عکس آتش‌سوزی سهمگین هاوایی از منظر «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

اقتصاد ۱۰۰ - «ایستگاه فضایی بین‌المللی»، عکسی را از هاوایی گرفته است که شدت آتش‌سوزی جنگلی را نشان می‌دهد.

عکس آتش‌سوزی سهمگین هاوایی از منظر «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

به گزارش گروه دانش و فناوری، عکس ماهواره‌ای ثبت‌شده از منظر «ایستگاه فضایی بین‌المللی»، جزیره مائوئی هاوایی را چهار روز پس از وقوع آتش‌سوزی در آنجا نشان می‌دهد. این عکس زمانی گرفته شده است که آزمایشگاه مداری در فاصله ۴۱۷ کیلومتری بالای اقیانوس آرام در حال گردش بود.

از روز ۱۶ اوت، تعداد تلفات آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار هاوایی به بیش از ۱۰۰ نفر رسید. اندکی پس از تایید این آمار، «جاش گرین»(Josh Green) فرماندار هاوایی خطاب به مردم گفت: ما از اینکه چنین خسارتی داشته‌ایم، ناراحت هستیم.

از آنجا که آتش‌سوزی‌ها از پیامدهای مرگبار تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت انسان هستند، این ویرانی نه تنها عمیقا در سراسر جهان احساس شده و به طور کامل مستند شده، بلکه از فضا نیز ثبت شده است.

در سمت چپ پایین تصویر، شهر ساحلی لاهاینا به تصویر کشیده شده است. لاهاینا یکی از مناطقی بود که در طول آتش‌سوزی‌ها بسیار آسیب دید و تقریبا تمام زیرساخت‌های آن به خاکستر تبدیل شدند.

سایر دستگاه‌های حاضر در مدار زمین نیز موفق شدند تصاویری از این فاجعه ارائه دهند؛ از جمله ماهواره «لندست ۸»(Landsat ۸) ناسا و فضاپیمای «سنتینل-۲»(Sentinel-۲) اروپا که برای رصد زمین پرتاب شده است. هر دو ماهواره در روز هشتم اوت بر فراز آتش‌سوزی‌های هاوایی پرواز کردند و تصاویر دلخراشی را از پیامدهای این شعله‌ها ارائه دادند که مرگبارترین شعله‌ها در تاریخ ایالت نامیده شده‌اند.

اگرچه هنوز دلیل خاصی برای آتش‌سوزی‌های جنگلی اعلام نشده است اما کارشناسان، بررسی برخی از عوامل احتمالی را آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال، ناسا روز ۱۴ اوت در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد و خاطرنشان ساخت که موقعیت‌های محلی در مائوئی مانند مزارع شکر رهاشده و علف‌های غیربومی ممکن است در ایجاد آتش‌سوزی نقش داشته باشند اما تأکید کرد که تغییرات آب‌وهوایی نیز قطعا یک تکه از این پازل هستند. «گاوین اشمیت»(Gavin Schmidt) مدیر «موسسه مطالعات فضایی گادرد» ناسا در این نشست گفت: تغییرات آب‌وهوایی به طور کلی، نوعی تهدید به تکثیر آتش‌سوزی‌های جنگلی هستند.

مقامات محلی روز ۱۵ اوت اعلام کردند که جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها عمدتا با مهار ۸۵ درصدی لاهاینا و مهار ۱۰۰ درصدی سایر مناطق همراه بوده‌اند. با وجود این، مسئولان خاطرنشان کردند: زمانی که یک آتش‌سوزی ۱۰۰ درصد مهار شود، به این معنی نیست که خاموش شده است، بلکه بدان معناست که آتش‌نشانان، آتش را به طور کامل در محیطی محصور کرده‌اند که هنوز می‌تواند در آن بسوزد. هنگامی که کارکنان آتش‌نشانی متقاعد شوند هیچ چیزی در حال سوختن باقی نمانده است، آتش خاموش‌شده اعلام می‌شود.

هزاران نفر از ساکنان هاوایی به دلیل بروز این فاجعه مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند و بیش از هزار نفر دیگر همچنان گم شده‌اند.

انتهای پیام

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما