصی در حال حاضر تولید می‌کند با رده A می‌توانیم روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی داشته باشیم.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما