دردسرهای جابه جایی در شهر با تاکسی پایانی ندارد

اقتصاد 100- با اینکه مسئولان تاکسیرانی از برخورد با تخلفات خبر می‌دهند اما برخی رانندگان متخلف، شیوه‌های متفاوتی را برای دور زدن قانون استفاده و خدمات رسانی در برخی خطوط را مختل می‌کنند.

دردسرهای جابه جایی در شهر با تاکسی پایانی ندارد

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، این روزها، چه تاکسی‌های خطی و چه تاکسی‌های گردشی بدون توجه به مصوبات قانونی شورا و ابلاغ‌های تاکسیرانی با هر بهانه‌ای از ارائه خدمات به شهروندان طفره می‌روند. یکی ترافیک را بهانه می‌کند و با وجود تشکیل صف‌های طولانی، ترجیح می‌دهد تاکسی را در پایانه نگه دارد تا شاید مسافری کلافه از انتظار، مجبور شود برای زودتر رسیدن به مقصد کرایه بیشتری پرداخت کند. دیگری کرایه ‌ها را بهانه می‌کند و در حالی که بسیاری از رانندگان با شرایط حاضر، مشغول فعالیت و ارائه خدمات به شهروندان هستند، با استفاده از امکانات و مزایای تاکسیرانی بیشتر وقتش را در اپلیکشین‌های اینترنتی می‌گذراند. برخی رانندگانی هم که در خطوط مشغول فعالیت هستند، قوانین خودشان را دارند. با وجود تاکید چندین باره مسئولان تاکسیرانی و معاونت نظارت و ارزیابی تاکسیرانی پایتخت، ۴ نفر سوار می ‌نند و کرایه مصوب دوره کرونا(سه نفر) را که بیشتر است، می‌گیرند.

آتش بیاران معرکه

یکی از مسافران خط میدان آزادی – تجریش با گلایه از کمبود تاکسی در این خط می‌گوید: «ماه‌هاست روزانه نیم ساعت شاید بیشتر در پایانه شهید نظری منتظر تاکسی می‌مانم. با وجودی‌که معمولا یکی دو تاکسی در انتهای خط حاضر هستند، اما از جایه جایی مسافر امتناع می‌کنند. خیلی از روزها برای رسیدن به محل کارم مجبور می‌شوم اسنپ اشتراکی بگیرم؛ دو سه نفر می‌شویم و  کرایه اسنپ یا تپسی را بین خودمان تقسیم می‌کنیم بعد می‌بینی همان تاکسی درخواست اینترنتی را قبول کرد!»

فقط پول نقد!

مسافر دیگری در پایانه شهید نظری در حال کلنجار رفتن با یکی از خطی‌های «سیدخندان» درباره نحوه پرداخت کرایه تاکسی است. او می‌گوید: «ردلیل اصرار بعضی رانندگان را برای گرفتن پول نقد نمی‌دانم. با اینکه بعضی از رانندگان دیر نشستن پول کرایه به حساب‌هایشان را دلیل این اصرار عنوان می‌کنند اما برخی دیگر از رانندگان همان خط، با برچسب‌های تاکسیرانی و پرداخت آنلاین کرایه مشکلی ندارد و از اینکه روزانه کرایه‌هایشان به حسابشان می‌آید، رضایت دارند. اما بعضی روزهایی که پول نقد همراهم نیست، حریف رانندگان نمی‌شوم. یا مبلغ کرایه را به حساب رانندگانی که مشکلی با پرداخت آنلاین ندارند واریز می‌کنم و از آنها پول نقد می‌گیرم یا کرایه را برای مسافر کناری کارت به کارت می‌کنم تا او کرایه‌ام را بدهد. خیلی روزها که دستگاه‌های عابر بانک پول ندارند و یا به دلایلی وقت نمی‌کنم پول نقد تهیه کنم، با مشکل مواجه می‌شوم. اما هستند رانندگانی که نه تنها با پرداخت آنلاین مشکلی ندارند، که از این موضوع استقبال هم می‌کنند.»

دردسرهای سفر با تاکسی در تهران | ترک خطوط برای کار کردن در تاکسی‌های اینترنتی | مخدوش کردن برچسب برای دریافت کرایه بیشتر

کوچ رانندگان

یکی از رانندگان خط آزادی - تجریش با اشاره به مشکلاتی که در خط وجود دارد، می‌گوید: «بیشتر همکاران برای فرار از ترافیک چمران، پارک وی و خیابان ولیعصر در اسنپ و تپسی کار می‌کنند و فقط روزانه و در ساعات مشخصی می‌آیند و خودشان را نشان می‌دهند و می‌روند. تعداد رانندگانی که در خط به طور ثابت فعال هستند شاید به نصف هم نرسند. بعضی از دوستان هم گردشی شده‌اند و در مسیرهایی که تراکم و ترافیک کمتر است، کار می‌کنند.»

او ادامه داد: «نمی‌شود یک طرفه به قضیه نگاه کرد. بعضی روزها مخصوصا در روزهای برگزاری نمایشگاه، ترافیک سرسام آور است. برخی راننده‌ها درخواست انتقال به خط‌های دیگر را داده‌اند اما تاکسیرانی به دلیل اینکه این خط، تاکسی نسبتا کمی دارد، درخواست‌شان را قبول نمی‌کند.»

این راننده قدیمی درباره دریافت کرایه بیشتر از مسافران می‌گوید: «هیچ وقت اصراری برای افزایش کرایه نداشته‌ام؛ اما اگر مسافر راضی باشد خودش می‌گوید. هیچ اجباری در کار نیست. ضمن اینکه تاکسیرانی باید برای چنین خط‌هایی که هم تاکسی کم دارد هم مسیر پرترافیکی است، چاره‌ای کند.»

سمبه کم زور قانون

فعالیت نامنظم در خطوط، دریافت کرایه بیشتر از نرخ نامه از مسافران و رعایت نکردن نرخ‌های ابلاغ شده، سوار کردن ۴ مسافر و دریافت نرخ مصوب ۳ مسافر، ترک خطوط محل کار و فعالیت در اسنپ و تپسی و به تازگی مخدوش کردن برچسب های نرخ‌ها و مشخصات رانندگان از جمله تخلفاتی است که این روزها صدای شهروندان را درآورده است. تخلفاتی که مسئولان تاکسیرانی بارها اعلام کرده‌اند در صورت مشاهده، با متخلفان برخورد خواهند کرد. با این حال اما به نظر می‌رسد زور قوانینی که از سوی بالاترین مرجع قانون‌گذاری شهری یعنی شورای شهر تهران به تصویب رسیده و از سوی فرمانداری تائید و توسط تاکسیرانی ابلاغ شده، به برخی رانندگان نمی‌رسد و حل مشکل میان مسافران و این رانندگان نیازمند راهکار جدی‌تر و نظارت بیشتر است.

 

انتهای پیام/

منبع : همشهری

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما