پژوهشگران: نرخ ابتلا به سرطان در افراد زیر ۵۰ سال درحال افزایش است

اقتصاد ۱۰۰ - یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گروه زیر ۵۰ سال شاهد افزایش موارد ابتلا به سرطان در سه دهه گذشته بوده‌ است.

به گزارش گروه دانش و فناوری، در سال‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر شیوع فزاینده برخی از انواع سرطان‌ها در میان افراد زیر ۵۰ سال، نگرانی‌هایی را درمورد میزان بروز سرطان در جوانان ایجاد کرده است.

مطالعه‌ای که در ژوئیه ۲۰۲۱ منتشر شد، افزایش بیش از ۵۰ درصدی برای  سرطان کولورکتال  در میان بزرگسالان زیر ۵۰ سال را از دهه ۱۹۹۰ نشان داد.

گزارش جدید درباره ابتلا به سرطان

اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گروه زیر ۵۰ سال شاهد افزایش موارد ابتلا به سرطان در سه دهه گذشته بوده‌ است. تنها در سال ۲۰۱۹، تعداد ۱.۸۲ میلیون تشخیص جدید گزارش شد.

زیر ۵۰ سال

این مطالعه که در  BMJ Oncology  منتشر شد، نشان داد که این واقعیت برای ۲۹ نوع سرطان، ازجمله سرطان سینه، کلیه و تخمدان معتبر است.

نویسندگان در مقدمه مقاله خود نوشتند:

«بروز جهانی سرطان زودرس ۷۹ درصد و تعداد مرگ و میرهای زودرس سرطان بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۲۷/۷ درصد افزایش یافته‌ است.»

این افزایش در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت و داده‌ها نشان می‌دهد که بیشترین موارد در آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا و بیشترین مرگ‌ومیر در آسیای مرکزی، اروپای شرقی و اقیانوسیه رخ داده‌ است.

عوامل افزایش سرطان در افراد زیر ۵۰ سال

عوامل متعددی می‌تواند در این افزایش نقش داشته باشد ازجمله تغییر در عوامل محیطی ناشی از گرمایش کره زمین و قرارگیری در معرض مواد سرطان‌زا مانند آلاینده‌ها.

علاوه‌براین، مردم در سراسر جهان درحال افزایش وزن هستند و تعداد افراد چاق درحال افزایش است. چاقی یک عامل خطرناک برای انواع مختلفی از سرطان ازجمله  سرطان روده بزرگ ،  سرطان پستان  پس از یائسگی و  سرطان آندومتر  است.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ نیز مردم در مراحل بالای زندگی خود بچه‌دار می‌شوند. تأخیر در فرزندآوری ممکن است در افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه و تخمدان نقش داشته باشد.

اشکال خاصی از سرطان نیز ممکن است تحت تأثیر تغییرات هورمونی ناشی از استفاده از درمان‌های جایگزین هورمونی باشند که امروزه‌ محبوب‌تر شده‌اند.

درنهایت، پیشرفت در فناوری پزشکی و افزایش آگاهی از علائم منجر به تشخیص‌های بیشتر این بیماری شده‌ است.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما