ارتباط بین خشک شدن دریاچه ارومیه با تولید سیب چیست؟

اقتصاد ۱۰۰ - پایگاه داده‌های باز ایران ارتباطی بین خشک شدن دریاچه ارومیه و تولید سیب در استان آذربایجان غربی و شرقی پیدا کرده است. آیا دلیل اصلی بی آبی دریاچه ارومیه، تولید سیب است؟

ارتباط بین خشک شدن دریاچه ارومیه با تولید سیب چیست؟

به گزارش گروه دانش و فناوری، تحقیقات پایگاه داده‌های باز ایران که بر اساس آمارهای رسمی انجام شده، از رابطه بین خشک شدن دریاچه ارومیه با تولید سیب در دو استان آذربایجان غربی و شرقی خبر می‌دهد. اما از نظر کارشناسان نیز فعالیت‌های بی‌رویه کشاورزی و مصرف غیراصولی آبهای زیرزمینی از دلایلی خشکی دریاچه ارومیه هستند. البته تولید بی‌رویه بخش کشاورزی در دیگر استان‌های کشور نیز افزایش یافته است و محصولاتی همچون هندوانه، سیب، چغندرقند و غیره به دلیل مصرف زیاد آب باعث کمبود آب شده است.

دریاچه ارومیه که روزی یکی از پرآب‌ترین و بزرگترین دریچه‌های ایران و جهان بود، هم‌اکنون به شوره‌زاری بزرگ تبدیل شده و کوچکترین آبی در آن دیده نمی‌شود. تأسف‌بار است که چنین غنیمتی که در گذشته حیات در آن جاری بود، خود مرده است و یکی از حاذبه‌های گردشگری مهم ایران را نیز از دست داده‌ایم.

علل‌های متفاوتی برای خشک شدن دریاچه ارومیه ذکر شده است. یکی از جدیدترین علت‌هایی که به تازگی این در مورد ذکر شده، تولید بخش کشاورزی، به خصوص تولید سیب، هندوانه، چغندرقند و غیره است که البته کارشناسان نیز به این موارد اشاره کرده‌اند.

حدود 18 درصد از تولید محصولات باغی تولیدی در ایران به تولید سیب اختصاص دارد که حدود نیمی از آن در آذربایجان غربی و شرقی است.

ایران در سال 2010 سومین و در سال 2021 ششمین تولیدکننده بزرگ سیب در جهان بوده است.

خشک شدن دریاچه ارومیه با تولید سیب چه ارتباطی دارد؟

از سال 1369 تا 1386 میزان تولید سیب در کشور تا 2 برابر افزایش و از اوایل دهه گذشته کاهش نسبی داشته است در حالی که در همین بازه تولید سیب در ترکیه افزایش چشمگیری داشته است.

خشک شدن دریاچه ارومیه با تولید سیب چه ارتباطی دارد؟

افراد بسیاری رابط معنادار بین خشکی دریاچه ارومیه و تولید سیب را توصیف می‌کنند. این افراد معتقداند که نیمی از فشارهای تولید سیب در کشور بر زمین‌هایی وارد می‌شود که در حوزه آبریز طبیعی دریاچه ارومیه قرار دارند.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه طلا و سکه در هفته آینده چه قیمت‌هایی را تجربه…

اخبار سلامت

سینما در سینما