سبد ارز دیجیتال یا پورتفولیو رمزارز چیست؟

منظور از سبد ارزهای دیجیتال یک سبد سرمایه گذاری مجازی است که مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال مختلف برای به حداکثر رساندن بازده و مدیریت ریسک‌ها در بازار بی‌ثبات کریپتو را شامل می شود. در این مطلب قصد داریم که ببینیم سبد یا پورتفولیو رمز ارز چیست و چگونه می‌توان آن را درست کرد.

سبد ارز دیجیتال یا پورتفولیو رمزارز چیست؟

سبد ارز دیجیتال چیست؟

سبد ارز دیجیتال مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال با تنوع است که توسط یک سرمایه‌گذار با هدف مدیریت سرمایه و سودآوری بهینه در دنیای بی‌ثبات و پویای ارزهای دیجیتال ساخته می‌شود. به بیان بهتر، شما با ساختن سبد سرمایه گذاری پول خود را بین چند دارایی تقسیم می‌کنید تا سود بیشتری کسب کنید و ریسک کمتری داشته باشید.

در بازاری مثل ارزهای دیجیتال احتمال سقوط قیمت یک ارز بسیار زیاد است، پس اگر تمامی سرمایه خود را روی یک ارز سرمایه‌گذاری کنید، ریسک بسیار بالایی متحمل شده‌اید.

پخش کردن سرمایه بین ارزهای مختلف باعث می‌شود که با رشد بخش‌های مختلف بازار به صورت تدریجی سود کسب کنید و از سود مرکب هم استفاده کنید. اگر مطالب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در وبسایت‌ صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت را به دقت مطالعه کرده باشید حتما خواهید دید که داشتن یک سبد سرمایه گذاری مناسبت می‌تواند باعث شود که بتوانید با سود ارزهای رشد کرده، ارزهای جا مانده را بخرید و چند برابر بیشتر سود کنید.

آموزش ساخت و مدیریت سبد ارز دیجیتال

برای ساخت و مدیریت هر سبد ارز دیجیتال حتما باید خواسته و اهداف خود را مشخص کنید. اکثر افراد علاقمندند که بازدهی چند برابری و ریسک کم در سرمایه گذاری خود داشته باشند. البته افراد نیز هستند ریسک پذیری بالاتری دارند و تمرکز سرمایه گذاری خود را در یک سبد ایده آل پخش نمی کنند.

بنابراین اولین اقدام در ساخت یک سبد سرمایه گذاری این است که اهداف سرمایه گذاری خود را به وضوح مشخص کنید و سطح تحمل ریسک خود را برای تعیین میزان نوسانات خود ارزیابی کنید.

سپس سرمایه گذاری‌های خود را با انواع مختلف ارزهای دیجیتال و توکن‌ها متنوع کنید. تنوع به کاهش تأثیر کاهش قیمت هر دارایی روی پرتفوی کلی کمک می‌کند. ترکیبی از ارزهای معتبر، آلتکوین‌های امیدوارکننده، توکن‌ها و استیبل کوین‌ها را انتخاب کنید.

درصدی از پورتفولیوی خود را که به هر ارز دیجیتال اختصاص بدهید. بیشتر سرمایه را به ارزهای کم‌ریسک تخصیص دهید و در عین حال درصدی را برای سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالاتر و با سود بیشتر ایجاد کنید. به طور منظم پورتفولیوی خود را متعادل کنید تا درصدها نسبت به هم متعادل باشند.

روندهای بازار، اخبار و تحولات فناوری را به دقت زیر نظر داشته باشید. بازارهای ارزهای دیجیتال می‌توانند به رویدادهای خبری بسیار حساس باشند و مطلع ماندن به شما کمک می‌کند به تغییرات بازار به سرعت پاسخ دهید.

اجرای استراتژی‌های مدیریت ریسک، مانند تعیین حد سود و حد ضرر و ذخیره سازی سود نیز بسیار مهم است. ایجاد نقاط ورود و خروج برای هر سرمایه گذاری هم به محافظت از سرمایه شما کمک می‌کند.

 

تنوع در سبد ارز دیجیتال به چه معناست؟

تنوع در سبد ارزهای دیجیتال پخش کردن سرمایه‌گذاری در انواع مختلف ارزهای دیجیتال برای کاهش ریسک و افزایش ثبات کلی سبد است. این استراتژی از ضرب المثل قدیمی الهام گرفته شده است که "همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید". این جمله به خطرناک بودن خرید بیش از حد یک دارایی اشاره می‌کند.

تنوع در ارزهای دیجیتال به معنای ترکیبی از ارزهای دیجیتال مختلف است. خرید بیت کوین و اتریوم می‌تواند ریسک سبد شما را کاهش دهد چون جزو ارزهای کم ریسک هستند و ترکیب آن‌ها با سایر ارزهای دیجیتال نسبتا کم ریسک (مانند ریپل، لایت کوین یا کاردانو) باعث تنوع در سبد شما می‌شود.

ویژگی بهترین سبد ارز دیجیتال

ساخت یک سبد ارز دیجیتال موثر فقط ایجاد تنوع در آن نیست. برای ایجاد بهترین سبد ارز دیجیتال و به حداکثر رساندن بازده و مدیریت ریسک‌ها در بازار ارزهای دیجیتالو دریافت اینکه چگونه قیمت ارز دیجیتال خود پیشبینی کنیم؛ چند مسئله را باید رعایت کنید.

تنوع

یک سبد ارز دیجیتال قوی شامل طیف متنوعی از دارایی‌های دیجیتال است که ارزهای دیجیتال اصلی، آلت‌کوین‌های خوب و توکن‌های اکوسیستم‌های مختلف بلاک چین هستند. تنوع به کاهش ریسک کمک می‌کند و تاثیر عملکرد ضعیف هر دارایی را به حداقل می‌رساند.

بازده تعدیل شده بر اساس ریسک

بهترین پرتفوی‌ها بین ریسک و بازده بالقوه تعادل برقرار می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌ها باید با میزان تحمل ریسک سرمایه‌گذار مطابقت داشته باشد و سبد ارز دیجیتال باید برای دستیابی به بالاترین بازده ممکن همراه با کاهش ریسک ایجاد شود.

تحقیق و بررسی کامل

تحقیقات عمیق برای انتخاب ارزها با ارزش فاندامنتال بالا، تیم‌های توسعه قابل اعتماد و کاربرد زیاد بسیار مهم است. این تحقیقات به شناسایی پروژه‌های امیدوارکننده کمک می‌کند و سبد را از پروژه‌هایی که ریسک‌های بالاتر دارند جدا می‌کند.

استراتژی‌های مدیریت ریسک

پیاده‌سازی تکنیک‌های مدیریت ریسک، مانند تعیین دستورات حد ضرر، ذخیره سود و تعدیل سود و ضرر بر اساس شرایط بازار، به محافظت از سبد ارز دیجیتال در برابر زیان‌های قابل توجه در طول رکود بازار کمک می‌کند.

نظارت و بررسی

داشتن سبد سرمایه گذاری یک فرآیند زمان‌بر است چون نباید سبد خود را رها کنید. به طور منظم عملکرد پورتفولیو را بررسی کنید. بررسی‌های دوره‌ای باعث می‌شود که بتوانید سرمایه خود را با توجه به ریسک و شرایط بازار کم و زیاد کنید.

 

نمونه سبد ارز دیجیتال

شما می‌توانید 50 درصد سرمایه سبد ارز دیجیتال خود را به ارزهای کم ریسک و 30 درصد سبد را به ارزهای با ریسک متوسط و 10 درصد را به ارزهای پرریسک اختصاص دهید و 10 درصد نیز پول نقد برای ورود در شرایط بحرانی داشته باشید.

برای مثال بیت کوین می‌تواند اولین گزینه برای بخش کم ریسک شما باشد. بیت کوین به دلیل پایداری و پذیرش گسترده به عنوان یک دارایی اساسی در سبد ارز دیجیتال ریسک را حداقل می‌کند. اتریوم نیز می‌تواند یک گزینه دیگر برای کاهش ریسک باشد که مثل بیت کوین ارزش بازار زیادی دارد و ریزش قیمتی کمی هم دارد.

نمونه‌ای از یک سبد ارز دیجیتال

در بخش ریسک متوسط شما می‌توانید ارز‌هایی مثل بایننس کوین را انتخاب کنید. این ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس، ابزاری را در اکوسیستم بایننس برای پرداخت تراکنش‌ها است. کاردانو یکی دیگر از گزینه‌های مناسب در این بخش است. کاردانو که به دلیل بازدهی بالا شناخته شده است، یک بلاک چین اثبات سهام با امنیت بالا و مقیاس پذیری است. چین لینک یکی دیگر ارزهای خوب برای این بخش از سبد شما است.

برای بخش پرریسک می‌توانید از میم کوین‌ها استفاده کنید. شیبا، دوج کوین، پپه و فلوکی می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند چرا که ارزهایی هستند که صعود قیمتی زیادی دارند و جزو میم کوین‌های نسبتا با ثبات هستند. برای بخش نقد هم می‌توانید از تتر یا USDC استفاده کنید و در صورت ریزش فراوان یک ارز، خرید پله‌ای را انجام دهید.

پورتفولیو ارز دیجیتال در جهان

برای ایجاد یک پورتفولیو ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی باید نکاتی را رعایت کنید. اول اینکه باید پول را به تتر تبدیل کنید. دومین نکته این است که تعداد بسیار کمی از صرافی‌ها هستند که در حال حاضر به ایرانیان خدمت می‌دهند و خطراتی مانند بسته شدن حساب و احراز هویت اجباری برای شما وجود دارد.

همچنین برخی از صرافی‌های آمریکایی کیف پول‌های صرافی‌های ایران را شناسایی کرده‌اند و به محض انجام تراکنش به این صرافی‌ها حساب شما را بلوکه می‌کنند. همچنین برخی از ارزهای دیجیتال مانند تتر تحت نظر هستند و به دارایی‌هایی که از سمت ایران روی بلاکچین منتقل می‌شوند، نظارت می شود.

در این وضعیت سرمایه نقد شما باید بر اساس تتر یا یکی دیگر از استیبل کوین‌ها باشد و قیمت‌ها را به دلار محاسبه کنید. در چنین حالتی یا باید اساس سبد ارز دیجیتال خود را روی درصدهای دلاری ببندید و یا آن‌ها را به ریال تبدیل کنید.

سبد ارز دیجیتال در ایران

در حالتی که شما بخواهید در ایران سبد ارز دیجیتال داشته باشید، نیازی به ارسال ارز به صرافی‌های خارج نیست. در ایران صرافی‌هایی مانند ایرانیکارت وجود دارند که امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را به ریال برای شما فراهم کرده‌اند. صرافی ایرانیکارت بیشتر از 1000 ارز دیجیتال را برای خرید و فروش ایرانیان فراهم کرده است و شما به راحتی می‌توانید سبد خود را با هر ارزی که بخواهید متنوع کنید. همچنین کارمزدهای این صرافی کمتر از صرافی‌های خارجی است و ایجاد سبد برای شما در ایران به صرفه‌تر است.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب دیدیم که پورتفولیو رمز ارز چیست و چگونه می‌توانید آن را ایجاد کنید. داشتن یک سبد ارز دیجیتال مناسب نیازمند دقت و همچنین دسترسی به ارزهای دیجیتال مختلف برای ایجاد تنوع است.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت این امکان را برای شما فراهم کرده که در داخل ایران به تعداد زیادی ارز ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید و بدون نیاز به تبادل دلاری، سبد خود را ایجاد کنید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما