مقایسه قطارهای سریع‌السیر ایران و جهان/ قطار تهران – مشهد با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رکوردار است

اقتصاد ۱۰۰ - در ایران به دلیل نبود پیش‌نیازها برای سرعت‌های بسیار بالا، موجب شد تا سرعت قطارها از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تجاوز نکند . این در حالی است قطارهای سریع‌السیر در دنیا سرعتی حدود ۴۰۰ کیلومتر دارند.

مقایسه قطارهای سریع‌السیر ایران و جهان/ قطار تهران – مشهد با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رکوردار است

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد ۱۰۰، ابتدای امسال بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که پروژه قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان یکی از طرح‌های مطرح شده در سفر رئیس‌جمهور بود.

علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان همچنین در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پروژه قطار سریع‌السیر را تا پایان دولت سیزدهم تحویل دهیم.

قطارهای سریع‌السیر تا چه تأثیری در زندگی مردم دارند؟

به چه قطارهای سریع‌السیر می‌گویند ؟

طی سال‌های اخیر صنعت ریلی، قطارهایی با سرعت بالا را جایگزین قطارهای قدیمی کرده تا افراد در سریع‌ترین  حالت ممکن بتوانند به مقصد خود برسند.

به ویژه قطارهای پرسرعت، ایدئال  کسانی است که به دلایل جسمانی و روحی امکان سوار شدن به هواپیما را ندارند اما علاقه‌مندند با همان سرعت به مقصد خود برسند.

برای داشتن قطارهایی با سرعت بالا لازم است که زیرساخت‌هایی رعایت شود.

اما برای داشتن قطارهایی با سرعت بالا لازم است که زیرساخت‌هایی رعایت شود.  در حال حاضر قطارهای مغناطیسی جدیدترین مدل قطارهای تندرو به شمار می‌آیند که نیروی خود را از مغناطیس دریافت می‌کنند؛ این امر باعث داشتن سرعتی همچون جت می‌شود.

قطار سریع‌السیر در ایران

در ایران اما نبود پیش‌نیازها برای سرعت‌های بسیار بالا، موجب شد تا سرعت قطارها از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تجاوز نکند . این در حالی است قطارهای سریع‌السیر در دنیا سرعتی حدود ۴۰۰ کیلومتر دارند.

در خاورمیانه اولین قطارهای سریع‌السیر در عربستان احداث شده و امارات نیز احداث ۱۵۰۰ کیلومتر ریل سریع‌السیر را در برنامه دارد.

در حال حاضر قطارهای معمولی با سرعتی در ۱۰۰ الی ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند، اما سرعت قطارهای سریع‌السیر چیزی در حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است که نمونه‌ای از آن قطار تهران – مشهد است .

در حال حاضر ۷ پروژه ساخت راه‌آهن سریع‌السیر برای کشور در محورهای مختلف شمالی، جنوب، شمال شرق، جنوب شرق، مرکز، غرب و شمال غرب کشور در نظر گرفته شده که قطعاً اولویت دارترین آنها راه‌آهن تهران-قم-اصفهان است.

طول مسیر راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۳۷۵ کیلومتر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده که در دو قطعه قم-اصفهان به طول ۲۴۰ و تهران-قم به طول ۱۳۵ کیلومتر قرار است احداث شود. ایستگاه تهران این قطار به ایستگاه متروی شهر آفتاب متصل خواهد شد.

اگرچه قرار بود در ابتدا این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت احداث شود و حتی اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی قول داده بود تا آن را با زیرساخت‌های ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تکمیل کند، اما به نظر می‌رسد در آخرین سیاست‌گذاری‌ها، بر احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با زیرساخت‌های ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت توافق شده باشد.

هزینه ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت با زیرساخت بالادستی ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوآن و ریالی ۱۱۵ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

در دولت قبلی نیز محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی بر اجرای این پروژه تأکید داشت اما برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس اجرای آن را به صرفه نمی‌دانستند و خواهان توقف اجرای آن شده بودند.

برآورد تعداد مسافران قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در سال ۱۴۰۱ (با فرض ساخته شده بودن آن در حال حاضر) ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ تعداد تقاضای سفر این قطار به ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد.

قدرت بلامنازع در قطارهای سریع‌السیر

بیشترین طول خطوط قطارهای سریع‌السیر به چین با ۳۳ هزار و ۳۸۸ کیلومتر اختصاص دارد؛ در مرتبه بعدی هم اسپانیا با اختلاف فاحش ایستاده که ۳ هزار و ۳۳۰ کیلومتر طول خطوط راه‌آهن پُر سرعت آن است؛ ژاپن هم با ۳ هزار و ۴۱ کیلومتر سومین قدرت ریلی با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در دنیا از نظر متراژ و اولین کشور از نظر سرعت بالای قطارهاست.

فرانسه با ۲ هزار و ۷۳۴ کیلومتر، آلمان با ۱۵۷۱ کیلومتر، فنلاند با ۱۱۲۰ کیلومتر، ایتالیا با ۹۲۱ کیلومتر، کره جنوبی با ۸۹۳ کیلومتر، آمریکا با ۷۵۳ کیلومتر پیشرو هستند.

جدیدترین‌ها قطارهای سریع‌السیر

قطارهای مغناطیسی جدیدترین مدل قطارهای تندرو به شمار می‌آیند که نیروی خود را از مغناطیس دریافت می‌کنند؛ این امر باعث داشتن سرعتی همچون جت می‌شود. قطارهای مغناطیسی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. این قطارها در نقاطی با تراکم جمعیت زیاد و نرخ بالای بنزین کاربرد دارند.

اکنون یک شرکت کانادایی قصد دارد تحولی واقعی را در جهان حمل‌ونقل ایجاد کند؛ به گونه‌ای که در حال تولید قطار فوق‌سریعی است که سرعت بیشتری از هواپیما دارد، به این معنی که حمل‌ونقل زمینی به زودی در رقابت با حمل‌ونقل هوایی قرار خواهد گرفت، مگر اینکه صنعت هوانوردی نیز تحولی تازه را در زمینه سرعت ایجاد کند.

شرکت TransPod مستقر در تورنتو کانادا، اخیراً از پروژه‌ای به نام "FluxJet" پرده‌برداری کرده است؛ یک سیستم حمل‌ونقل کاملاً الکتریکی هیبریدی بین هواپیما و قطار که با محیط‌زیست سازگار خواهد بود و آلایندگی ایجاد نمی‌کند.

این شرکت اعلام کرده است که قطار‌های فلاکس‌جت بر تکنولوژی «انتقال انرژی بدون تماس» اتکا دارد که در آن قطار از طریق میدان‌های مغناطیسی انرژی را از شبکه الکتریکی موجود می‌گیرد.

طراحی متمایز این قطار بلند برای کاهش اصطکاک در نظر گرفته شده است، اما توانایی نظری این سیستم برای سبقت گرفتن از هواپیما‌ها و قطار‌های پرسرعت متکی به فناوری تحت تأثیر "جریان کنترلی" است که یک زمینه نسبتاً جدید در فیزیک به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما