خطر انقراض گونه‌ها ۳۵ برابرِ یک میلیون سال پیش است

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان ادعا می‌کنند که نه تنها گونه‌های مختلف از موجودات زمین، بلکه کل سرده‌ها در حال ناپدید شدن هستند و میزان این انقراض ۳۵ برابر بیشتر از یک میلیون سال پیش است.

به گزارش گروه دانش و فناوری، انقراض حیوانات بخشی از فرگشت(تکامل) است. تخمین زده می‌شود که ما در طول ۱۰۰ سال گذشته تا ۵۰۰ گونه را از دست داده‌ایم. این معمولاً در نتیجه‌ی تغییرات آب و هوایی است که منجر به ناتوانی یک گونه در سازگاری با تغییرات محیطی می‌شود.

تعدادی از گونه‌هایی که منقرض شده‌اند عبارتند از طوطی بهشت یا پارادایس، گرگ سیسیل، کبوتر مسافر، مرغ هیث، شیر دریایی ژاپنی، ببر تاسمانی و طوطی کارولینا و بسیاری دیگر.

در طول تاریخ، دوره‌های خاصی وجود داشته است که منجر به از بین رفتن گسترده‌تر گونه‌ها شده است. به این دوره‌ها «انقراض جمعی» می‌گویند. در یک انقراض جمعی، حداقل ۷۵ درصد از گونه‌ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی منقرض می‌شوند که طول آن به طور معمول، کمتر از دو میلیون سال است.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که زمین در حال حاضر در ششمین رویداد انقراض دسته جمعی خود قرار دارد. با این تفاوت که این دوره عمدتاً توسط فعالیت‌های انسانی به وجود آمده است.

یک مطالعه شگفت‌انگیز جدید ادعا کرده است که ما نه تنها گونه‌ها را از دست می‌دهیم، بلکه تمام سرده‌ها یا جنس‌های حیوانات را از دست می‌دهیم.

تحلیلی از دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه مستقل ملی مکزیک(UNAM) نشان می‌دهد که در پنج قرن گذشته، فعالیت‌های انسانی مانند جنگل‌زدایی، شهرنشینی و شیوه‌های کشاورزی باعث موجی از انقراض میان سرده‌ها شده است که در غیر این صورت انقراض آنها ۱۸ هزار سال طول می‌کشید. دانشمندان این پدیده را «نابودی زیستی» می‌نامند.

مثله شدن درخت حیات

دانشمندان همچنین در مطالعه خود گفته‌اند که مهره‌داران ۳۵ برابر بیشتر از یک میلیون سال گذشته در حال انقراض هستند.

پژوهشگران ادعا می‌کنند که اگر فعالیت‌های انسانی نبود، زمین در این مدت تنها دو سرده را از دست می‌داد.

گفتنی است که یک سرده به گروهی از حیوانات گفته می‌شود که بسیار شبیه به هم هستند و به احتمال زیاد اجداد مشترکی دارند. در مقابل، منظور از یک گونه، فقط یک نوع حیوان است. به عنوان مثال، سرده‌ای به نام Equus دارای هفت گونه در زیرمجموعه‌ی خود است که شامل دو گونه اسب، سه گونه الاغ و سه گونه گورخر است.

دانشمندان دریافته‌اند که برخی سرده‌ها به طور کلی در حال ناپدید شدن و انقراض هستند. آنها این را «مثله شدن درخت زندگی» می‌خوانند.

جراردو سباسوس پژوهشگر ارشد مؤسسه اکولوژی در دانشگاه ملی مکزیک می‌گوید: ما در درازمدت بر فرگشت حیات روی این سیاره ضربه بزرگی وارد می‌کنیم. همچنین در این قرن، آنچه که ما با درخت زندگی انجام می‌دهیم، رنج زیادی را برای بشریت به همراه خواهد داشت.

پل ارلیش، استاد مطالعات جمعیت در استنفورد می‌گوید: آنچه که ما از دست می‌دهیم تنها همراهان زنده شناخته شده‌ی ما در کل جهان هستند.

این دو دانشمند ۵۴۰۰ سرده از جانوران مهره‌دار را مورد مطالعه قرار دادند که در مجموع ۳۴ هزار و ۶۰۰ گونه داشتند. آنها دریافتند که ۷۳ سرده از مهره‌داران از سال ۱۵۰۰ پس از میلاد منقرض شده‌اند. پس از آن پرندگان ۴۴ سرده را از دست داده‌اند و پس از آن پستانداران، دوزیستان و خزندگان قرار دارند.

این مطالعه در مجله National Academy of Sciences منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما