تصویر روز ناسا: سحابی‌های حباب و هلال در صورت فلکی دجاجه

اقتصاد ۱۰۰ - هر دو سحابی حباب صابون و هلال در مرحله‌ پایانی زندگی یک ستاره شکل گرفته‌‌اند و 5,000 سال نوری از ما فاصله دارند.

به گزارش گروه دانش و فناوری، با مرگ ستاره‌ها ابرهایی ایجاد می‌شوند. دو ابر از گاز و غبار که از مرگ ستاره‌ای به‌وجود آمده‌اند، در صورت فلکی قو (دجاجه)، در میدان‌های غنی از ستاره در صفحه کهکشان راه شیری شناور هستند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

در این میدان دید تلسکوپی، سحابی «حباب صابون» (Soap Bubble) در پایین سمت چپ و سحابی «هلال» (Crescent) در بالا سمت راست قرار دارند. هر دو در مرحله‌ پایانی زندگی یک ستاره شکل گرفته‌اند.

سحابی هلال که NGC 6888 نیز نامیده می‌شود، از ستاره ولف- رایه‌ پرجرم و درخشان مرکزی خود شکل گرفت. این ستاره WR 136 نام دارد که لایه‌ بیرونی خود را در یک باد شدید ستاره‌ای رها کرد. WR 136 با سرعتی فوق‌العاده درحال سوختن و نزدیک به پایان عمر کوتاهش است که احتمالاً با یک انفجار ابرنواختری تماشایی به پایان می‌رسد.

سحابی حباب صابون که در سال 2013 کشف شد، احتمالاً یک سحابی سیاره‌نما است. این سحابی مرحله نهایی یک ستاره خورشید مانند و کم‌جرم با عمر طولانی است که با تبدیل‌شدن به یک کوتوله سفید به‌آرامی سرد خواهد شد.

فاصله‌ هر دو سحابی ستاره‌ای از ما تقریباً 5,000 سال نوری است و سحابی بزرگ‌تر هلال وسعتی در حدود 25 سال نوری دارد. طی چند میلیون سال، هر دو احتمالاً پخش شده و از بین خواهند رفت.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما