داروی استاتین می‌تواند ریسک سرطان را در مبتلایان به کولیت اولسراتیو روده کاهش دهد

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان دریافته‌اند که مصرف داروی کاهنده کلسترول خون می‌تواند به کاهش ریسک سرطان در مبتلایان به کولیت اولسراتیو روده منجر شود.

داروی استاتین می‌تواند ریسک سرطان را در مبتلایان به کولیت اولسراتیو روده کاهش دهد

به گزارش گروه دانش و فناوری، مطالعه‌ای تازه دریافته است مصرف داروی استاتین که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و معمولاً برای بیماران قلبی به‌کار می‌رود، می‌تواند با کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد درگیر با کولیت اولسراتیو همراه باشد.

دانشمندان مؤسسه کارولینسکا در سوئد در پژوهشی به سراغ بررسی تأثیر داروی استاتین در کاهش ریسک بروز سرطان در میان افراد درگیر با کولیت اولسراتیو رفتند. کولیت اولسراتیو زیرمجموعه بیماری التهابی روده (IBD) قرار می‌گیرد. محققان قبلاً متوجه شده بودند که استاتین می‌تواند ریسک بیماری «کرون» را پایین بیاورد. درنتیجه آن‌ها حالا تأثیرات این دارو را بیشتر بررسی کرده‌اند.

داروی استاتین چه اثری در جلوگیری از بروز سرطان روده دارد؟

پژوهشگران در این تحقیق جدید داده‌های  10,546 بیمار مبتلا به IBD  را بررسی کردند که نیمی از آن‌ها استاتین مصرف می‌کردند. از مجموع کل شرکت‌کنندگان،  69.9 درصد  به کولیت اولسراتیو مبتلا بودند. درنهایت، پس از حدود 5.6 سال، 70 نفر در گروه مصرف‌کنندگان استاتین و 90 نفر در گروه کسانی که استاتین دریافت نمی‌کردند، به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.

محققان می‌گویند اثر محافظتی داروی استاتین به‌طور مستقیم با مدت‌زمانی ارتباط داشت که افراد این دارو را دریافت کرده بودند. حتی در میان افرادی که به سرطان مبتلا شده بودند نیز افرادی که استاتین مصرف می‌کردند  کمتر  از گروه دوم جان خود را از دست دادند (20 در برابر 37 نفر).

البته ظاهراً اثر محافظتی استاتین فقط در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو مشاهده شده است. «جیانگ‌وی سان»، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید دلیل این مسئله احتمالاً به این نکته برمی‌گردد که افراد کمتری با بیماری کرون در این مطالعه حضور داشتند.

محققان می‌گویند اگرچه این پژوهش می‌تواند مدرک مهمی برای تأیید اثربخشی استاتین درزمینه جلوگیری از بروز سرطان در افراد مبتلا به IBD باشد، اما به مطالعات بیشتری در این حوزه نیاز است تا مشخص شود که آیا رابطه این دارو و کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ علت و معلولی است یا خیر.

نتایج این پژوهش در مجله علمی eClinical Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما