سزارین دولتی در مرحله اول / برق خراسان رضوی پیشقدم حراج بزرگ

بر اساس اطلاعات ثبت شده در تالار مولدسازی دارایی های مازاد دولت، ۵۸ پروژه در مرحله «مصوب مازاد» و تنها یک پروژه در مرحله «آماده عرضه» قرار دارد.

سزارین دولتی در مرحله اول / برق خراسان رضوی پیشقدم حراج بزرگ

به گزارش اقتصاد100 به نقل از مهر، فروردین سال جاری آئین‌نامه اجرایی اصلاحی مولدسازی دارایی‌های دولت به تصویب هیأت مولدسازی و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید و زیرساختی برای انجام امر مولدسازی که در عمل پیچیدگی‌های زیادی دارد صورت گرفت.

در ادامه نیز با شروع به کار دبیرخانه، فرایند شناسایی دارایی‌ها، ارزش افزایی به منظور جلوگیری از خام فروشی، قیمت گذاری به منظور آماده‌سازی ملک و انتخاب روش مولدسازی انجام شد و پس از برگزاری حدود ۱۰ جلسه تخصصی هیأت عالی مولدسازی با حضور مسئولان ارشد سه قوه، بیستم تیر ماه وزارت امور اقتصادی و دارایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت رونمایی کرد؛ هدف از راه اندازی این تالار شفاف سازی شفافیت و رقابت در مولدسازی دارایی‌های دولت اعلام شد.

۵۸ پروژه در مرحله «مصوب مازاد»

یکی از بخش‌های تالار مولدسازی «مصوب مازاد» است که طبق اطلاعات ثبت شده در سایت، تعداد پروژه‌های این بخش ۵۸ عدد است.

بر اساس آنچه که در تعریف این بخش آمده «مازاد بودن املاک دستگاه‌های مشمول، فارغ از روش مولدسازی و شرایط عرضه؛ مطابق آئین نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت باید به تصویب هیأت عالی مولدسازی برسد. پس از این مرحله، به این دسته از املاک، «مصوب هیأت» اتلاق می‌شود. لازم به ذکر است مستندسازی املاک قبل از طرح در هیأت عالی مولدسازی و کمیته تخصصی انجام خواهد گرفت.»

جزئیات مولدسازی دارایی های مازاد دولت/ یک پروژه آماده عرضه است

 

مرحله دوم، مرحله «ارزش افزایی» است که طبق تعریف موجود «فرآیند ارزش‌افزایی با هدف جلوگیری از خام فروشی دارایی‌ها، پس از اخذ مصوبه مازاد بودن املاک و اراضی در هیأت عالی مولد سازی آغاز می‌شود. در این فرآیند ابتدا املاک با توجه به مختصات UTM جانمایی شده و پس از جمع‌آوری اطلاعات و بررسی میدانی، مطالعه بازار و تشخیص مناسب‌ترین گزینه ارزش‌افزایی، اقدامات لازم برای اخذ مصوبات از مراجع ذی‌ربط نظیر کمیسیون ماده پنج و … صورت می‌گیرد.»

در این بخش نیز ۱۵ پروژه ثبت شده است که ۱۴ پروژه مربوط به تهران و یک پروژه برای استان البرز است. این ۱۵ دارایی، حدوداً ۶۷ هکتار مساحت دارند.

مرحله بعدی مرحله «قیمت گذاری» است که هنوز هیچ پروژه‌ای در این بخش ثبت نشده است؛ طبق تعریف موجود «در مرحله قیمت‌گذاری نیز املاک پس از بررسی ارزش افزایی و اخذ مصوبات لازم از مراجع ذیصلاح، به موجب ماده (۱۱) آئین نامه به منظور ارزشیابی، در مرحله قیمت گذاری قرار می‌گیرند. پس از تعیین قیمت در مسیر اجرای روش‌های مولدسازی موضوع ماده (۱۲) قرار خواهند گرفت. در این مرحله هنوز هیچ پروژه‌ای وجود ندارد.»

مرحله بعد «مرحله آماده عرضه» است که در این مرحله یک پروژه تحت عنوان شرکت برق منطقه‌ای مربوط به استان خراسان رضوی ثبت شده است.

در این مرحله «قیمت ملک، شرایط عرضه و روش مولدسازی مشخص و تصویب شده است. پس از اطلاع رسانی لازم به استان‌های بومی و متقاضیان بالقوه؛ اقدامات لازم برای عرضه ملک از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد.»

جزئیات مولدسازی دارایی های مازاد دولت/ یک پروژه آماده عرضه است

 

مرحله پایان فرایند هم که هنوز هیچ موردی در آن ثبت نشده مربوط به زمانی می‌شود که یکی از روش‌های مولدسازی از جمله تهاتر، فروش، معاوضه و مشارکت در خصوص ملک محقق شده است. اما این امر به معنی خاتمه مأموریت سازمان در امر مولدسازی نیست، نظارت و پایش بر گردش وجوه ناشی از مولدسازی مطابق مفاد ماده (۱۵) آئین نامه همچنان در دستور کار قرار خواهد بود.

همچنین طبق اطلاعات ثبت شده در این سایت مازاد بودن ۱۴۷۱ ملک تأیید شده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما