سگ‌ها به حرف‌زدن با لحن کودکانه بیشتر واکنش نشان می‌دهند

اقتصاد ۱۰۰ - پژوهشگران دریافته‌اند که مغز سگ‌ها مانند مغز نوزادان به لحن صدای کودکانه و صدای نازک زنان بیشتر واکنش نشان می‌دهد.

سگ‌ها به حرف‌زدن با لحن کودکانه بیشتر واکنش نشان می‌دهند

به گزارش گروه دانش و فناوری، بسیاری افراد با سگ یا سگ‌های خود با صدای نازک و کودکانه صحبت می‌کنند. حالا پژوهشگران به‌طور علمی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند تا ببینند مغز سگ‌ها به این صدا چه واکنشی نشان می‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه اوت‌ووش لوراند مجارستان با استفاده از اسکن‌های مغزی به مطالعه واکنش سگ‌ها به صداهایی که می‌شنوند پرداخته‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که سگ‌ها واقعاً به چیزی که به آن‌ها می‌گویید گوش می‌سپارند. جالب‌تر اینکه آن‌ها برخی از لحن‌های صحبت را ترجیح می‌دهند.

نوزادان حساسیت بسیار بالایی به لحن حرف‌زدن کودکانه دارند. این صحبت شامل صدای نازک، لحن آوازی و مبالغه در مصوت‌ها است. مطالعات نشان می‌دهند که این نوع صحبت می‌تواند حتی به توسعه مغز کودکان کمک کند. حالا پژوهشگران دریافته‌اند که مغز سگ‌ها نیز مشابه کودکان به لحن صحبت کودکانه (آوازی، نازک و مبالغه‌آمیز) واکنش نشان می‌دهد.

آن‌ها به اسکن مغز ۱۹ سگ خانگی با هشت نژاد مختلف پرداختند. درحالی‌که سگ‌ها در دستگاه fMRI نشسته بودند، به سه نوع صدای مختلف مردها و زن‌ها گوش دادند: صحبت مستقیم با سگ‌ها، صحبت خطاب به نوزادان و صحبت خطاب به یک فرد بالغ دیگر.

سگ‌ها لحن حرف‌زدن شما را تشخیص می‌دهند

فعالیت مغز سگ‌ها در بخش قشر شنوایی هنگام گوش‌کردن به صحبت خطاب به نوزادان و سگ‌ها بیشتر بود. همچنین سگ‌ها به صدای زنان واکنش بیشتری نشان می‌دادند.

صدای انسان‌ها در بخش لوب گیجگاهی و شیارهای سیلوین (Sylvian gyrus) پردازش می‌شد. این دقیقاً همان بخشی است که در مغز کودکان هنگام شنیدن صحبت کودکانه فعال می‌شود.

دانشمندان دو فرضیه دارند که چرا مغز سگ‌ها این توانایی را پیدا کرده است. اولین فرضیه این است که آن‌ها از یک حساسیت عام و قدیمی پستانداران نسبت به صداهای نازک و با تنوع فرکانس بالا استفاده می‌کنند.

فرضیه دوم این است که انسان‌ها هنگام انتخاب گرگ‌ها برای اهلی‌کردن، آن‌هایی را انتخاب می‌کردند که می‌توانستند به صداهای نازک بیشتر واکنش نشان دهند. این احتمال وجود دارد که چنین گرگ‌هایی با احتمال بیشتری نزدیک انسان‌ها می‌ماندند و به صداهای آن‌ها توجه می‌کردند.

برخی از پژوهش‌های تجربی در گذشته نشان می‌دهند که گرگ‌ها، برخلاف سگ‌ها، به صداهای بم‌تر واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

این احتمال وجود دارد که جنسیت صاحب سگ‌ها هم در این پدیده تأثیر داشته باشد. بااین‌حال، پژوهشگران این عامل را در مطالعه خود کنترل نکردند. آن‌ها امیدوارند که این شباهت میان مغز سگ‌ها و کودکان به پژوهش‌های بیشتری در آینده منجر شود.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما