برچسب‌های ضدتقلب با الماس‌های مصنوعی ساخته شد

اقتصاد ۱۰۰ - گروهی از محققان دانشگاه هنگ‌کنگ با استفاده از ریزذرات الماس مصنوعی یک روش تازه برای ساخت برچسب‌های ضدتقلب ساخته‌اند که راه را برای ساختن کالاهای تقلبی ناممکن خواهد کرد.

برچسب‌های ضدتقلب با الماس‌های مصنوعی ساخته شد

به گزارش گروه دانش و فناوری، جعل و تقلب یکی از مشکلات جدی است که بر صنایع مختلف از پزشکی و داروسازی تا الکترونیک تاثیرگذار است؛ متقلبان از فناوری‌هایی با پیچیدگی‌های روزافزون استفاده می‌کنند به طوری که تشخیص تولیدات تقلبی از اصل بسیار دشوار شده است.

اما اکنون یک گروه از محققان با هدایت دکتر «شیکین چو» از دانشگاه هنگ کنگ یک راه حل نوآورانه فنی ابداع کرده اند که جاعلان هیچ پاسخی برای آن ندارند.

این تیم تحقیقاتی اقدام به تولید برچسب‌های ضدجعل بر پایه الماس کرده است که در صنعت با عنوان عملکردهای غیرقابل تکثیر فیزیکی (PUFs) شناخته می‌شوند. این محققان برچسب ضدجعل را از طریق کار گذاشتن (کاشتن) الماس‌های مصنوعی ریز، موسوم به «ریزذرات الماس» روی یک صفحه سیلیکونی با یک شیوه موسوم به «ته‌نشینی بخار شیمیایی» ساخته‌اند.

این ریزذرات الماس که همگی در شکل و اندازه متفاوت هستند، وقتی که روی لایه سیلیکونی پراکنده می‌شوند یک الگوی منحصر به فرد تشکیل می‌دهند و همچنین نور را به شکلی منحصر به فرد پراکنده می‌کنند. این شرایط به طور موثر منجر به یک «اثر انگشت» می‌شود که با استفاده از یک تلفن قابل اسکن است و امکان کپی کردن از روی آن هم وجود ندارد.

 

سطح دوم امنیت این برچسب‌ها از این مساله ناشی می‌شود که این ریزذرات الماسی دارای نقصی موسوم به مرکزهای خلاء سیلیکونی هستند و این مساله موجب می‌شود که این ریزذرات الماسی دارای یک خصوصیت اپتیکال منحصر به فرد باشند. این خصوصیت موجب می‌شود که این ریزذرات با تابش نور سبز بر آنها، نوری نزدیک به مادون قرمز ساطع کنند که موجب می‌شود آنها به سادگی قابل شناسایی باشند.

این امضاهای اپتیکال را سپس می‌توان ترکیب و به صورت دیجیتالی به کدهایی با پیچیدگی بالا تبدیل کرد که با اسکنر گوشی‌های هوشمند ساده یا میکروسکوپ فلورسنس قابل خواندن هستند.

برچسب‌های الماس‌پایه برای استفاده در محصولات تجاری بسیار مناسب محسوب می‌شوند چرا که بسیار مقاوم و سرسخت هستند به طوری که در آزمایش ها در برابر گرمای شدید و اثرات آسیب های فیزیکی و شیمیایی مقاومت نشان داده اند. آنها همچنین بسیار ارزان هستند و ساختن ۱۰ هزار قطعه از این برچسب ها با ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ میکرومتر تنها یک دلار هزینه دارد.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما