تلاش ناکام پس از نیم قرن؛ فضاپیمای لونا-25 روسیه روی ماه سقوط کرد

اقتصاد ۱۰۰ - فضاپیمای لونا-25 دچار چرخش خارج از کنترل شد و در ماه سقوط کرد.

تلاش ناکام پس از نیم قرن؛ فضاپیمای لونا-25 روسیه روی ماه سقوط کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری، فضاپیمای بدون سرنشین  لونا-25  روسیه که قرار بود پس از حدود نیم قرن دوباره این کشور را به ماه برساند، اخیراً دچار یک «وضعیت اضطراری» شد. حالا مشخص شده است که این فضاپیما روی سطح قمر زمین سقوط کرده است.

به گزارش BBC، فضاپیمای لونا-25 که قرار بود برای اولین‌بار در تاریخ در قطب جنوب ماه فرود بیاید، پس از مواجه با مشکلی در هنگام ورود به مدارِ ماقبل فرود، در چرخشی خارج از کنترل گرفتار شد و درنهایت روی سطح ماه  سقوط  کرد.

روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، ساعاتی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتباط خود را با لونا-25 از دست داده است. این بیانیه می‌گوید یافته‌های مقدماتی نشان می‌دهند که این فرودگر 800 کیلوگرمی در اثر برخورد با سطح ماه  از بین رفته است .

تصویری که فضاپیمای لونا-25 از دهانه زیمن ماه تهیه کرده بود

روسیه علت شکست مأموریت لونا-25 را بررسی می‌کند

حالا قرار است یک کمیسیون ویژه شرایط این شکست را بررسی کند و متوجه شود که چرا مأموریت آن‌ها موفق نبوده است. فعالیت‌های فضایی روسیه سال‌هاست که با افتی محسوس روبه‌رو شده و این کشور نتوانسته است به زمان اوج مأموریت‌های فضایی خود برگردد.

فضاپیمای لونا-25 قرار بود فردا یا پس‌فردا در قطب جنوب ماه بنشیند و مأموریتی برای کشف یخ‌آب و دیگر عناصر ارزشمند را آغاز کند. این کشور در مسیر فرود در قطب جنوب ماه با هند در رقابت بود. فضاپیمای هند ظاهراً هنوز طبق برنامه کار خود را ادامه می‌دهد و به‌زودی روی قمر زمین فرود خواهد آمد.

سخنگوی سازمان فضایی هند سقوط لونا-25 را « ناگوار » خواند و گفت: «تمام مأموریت‌های فضایی پرریسک و بسیار فنی هستند. مایه تأسف است که لونا-25 سقوط کرد.»

مأموریت لونا-25 نخستین مأموریت ماه روسیه پس از سال 1976 بود که 19 مردادماه از روی زمین پرتاب شد. این شرکت می‌خواست با این مأموریت برای اولین‌بار در تاریخ در قطب جنوب ماه فرود بیاید و تاریخ‌سازی کند. حالا باید دید که آیا روسیه دوباره برای دستیابی به این هدف اقدام خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما