توسعه پروبیوتیکی که می‌تواند در درمان بیماری MS مؤثر باشد

اقتصاد ۱۰۰ - مطالعات انجام‌شده توسط دانشگاه هاروارد نشان‌ می‌دهد یک نوع پروبیوتیک دستکاری‌شده ‌ژنتیکی ظاهراً می‌تواند به درمان بیماری MS موش‌ها کمک کند.

توسعه پروبیوتیکی که می‌تواند در درمان بیماری MS مؤثر باشد

به گزارش گروه دانش و فناوری، مطالعات انجام‌شده توسط محققان دانشگاه هاروارد نشان‌ می‌دهد یک نوع پروبیوتیک دستکاری‌شده ‌ژنتیکی ظاهراً می‌تواند به درمان بیماری MS در موش‌ها کمک کند. آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌های مبتلا به ام‌اس نتایج امیدوار کننده‌ای به‌دنبال داشته است و امید آن می‌رود که بتوان از این نوع پروبیوتیک در درمان بیماری MS برای انسان‌ها نیز استفاده کرد.

دانشمندان هاروارد موفق به توسعه پروبیوتیک‌های خاصی شده‌اند که می‌تواند التهاب مغز مرتبط با بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا همان MS را کاهش دهند. این مطالعه به درمان بالقوه جدیدی برای بیماری‌های مزمن سخت کمک می‌کند. در این صورت می‌توان امیدوار بود روزی این پیشرفت‌ها محققان را به نقطه‌ای برساند که بتوانند برخی بیماری‌های سخت ازجمله ام‌اس را تنها با تجویز قرص درمان کنند.

دانشمندان به‌دنبال راهی برای درمان بیماری MS با مصرف قرص هستند

تحقیقات مختلفی در مورد ارتباط بین روده و مغز انجام شده است. درواقع این دو عضو به‌صورت جالبی به یکدیگر مرتبط هستند؛ تا جایی که گفته می‌شود بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر ممکن است درواقع از روده شروع شوند. به‌نظر می‌رسد سلامتی مغز و روده ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

در مطالعه جدید، محققان بیمارستان زنان و محققان دانشکده پزشکی هاروارد بررسی جالبی انجام داده‌اند و می‌گویند با هدف قراردادن روده می‌توان به درمان ام‌اس کمک کرد. بیماری خودایمنی ام‌اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیمار به‌اشتباه به پوشش محافظ میلین اطراف اعصاب حمله کند.

این تیم تحقیقاتی سلول‌های دندریتیک (سلول‌های ایمنی رایج در دستگاه گوارش و فضاهای اطراف مغز) را مورد مطالعه قرار دادند. این سلول‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا بین پاتوژن‌های خطرناک و مولکول‌های بی‌ضرر ازجمله سلول‌های بدن تمایز قائل شوند. با این رویکرد، محققان مسیر بیوشیمیایی جدیدی را کشف کردند که به حفظ سلول‌های دندریتیک کمک می‌کند.

«فرانسیسکو کوینتانا»، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «مکانیسمی که ما پیدا کردیم مانند ترمزی برای سیستم ایمنی عمل می‌کند.»

محققان با بررسی دقیق‌تر دریافتند که سلول‌های دندریتیک مولکولی به نام «لاکتات» تولید می‌کنند تا این سیستم ترمز را فعال کند. محققان با مهندسی ژنتیک درنهایت به موفقیت‌هایی در درمان ام‌اس در موش‌ها دست پیدا کردند. بدون شک برای آنکه بتوان روزی این دستاوردها را روی انسان‌ به اجرا درآورد، آزمایش‌های مختلفی باید انجام شود. اما همین موفقیت نیز در نوع خود نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود.

نتایج یافته‌های این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای 
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما