واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا ظاهراً در برابر سویه جدید «اریس» هم اثربخشی دارند

اقتصاد ۱۰۰ - نسخه جدید واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا که براساس سویه XBB.1.5 ساخته شده‌اند، ظاهراً در برابر سویه جدید اریس هم از بدن محافظت می‌کنند.

واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا ظاهراً در برابر سویه جدید «اریس» هم اثربخشی دارند

به گزارش گروه دانش و فناوری، نسخه‌های جدید واکسن‌های کرونا  فایزر، مدرنا و نواوکس  ظاهراً در برابر سویه جدید کووید که با نام « اریس » شناخته می‌شود و حالا در آمریکا به سویه غالب تبدیل شده است، از بدن محافظت می‌کند. این واکسن‌ها براساس سویه XBB.1.5 امیکرون ساخته شده‌اند و برای عرضه عمومی منتظر دریافت تأییدیه هستند.

به گزارش CNBC، واکسن‌های جدید ویروس کرونا از شرکت‌های مدرنا، فایزر و نواوکس که مبتنی بر سویه  XBB.1.5  ساخته شده بودند، ظاهراً در برابر سویه  EG.5  یا اریس که اخیراً تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت نیز اثربخشی دارند.

البته این شرکت‌ها همچنان در صف انتظار دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارند تا بتوانند این محصول را به عموم مردم ارائه کنند. افزون‌براین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هم باید تصمیم بگیرد که کدام دسته از شهروندان به این واکسن نیاز خواهند داشت.

واکسن‌های جدید باید اثربخشی بالایی در برابر اریس داشته باشند، چون این سویه شباهت زیادی به XBB.1.5 دارد. تفاوت عمده میان آن‌ها  یک آمینو اسید اضافه  در اریس است که احتمالاً می‌تواند تا حدی به گریز این ویروس از سیستم ایمنی کمک کند.

دکتر «نیکول یووین»، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «شرایط مانند زمانی که شاهد ظهور سویه‌های آلفا، بتا، دلتا و امیکرون بودیم و آن‌ها به‌طرز چشمگیری با یکدیگر فرق داشتند، نیست. این‌ها همگی سویه‌های امیکرون هستند، بنابراین شباهت خیلی بیشتری به هم دارند. به همین خاطر فکر می‌کنم که واکسن‌ها اثربخشی بالایی روی آن‌ها داشته باشند.»

اثر واکسن‌های جدید فایزر و مدرنا بر سویه جدید کرونا چه خواهد بود؟

مدرنا پنج‌شنبه اعلام کرد که نسخه جدید واکسن آن‌ها در کارآزمایی‌های بالینی موجب تقویت قابل‌توجه آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر اریس و یک سویه دیگر به نام « فورناکس » یا  FL.1.5.1  شده است. منتها این شرکت هنوز اطلاعات دقیق سطح آنتی‌بادی را منتشر نکرده، چون این نتایج مقدماتی هستند.

سخنگوی فایزر نیز روز پنج‌شنبه گفت واکسن جدید این شرکت در آزمایشی تازه روی موش‌ها، به‌شکل مؤثر تعدادی از سویه‌های امیکرون ازجمله اریس و XBB.1.5 را خنثی کرده است. فایزر هم به‌زودی نتایج کامل یافته‌های خود را منتشر می‌کند.

نواوکس هم اعلام کرده است که انتظار دارد با توجه به شباهت اریس با XBB.1.5، نسخه جدید واکسن آن‌ها عملکرد مناسبی در برابر EG.5 داشته باشد.

گفتنی است که افزون بر اریس، سویه جدیدی از کرونا هم به‌تازگی تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی و آمریکا قرار گرفته که ظاهراً جهش‌های بسیار بیشتری دارد و ممکن است خطرناک‌تر باشد.

انتهای پیام

منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه طلا و سکه در هفته آینده چه قیمت‌هایی را تجربه…

اخبار سلامت

سینما در سینما