این بیماری‌ها کمتر از ۲۴ ساعت انسان را می‌کشند

اقتصاد ۱۰۰ - علی رغم توسعه طب مدرن و گسترش امکانات بهداشتی، هنوز امکان ابتلا به بیماری‌های مرگباری که در عرض ۲۴ ساعت جان انسان را می‌گیرند، وجود دارد.

این بیماری‌ها کمتر از ۲۴ ساعت انسان را می‌کشند

به گزارش گروه دانش و فناوری، قبل از طب مدرن بسیاری از عفونت‌ها به سرعت گسترش یافته و جان انسان را می‌گرفت و هنوز هم برخی از عفونت‌ها هستند که در صورت بروز در برخی مناطق و یا بیمارستان‌ها، جان گیر هستند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

 

مننژیت مننگوکوکی

باکتری اغلب از طریق بزاق و مخاط منتقل می‌شود و در حدود ۵۰ درصد موارد کشنده است. علائم شامل علائم آنفولانزا، سفت شدن گردن و گیجی است. این بیماری بافت پوشاننده نخاع و مغز را هدف قرار می‌دهد و باعث تورم می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب شدید مغز شود. نوزادان و کودکان خردسال بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 

سپسیس

این وضعیت به عفونتی اشاره دارد که از طریق جریان خون و سایر نواحی بدن گسترش می‌یابد.به طور خاص، سپسیس زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی مواد شیمیایی را برای مبارزه با عفونت آزاد می‌کند که در نهایت باعث ایجاد التهاب در سراسر بدن می‌شود. سپسیس شدید باعث نارسایی سریع اندام و مرگ می‌شود.اغلب در بیمارستان‌هایی که بیماران در حال نقاهت پس از عمل هستند و مستعد ابتلا به عفونت هستند، رخ می‌دهد.

 

سکته مغزی

در طول سکته مغزی، خون رسانی به مغز قطع می‌شود یا کاهش می‌یابد و در نتیجه کمبود اکسیژن، تورم مغز و مرگ سلولی رخ می‌دهد.علائم می‌تواند شامل بی حسی یا فلج در یک طرف بدن، اختلال در گفتار، سرگیجه و گیجی باشد. سکته‌های خفیف به احتمال زیاد کشنده نیستند اما می‌توانند قربانیان را برای همیشه از کار بیاندازند.

 

طاعون

طاعون یا مرگ سیاه، توسط باکتری Yersinia pestis ایجاد می‌شود. در اواسط دهه ۱۳۰۰ میلادی، تقریباً نیمی از جمعیت اروپا را از بین برد. این بیماری حیوانات کوچک مانند موش‌ها را مبتلا کرده و سپس از طریق کک یا سایر حشرات به انسان منتقل می‌شود. علائم شامل تب، لرز، استفراغ و بدن درد است. این بیماری همچنین باعث تورم غدد لنفاوی (معروف به بوبو) و قانقاریا می‌شود که در نهایت منجر به شوک سپتیک و مرگ می‌شود.

 

وبا

این بیماری روده‌ای در صورت عدم درمان این پتانسیل را دارد که ظرف چند ساعت انسان را از پای در بیاورد. از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود.افراد مبتلا به وبا اغلب از اسهال شدید، استفراغ و کم آبی رنج می‌برند که می‌تواند منجر به مرگ شود.

 

تب دنگی

این بیماری کشنده از طریق پشه در مناطق گرمسیری جهان منتقل می‌شود. علائم شامل بثورات پوستی، تب، سردرد، خونریزی از بینی و لثه و درد استخوان است. در مواردی که فرد دچار تب خونریزی دهنده، آسیب اندام، خونریزی شدید و یا کم آبی بدن شود، این بیماری می‌تواند به سرعت کشنده شود.

 

ابولا

تب هموراژیک ابولا باعث خونریزی شدید در اندام‌های داخلی و منافذ بدن می‌شود. علائم شامل استفراغ، اسهال، تب، خستگی و سردرد شدید است. شیوع بیماری در بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله سیرالئون، گینه و لیبریا رخ داده است. میزان مرگ و میر برای ابولا می تواند از ۵۰ تا ۹۰ درصد متغیر باشد و افراد مبتلا می‌توانند در عرض چند ساعت پس از اولین علائم جان خود را از دست بدهند.

 

بیماری MRSA

بیماری مرسا MRSA از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین است که باعث عفونت در نواحی مختلف بدن می‌شود. زمانی که عفونت‌ها منجر به سپسیس یا شوک سپتیک شود کشنده است.بسته به محل ابتلای این بیماری، می‌تواند علاوه بر عفونت‌های جدی‌تری که جریان خون و ریه‌ها را درگیر می‌کند، باعث عفونت‌های پوستی از جمله کورک و زخم شود. بیماری MRSA از طریق تماس مستقیم با عفونت منتقل می‌شود و می‌تواند بین حیوانات و انسان منتقل شود. اغلب در مراکزی که افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، مانند بیمارستان یا خانه سالمندان، مبتلا می‌شوند.

 

نکروزان یا بیماری گوشتخوار

نکروزان غلاف یا بیماری گوشتخوار نوعی عفونت است که منجر به مرگ بافت نرم بدن می‌شود. در واقع عفونت لایه‌های عمیق پوست و بافت‌های زیر جلدی است که به آن بیماری گوشت خوار می‌گویند. شایع ترین علت این بیماری استرپتوکوک است که با نام مستعار باکتری گوشتخوار است که از طریق سوراخ‌های پوست وارد بدن می‌شود. اگر فورا درمان نشود، سریع و تهاجمی عمل می‌کند و در مدت کوتاهی باعث مرگ می‌شود. درمان ممکن است از آنتی بیوتیک تا جراحی یا حتی قطع اندام آسیب دیده باشد.

 

انتروویروس D68

این ویروس می‌تواند از طریق بزاق، سرفه و عطسه پخش شود و منجر به یک بیماری خفیف تنفسی شود. علائم شامل تب، درد عضلانی، سرفه و آبریزش بینی است. در مواردی که منجر به دشواری شدید تنفس و بیماری شدید تنفسی شود می تواند کشنده باشد.

 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما