برزیل شروع به مصادره گوشی های آیفون از فروشگاه ها کرد

ممکن است در برزیل خرید آیفون در آستانه کریسمس بسیار سخت باشد، دلیلش نیز این واقعیت است که مقامات دولتی شروع به مصادره گوشی‌های آیفون به طور مستقیم در مغازه‌ها کرده‌اند. ظاهرا بهانه‌ی این اقدام عجیب دولت برزیل، حمایت از مصرف کننده است. اپل مدتی است که آیفون‌های خود را با شارژر در جعبه تحویل نمی‌دهد. این شرکت این موضوع را اینگونه توجیه کرده که اکثر مردم از قبل شارژر را دارند.

برزیل شروع به مصادره گوشی های آیفون از فروشگاه ها کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،آنها ادعا می‌کنند که کاربران قبلاً یک دستگاه یا دستگاه دیگری دارند پس می‌توانند از همان شارژر استفاده کنند. بنابراین نیازی به قرار دادن شارژر در جعبه نیست. اپل ادعا می‌کند که این امر میزان زباله‌های الکترونیکی را کاهش می‌دهد. اپل معتقد است که با حذف شارژر “غیر ضروری” از محیط زیست محافظت می‌کند. با این حال، در حالی که اپل در حال “حفاظت از محیط زیست” است، طبعا درآمد زیادی هم کسب خواهد کرد.

در برزیل، فروش گوشی بدون شارژر غیرقانونی است. قانون می‌گوید که دستگاه‌ها باید در شرایط قابل استفاده فروخته شوند. اگر گوشی را بدون وسیله‌ای برای شارژ می‌فروشید، آن را در شرایط ناپایدار می‌فروشید. یعنی خلاف قانون است، اپل پیش از این هم توسط وزارت دادگستری برزیل جریمه شده است. دولت از آن زمان گفته است که فروش آیفون بدون شارژر غیرقانونی است.

در نتیجه این قانون، مقامات برزیل به نمایندگی‌های خرده‌فروشی رسمی اپل مراجعه کرده و گوشی آیفون که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسیدند را مصادره کردند. فروشگاه‌های مسقر در پایتخت، برازیلیا، بیشترین ضربه را خوردند. این اتفاق مطمئنا باید فشار بر اپل را افزایش دهد.

با این حال، نظر حقوقی مراجع نیز بلامنازع نیست. زیرا اپل خود را به اشتباه متهم به نقض قانون می‌داند. پرونده در حال حاضر در دادگاه است. قاضی دیگو کامارا آلوز که مسئول این پرونده است می‌گوید اپل می‌تواند به فروش آیفون تا زمانی که به تصمیم نهایی برسد ادامه دهد. این قاضی گفته که رگولاتورها با اقدام علیه اپل از اختیارات خود سوء استفاده کرده‌اند. خوب، این چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد.

سامسونگ نیز مانند اپل، شارژر را از برخی از گوشی‌های خود حذف کرد. این عمل، باعث ایجاد مشکلات بزرگی با گروه‌های حمایت از مصرف کننده برای این دو برند خواهد شد. در حال حاضر، فروش دستگاه‌ها در برزیل کار بزرگی است. همانطور که توسط TelecomPaper گزارش شده است، تعداد زیادی از گروه‌های حمایت از مصرف کننده در برزیل در حال حاضر در حال آماده‌سازی اقدامات قانونی علیه سامسونگ و اپل هستند. این به این دلیل است که نه سامسونگ و نه اپل حاضر نیستند شارژر را در محصولات خود قرار دهد.

در مجموع 900 شعبه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برزیل در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی دادرسی علیه سامسونگ و اپل هستند. این عملیات از سوی دبیرخانه مسئول حمایت از مصرف کننده در وزارت دادگستری برزیل انجام خواهد شد.

با این حال، اقدام گروه‌های حمایت از مصرف کننده در برزیل به معنای جریمه شدن این دو برند بزرگ نیست. در عوض، ابتدا به آنها این فرصت داده می‌شود تا توضیح دهند که چه کاری انجام خواهند داد. آنها همچنین این شانس را دارند که به مشتریان آسیب دیده غرامت یا سایر اقدامات اصلاحی ارائه دهند. این کارها باید قبل از ممنوعیت فروش انجام شود.

هم سامسونگ و هم اپل قبلاً مجبور شده‌اند جریمه‌هایی را برای عدم قرار دادن شارژر همراه با گوشی بپردازند. هر دو شرکت در منطقه فورتالزا در برزیل باید معادل پنج میلیون یورو جریمه بپردازند. این به این دلیل است که مقامات آنجا توانسته‌اند که به دادگاه ثابت کنند که به منافع خریداران آسیب می رساندند.

سری آیفون 12 اولین آیفونی است که شارژر در جعبه ندارد. سامسونگ نیز این کار خود را از گلکسی اس 21 شروع کرده است. اما امروز دیگر تمام آیفون‌های 12، 13 و 14 کاملا بدون شارژر هستند. هر دو برند دلیل یکسانی برای برداشتن شارژر از جعبه دارند. در واقع، سامسونگ در این مورد تنها کور‌کورانه از اپل پیروی کرد.

تصمیم به فروش آیفون‌های بدون آداپتور برق در یک مورد برای اپل بسیار گران تمام شده است. دادگاه این را یک عمل غیرقانونی می‌دانست. طبق گزارشی که مجله Insider منتشر کرده است، دادگاهی در برزیل رای داد که اپل باید تقریباً هزار یورو به مشتری پرداخت کند. به عنوان بخشی از دعوای حمایت از مصرف کننده، خریدار شکایت کرده بود که آیفون او با شارژر همراه نیست. او ادعا کرده بود که نمی‌تواند از آن دستگاه استفاده کند و اپل یک دستگاه غیرقابل استفاده را به او فروخته است و این دقیقا همان نکته طلایی در قانون حمایت از مصرف کننده‌ی کشور برزیل است.

دادگاه نیز دقیقا همین دیدگاه را داشت و اپل را به نقض مقررات حمایت از مصرف کننده متهم کرد. در برزیل، سعی بر این است که هر رویه‌ای که در آن محصولات به گونه‌ای طراحی شوند که کاربران در نهایت احساس کنند مجبور به خرید محصولات اضافی از شرکت هستند به صورت کامل حذف شود. در این پرونده نیز شاکی مجبور شد یک شارژر از اپل خریداری کند تا بتواند از گوشی خود استفاده کند.

معمولاً می توان فرض کرد که در چنین حالتی خریدار در بهترین حالت برای هزینه‌های اضافی غرامت دریافت می‌کند. دقیقا مشخص نیست که چرا دادگاه برزیلی شرکت اپل محکوم به پرداخت تقریباً هزار یورو غرامت به شاکی کرده است. البته شاید این جریمه سنگین درواقع برای جبران هزینه‌های فرد شاکی برای به سرانجام رساندن این شکایت باشد، مخارجی مانند هزینه وکیل مدافع.

با چنین شرایطی به نظر می‌رسد که اپل باید هرچه سریع‌تر، تصمیم مهمی برای تغییر در نحوه ارائه گوشی‌های خود در برزیل بگیرد. اما در عین حال، به خوبی از این نکته هم آگاه است که این تغییر ممکن است بر روی بازارهای دیگر این شرکت در سراسر جهان تاثیر بگذارد و خطر بزرگی برای از بین رفتن بخشی از سود این شرکت خواهد شد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما