سدهای معاونت درمان برای تولید محصولات سلولی/آینده درمان بیماری‌های ویروسی در گرو پزشکی بازساختی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به وضعیت تحقیقات در دوران کرونا با بیان اینکه در آن زمان قرار نبود محققان ما سوپرمنی شوند که درمان کرونا را بیابند، ‌همانطور که در هیچ جای دنیا نتوانستند درمانی برای این بیماری بیابند، گفت: آینده پزشکی برای درمان بیماری‌های عفونی و میکروبی، پزشکی بازساختی است که بر پایه سه فناوری سلول درمان، ژن درمانی و مهندسی بافت است.

سدهای معاونت درمان برای تولید محصولات سلولی/آینده درمان بیماری‌های ویروسی در گرو پزشکی بازساختی

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایسنا، دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد سلول‌های بنیادی، بیان شد که ۸۲ محصول تا انتهای سال ۲۰۲۱ در دنیا مجوزهای سازمان غذا و داروی کشور مقصد را دریافت کرده‌اند و از این تعداد محصول ۱۸ مورد در ایالات متحده امریکا، ۳۰مورد در اتحادیه اروپا، ۱۶ مورد در کشور کره جنوبی مجوز دریافت کرده‌اند و ۶ مورد از این محصولات متعلق به ایران است که از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده‌اند.

این دستاورد در حالی است که در سال ۱۳۹۴ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه کمتر از انگشتان یک دست بود، ولی در انتهای سال ۱۴۰۰ تعداد آن از عدد ۱۹۰ شرکت گذر کرده است. ما در هیچ رشته‌ای به این اندازه رشد نداشته‌ایم.

وی معتقد است توجه به حوزه دانش‌بنیان‌ها از "نان شب" واجب‌تر شده است؛ چرا که اگر قطار فناوری‌ها برود، ما یکسری فناوری‌های بومی شده مانند سلول‌های بنیادی را داریم که هیچ مورد آن از سایر کشورها برداشت نشده و همانند صنعت داروسازی نیست که ماده اولیه آن را وارد کرده باشیم و همانند بیوتکنولوژی نیست که از جایی وارد کرده باشیم و علم سلول‌های بنیادی را در کشور داریم و ۲۰ سال است که درباره آن مطالعه شده است و تنها نیاز به توجه ویژه دارد.

در بخش دوم این مصاحبه، حمیدیه تاکید کرد که با توجه به پیشرفت‌های علوم سلولی، به‌زودی طب فعلی به طب سنتی تغییر نام خواهد داد و آینده درمان بیماری‌های ویروسی همچون کرونا و HIV با پزشکی بازساختی گره خورده است. 

آنچه که تقدیم می‌شود بخش دوم و پایانی مصاحبه ایسنا با دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی است: 

چالش‌های سلول‌های بنیادی بازساختی با رگولاتوری

دکتر امیرعلی حمیدیه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌های محققان حوزه سلول‌های بنیادی با نهادهای رگولاتوری و صادر کننده مجوزها، گفت: در سال‌های اولیه در بین سال‌های اول یعنی بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ خیلی چالش داشتیم که این چالش‌ها از سال ۹۷ مرتفع شد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هم نیروی متخصص به این حوزه اختصاص داد و هم همکاری بیشتری با شرکت‌ها داشت، ضمن آنکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با نحوه ارائه محصولات خود آشنا شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با مشکل درون سازمانی وزارت بهداشت مواجه هستیم و این است که آیین‌نامه‌هایی در قسمت معاونت درمان این وزارتخانه تدوین شده که در تناسب با سازمان غذا و دارو نیست.

حمیدیه در این باره توضیح داد: سازمان غذا و دارو حرف آخر را در تولید محصول می‌زند و این قانون همه کشورها است؛ ولی در ایران، بخش معاونت درمان در تولید محصول وارد شده و آیین‌نامه‌ای بر روی آیین‌نامه سازمان غذا و دارو صادر کرده است و این مشکل باید مرتفع شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، ادامه داد: شرکت‌هایی که در این حوزه محصول تولید می‌کنند، باید با سازمان غذا و دارو وارد مذاکره شوند، ولی الان چالش‌هایی میان سازمان غذا و دارو با معاونت درمان وجود دارد و در این بین شرکت‌ها گیج شدند و نمی‌دانند برای تاییدیه چه اقدامی را انجام دهند و حالتی ایجاد شده که شرکت‌ها برای دریافت تاییدیه هم به معاونت درمان و هم به سازمان غذا و دارو باید مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین معاونت درمان با قوانین سازمان غذا و دارو تناسب ندارد و باید این مشکل حل شود، گفت: این چالش از سال ۹۷ آغاز شد و باید راه حلی در وزارت بهداشت ارائه شود تا حد و مرز و خط میان سازمان غذا و دارو و معاونت درمان مشخص شود.

حمیدیه، سازمان غذا و دارو را یک سازمان دارای استقلال توصیف کرد و افزود: اگر قرار باشد در تولید محصول، معاونت درمان وزارت بهداشت دست اندازی کند و یا برعکس سازمان غذا و دارو در ماموریت‌های معاونت درمان اثرگذار شود، قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که این موضوعی که از سال ۹۷ میان معاونت درمان و سازمان غذا و دارو بوجود آمده است، حل شود و باید متوجه باشیم که ماموریت معاونت درمان ارائه خدمات بالینی است و اعطای پروانه‌ها چه بیمارستانی و چه مطبی و غیره در اختیار معاونت درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نوع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی، اظهار کرد: این شرکت‌ها هر چند تولید محصولات در حوزه‌هایی چون سلول و ژن و غیره دارند، ولی در دنیا از محصولات این شرکت‌ها، با نام "داروهای زنده" یاد می‌شود و تصویب این داروها نیز در سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد و نه در معاونت درمان.

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما